Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Dynafit som eneste binding
#172791 10/10/2011 9:22 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har lyst på ski til å gå toppturer med og lurer på om det er mulig/forsvarlig å bruke f.eks Dynafit Radical FT som eneste binding, dvs til dager i bakken også eller må man gå for tyngre utstyr som Marker Tour eller verste fall Duke?

Vil gjerne høre fra noen som har erfaring med dette.

Re: Dynafit som eneste binding
Roy Oboy #172792 10/10/2011 9:49 PM
Ringrev
Ringrev

Både og...Bindingene fungerer bra i bakke, men har et par potensielle problemer:- noen utløsninger kan medføre at skistopperen ikke løser ut (gjelder vertical...muligens også radical?)- metallet som holder pinnene bak kan bli utslitt. Det skjedde meg, men fikk nye på garanti- man må passe på hver eneste gang man tar på bindingen at skoene er frie for is- de kan virke litt brutale i bakke, fordi de gir nesten for god følelse med underlaget- kan virke litt skummelt i stolheis (hva skjer hvis man åpner front-bindingen...?)- utløsningen er annerledes...sikkert mindre bra på noe, og bedre på noe. Jeg er litt skeptisk til de mht hekt. På vridninger etter overrotasjon synes de virker veldig bra.- vertical er ikke noe særlig til park. radical er sikkert bedre...men ikke noe jeg ville ha brukt den ofte til (ikke det at jeg er ofte i park)Jeg kjører klart mest i bakke med alpinbindinger, men kjører nok like mye i bakke med dynafit som en del gjør totalt... Bakkekjøring medfører uforholdsmessig mye nedkjøring i forhold til hva de er designet for. Når det er sagt så, virker det som marker tour ikke akkurat er noe sterkere (se wildsnow). Da ville jeg heller gått for fritschi freeride pro. Problemet med duke og disse er at de vil bli mer og mer slarkete ettersom gummien på skoene blir slitt. Det kan til en viss grad kompenseres ved etterstramming...men det er nok en bedre bakkebinding....

Roy Oboy #172793 10/10/2011 10:46 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ok. Fritschi har eg hatt før, og den var eg ikke fornøyd med. Syntes de var dårlig å gå med. Tenker litt på vekten også da. Har BD Factor Sko, Duke og Katana idag, som er tungt å gå med, noe som gjør at en vegrer seg litt for å komme seg ut og opp, er derfor ute etter en litt lettere rigg.Basert på dine erfaringer, kan en Dynafit binding brukes på en Katana evt Line Mothership og den slags type ski. Park blir det nok aldri brukt i grunnet manglende talent og interesse;-)Veier 90kg.

Roy Oboy #172794 11/10/2011 8:21 AM
Entusiast
Entusiast

Tror ikke det skal være noe problem å bruke dynafit til det meste, med forbehold om utløsermekanismen/sikkerhet. Har ikke erfaring med dette selv, men har venner som har brukt dynafit som eneste binding i årevis uten problemer.

Det er klart at dersom du er stor og tung, kjører kraftfullt og liker å droppe, så er det nok ikke et godt alternativ, men søk litt på nett om Eric Hjorleifsson og dynafit, så får du se hva bindingen er god for. Ha bare i bakhodet at han er relativt lett (70 kg?) og kjører med tåabindingen låst (i gåmodus).

Roy Oboy #172795 11/10/2011 10:05 AM
Ringrev
Ringrev

Både fritschi og duke er undermålere å gå med i forhold til dynafit. Det er ikke noe problem å kjøre i bakke med dynafit: de gangene jeg gjør det er det aldri bindingen som er begrensningen, men skiene...

Jeg har brukt dynafit siden 1999, og har hatt problem med en binding. Samme året brakk også sålen på tur-skoene mine og jeg slet mye med pre-utløsninger. Skiene jeg brukte var coomba. Jeg tror muligens jeg overkompenserte for myk ski med å tråkke hardere til - og det var sikkert også en produksjonsfeil på sko (bekreftet) og binding (fikk ny på garanti). Ufrivillig utløsning hadde jeg kun ved kortsvinger uten skrens på is...men det problemet tror jeg er løst nå med radical. Jeg tror også at noe av problemet var at skien ikke var torsjonsstiv nok, slik at det ble ekstra belastning på bindingen.Om de vil fungere på kantana eller mothership. Hvis det er pudder: helt sikkert. Jeg føler meg også rimelig trygg på at de ville fungert på is/hardt - men jeg hadde kjøpt radical. (Jeg gikk ned i skibredde etter coomba-hendelsen, og har vært så fonøyd med det, at jeg ikke har sett det store behovet for bredere. Jeg vurderer å montere dynafit eller onyx på et par line sfb (2011)...men er usikker på hva jeg velger. Grunnen til tvilen er at det ikke ser ut som om jeg kan montere radical ft på sollyfit-plate...)

Hvis jeg skulle lage en tilsvarende liste for som over for duke:- stopperne hang seg opp oftere enn på dynafit'ene (når jeg tok av meg skiene)- alpinskoene mine ble spist opp hvis jeg ikke satt skoene helt rent inn i bindingen- også nedoverkjøringen virket tung, pga tunge bindinger- måtte stå å hakke is 10 minutter i kuling og regn for å få satt skiene i ski-modus- fryktet for livet mitt etter gradevis utløsning i isete travers over vann på vei opp mot Storen. (Grunnen var at jeg måtte slå skiene inn for å få feste)- fikk vondt i knærne på lengre turer- bindingene blir slarkete med tiden- det blir slark mellom sko (gummi) og binding etterhvert som gummi blir slitt

Min parkkjøring er kun et spedt forsøk på kurrere hoppskrekk etter å ha landet litt for mange ganger på hodet på alpintreningen da jeg trente med gutta som var 3 år eldre. (Pussig nok gjelder skrekken kun planlagte hopp). Holder med til blå-parker.

Konlusjonen min er nok at jeg heller ville ha brukt dynafit i bakke enn duke på tur. Bindingen er veldig robust: mye mer robust enn både duke og fritschi IMHO. Tidligere var det største svakhetspunktet at man kunne løse ut ved skrå slag nedenfra kombinert med vridning. Med radical er det trolig eliminert.

Roy Oboy #172796 11/10/2011 11:52 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

hei skimachine lurte på om du veit kvar det går ann å få kjøpt sollifit plater i norge?

Roy Oboy #172797 12/10/2011 2:16 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dette var spennende lesning.Eg har lenge vurdert å gå over til Dynafit, og ser det at eg mer og mer ønsker å drive med toppturer.Dynafit har sine helt klare fordeler, men eg har hørt mye ymse om hva som er bra og ikke bra med dynafit, deriblandt at det ikke er bra å ha Dynafit på breie ski.. som eg foretrekker å kjøre på, men slik eg tolker postene over så ser ikke det ut som noen problem.

Men hvordan er disse andre bindingen, f.eks G3 sine, i forhold til Dynafit?

Roy Oboy #172798 12/10/2011 6:08 PM
Fersking
Fersking

Før min del så sæger det hær rætt mycket:http://www.youtube.com/watch?v=NYvM6j56IBk

Efter att ha læst en hel del negativt på Teton om G3 (onyx) bindningarna så ær jag rætt skeptisk till dem. Sedan ær det kanske frågan om exakt hur breda skidor du tænkt dig? Sjælv tænkte jag prova rocker 2 men har också læst vældigt blandad kritik om dem så har inte bestæmt mig helt dær. Kørde duke bindningar och alpin pjæxor denna sæsong vilket inte ledde till speciellt många toppturer wink

Roy Oboy #172799 12/10/2011 8:30 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg _håper_ at problemene som var på brede ski (på hardt føre) er løst på radical...det blir spennende å se (men jeg er sterk i troen). Man bør også huske at pre-utløsning med dynafit som ikke skyldes is, i stor grad er teknikk-avhengig. Vertical ft12 hadde noen kjente problemer, som dynafit har arbeidet hardt med å bli kvitt...først med power booster-platen og nå med radical med powertowers. Hvis man kjører uten sideutløsning som Hoji, så tåler den jo kanskje litt vel mye før den løser ut...

For min del ser jeg at det stort sett er på topptur jeg kan få brukt brede ski i løssnø, og hvis jeg ikke har en fornuftig gå løsning, så få jeg knapt brukt de. Er ennå ikke sikker på om jeg går for onyx på sollyfit eller bare en ren radical binding på det brede parret.

Roy Oboy #172800 12/10/2011 8:39 PM
Medlem
Medlem

Roy; hva er din vekt? hvordan bruker du å stå på ski? Charger som gønner ned ved hver sjanse eller mer forsiktig?

Skimachine vet hva han snakker om ingen tvil om det, men for å gi deg en litt annen vinkel kan jeg si at min personlige erfaring sier et helt klart nei til å bruke dynafit som eneste binding, prerelease er jo et velkjent problem pga. manglede elastistitet, men man kan jo bare kjøre litt forsiktigere så det er jo ikke det største problemet.

Det som derimot er litt kjipere, er tådelen på dynafit ganske lett rives ut av skia. Dette pga smalt monteringsmønster og at stort sett all kraft går gjennom frambindingen når man legger skiene på kant.

Om du er lett (under 65 kg) og kjører ski som er smalere enn 90mm midje kan det funke, men med brede ski i bakken er det bare et tidsspørsmål før bindingen blir dratt ut. Jeg har personlig dratt ut 2 tådeler de siste 3 årene og kjører ikke spess hardt, men veier 81 kg. Den har heller ikke elastisitet i lengderetningen, så jeg har også vært med på å flexe skien i en kul e.l. og delaminere skien pga at støvelen tar i bakbindingen og presser bindingen.Hælpinnene kommer også til å knekke før eller senere om du kjører bakke.

Husk at det er topptursbinding som er laget for topptur og ingenting annet. Har også hatt 3 par dukes, og ikke hatt spesiellt store problemer med de. Det er ikke perfekte, og suger å gå med i forhold til Dynafit men du kan kjøre som vanlig uten å være redd for å løse ut om de fungerer som de skal.

Jeg er en stor dynafit fan (till topptur smile ) så jeg har også hoppet på Sollyfit i år, og tror det kan være tingen om man bare skal ha ett setup å ta med seg. Det som jeg ikke hadde tenkt over som blir spennende å se om fungerer, er at man får 36 ulike skruer (lengder /hoder) som skal ulike steder på salomon og dynafitbindingene når man monterer. Kommer til å bli mas å holde styr på de.

Om du bare skal ture kan du trygt gå for Dynafit som eneste binding, men om du skal ha hele dager i bakken hadde jeg helt klart anbefalt duke eller Marker Tour.Radical har jeg naturlig nok ingen erfaring med.. kan jo hende at de er mye bedre. blir spennende å se.

Min erfaring er basert på bruk av TLT speed, ST og FT de siste fem årene.

En titt på TGR og wildsnow kan lønne seg. Det finnes noen ulike tråder om akkurat det her. Bla denne:http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/174033-Dynafit-on-Lhasa-%28-1-ski-quiver-%29

Roy Oboy #172801 12/10/2011 9:28 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg _håper_ at problemene som var på brede ski (på hardt føre) er løst på radical...det blir spennende å se (men jeg er sterk i troen). Man bør også huske at pre-utløsning med dynafit som ikke skyldes is, i stor grad er teknikk-avhengig. Vertical ft12 hadde noen kjente problemer, som dynafit har arbeidet hardt med å bli kvitt...først med power booster-platen og nå med radical med powertowers. Hvis man kjører uten sideutløsning som Hoji, så tåler den jo kanskje litt vel mye før den løser ut...

For min del ser jeg at det stort sett er på topptur jeg kan få brukt brede ski i løssnø, og hvis jeg ikke har en fornuftig gå løsning, så få jeg knapt brukt de. Er ennå ikke sikker på om jeg går for onyx på sollyfit eller bare en ren radical binding på det brede parret.

slik jeg har skjønt det ble "powerboosterplaten" utviklet for å støtte opp vingene pga enkelte skumle bindingshavari ved montering på breie ski. de kan jo også hjelpe for å få større kontaktflate, men de har vel ingenting med ufrivillig utløsning å gjøre.

Roy Oboy #172802 13/10/2011 8:52 AM
Fersking
Fersking

Jeg hiver meg også på her, siden jeg vurderer dynafit som eneste binding på mine 185cm Armada JJ.

Mitt spørsmål til skimachine og Trappiste er: Hva mener dere når dere sier "bakkekjøring"? Er det carvingsvinger på hard snø, rails og big jumps?

For min egen del er jeg mest i anlegg, men det blir mer og mer toppturer. Jeg gidder ikke dra i bakken når føret er dritt, så det er utelukkende for å kjøre myk snø (pudder og vårsnø). I min verden blir da "bakkekjøring" den biten av mellom off-pisten og bort til heisen.

Roy Oboy #172803 13/10/2011 4:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Før min del så sæger det hær rætt mycket:http://www.youtube.com/watch?v=NYvM6j56IBk

Efter att ha læst en hel del negativt på Teton om G3 (onyx) bindningarna så ær jag rætt skeptisk till dem. Sedan ær det kanske frågan om exakt hur breda skidor du tænkt dig? Sjælv tænkte jag prova rocker 2 men har också læst vældigt blandad kritik om dem så har inte bestæmt mig helt dær. Kørde duke bindningar och alpin pjæxor denna sæsong vilket inte ledde till speciellt många toppturer wink

Tror ikke Dynafit skal være noe problem for min del når eg så den videoen :P

Breie ski for min del er ski over 100mm. Var innom Dynafit sine hjemmesider og fant Radical FT 130 og 110, og fikk intrykk av at det var dette som måtte velges dersom en skal herje ned fjellsider.

Sollyfit platene som er nevnt her og i andre tråder.. eg tror eg ikke helt forstår hvordan de virker. Så noen filmer i fra bindingfreedom der de monterte dem. men kunne ikke se at det gikk så fort å bytte binding? er det bare eg som er korka og ikke skjønner at dette er good stuff?

Roy Oboy #172804 13/10/2011 7:23 PM
Ringrev
Ringrev

<blockquote>

slik jeg har skjønt det ble "powerboosterplaten" utviklet for å støtte opp vingene pga enkelte skumle bindingshavari ved montering på breie ski. de kan jo også hjelpe for å få større kontaktflate, men de har vel ingenting med ufrivillig utløsning å gjøre.

</blockquote>

Helt enig - klønete formulert av meg. &nbsp;

Roy Oboy #172805 13/10/2011 7:28 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg hiver meg også på her, siden jeg vurderer dynafit som eneste binding på mine 185cm Armada JJ.

Mitt spørsmål til skimachine og Trappiste er: Hva mener dere når dere sier "bakkekjøring"? Er det carvingsvinger på hard snø, rails og big jumps?

For min egen del er jeg mest i anlegg, men det blir mer og mer toppturer. Jeg gidder ikke dra i bakken når føret er dritt, så det er utelukkende for å kjøre myk snø (pudder og vårsnø). I min verden blir da "bakkekjøring" den biten av mellom off-pisten og bort til heisen.

Når jeg sier bakkekjøring er det i all hovedsak kjøring i bakken. På mykt føre ser jeg ingen problemer med dynafit. &nbsp;Det er is og slagete is som har vært problemet, og som forhåpentligvis er fikset nå. &nbsp;

Det eneste problemet jeg kan se med heisbasert off-piste er at det blir så mye mer av det enn hvis man må gå opp. &nbsp;Det vl trolig bety at bakbindingen vil bli raskere utslitt. Hvis man kun går toppturer holder dynafit i evigheter (fordi det sjelden bli mer enn en tur ned per dag)

Roy Oboy #172806 13/10/2011 8:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

<blockquote>

Tror ikke Dynafit skal være noe problem for min del når eg så den videoen :P

Breie ski for min del er ski over 100mm. Var innom Dynafit sine hjemmesider og fant Radical FT 130 og 110, og fikk intrykk av at det var dette som måtte velges dersom en skal herje ned fjellsider.

Sollyfit platene som er nevnt her og i andre tråder.. eg tror eg ikke helt forstår hvordan de virker. Så noen filmer i fra bindingfreedom der de monterte dem. men kunne ikke se at det gikk så fort å bytte binding? er det bare eg som er korka og ikke skjønner at dette er good stuff?

</blockquote>

Altså det går jo ikke fort-fort med mindre du bruker elektrisk skrutrekker og har det i hendene, men det gjør det mulig å bruke to helt forskjellige bindinger på samme skipar. Fint for den som feks kjører 50-50 dager anlegg/tur og som gjerne har en støvel som kan brukes med både dynafit og alpinbinding. da kan man bruke samme ski og støvel hele tiden og slipper å kjøre seg inn på forskjellig utstyr.

Jeg fikk ordnet inserts til dynafit og alpinbinding på nyskia på tampen av fjorårssesongen. Det blir på samme måten og det funker intill videre kjempebra, men jeg blir ikke å bytte binding annenhver dag. til det blir litt tungvindt med mindre man har et godt sted å holde på. dynafit monteringen krever forresten sentrering for hver montering (åpenbart). regner med at det gjelder med sollyfit også.

som du skjønner er det litt å sette seg inn i med et slikt oppsett (det gjelder egentlig dynafit generelt), det passer dermed best for oss som liker modding, fiksing og triksing med utstyr veldig godt.

om moddes det kan, moddes det bør.

Roy Oboy #172807 13/10/2011 7:56 PM
Ringrev
Ringrev

Roy; hva er din vekt? hvordan bruker du å stå på ski? Charger som gønner ned ved hver sjanse eller mer forsiktig?

Skimachine vet hva han snakker om ingen tvil om det, men for å gi deg en litt annen vinkel kan jeg si at min personlige erfaring sier et helt klart nei til å bruke dynafit som eneste binding, prerelease er jo et velkjent problem pga. manglede elastistitet, men man kan jo bare kjøre litt forsiktigere så det er jo ikke det største problemet.

Det som derimot er litt kjipere, er tådelen på dynafit ganske lett rives ut av skia. Dette pga smalt monteringsmønster og at stort sett all kraft går gjennom frambindingen når man legger skiene på kant.

Om du er lett (under 65 kg) og kjører ski som er smalere enn 90mm midje kan det funke, men med brede ski i bakken er det bare et tidsspørsmål før bindingen blir dratt ut. Jeg har personlig dratt ut 2 tådeler de siste 3 årene og kjører ikke spess hardt, men veier 81 kg. Den har heller ikke elastisitet i lengderetningen, så jeg har også vært med på å flexe skien i en kul e.l. og delaminere skien pga at støvelen tar i bakbindingen og presser bindingen.Hælpinnene kommer også til å knekke før eller senere om du kjører bakke.

Husk at det er topptursbinding som er laget for topptur og ingenting annet. Har også hatt 3 par dukes, og ikke hatt spesiellt store problemer med de. Det er ikke perfekte, og suger å gå med i forhold til Dynafit men du kan kjøre som vanlig uten å være redd for å løse ut om de fungerer som de skal.

Jeg er en stor dynafit fan (till topptur smile ) så jeg har også hoppet på Sollyfit i år, og tror det kan være tingen om man bare skal ha ett setup å ta med seg. Det som jeg ikke hadde tenkt over som blir spennende å se om fungerer, er at man får 36 ulike skruer (lengder /hoder) som skal ulike steder på salomon og dynafitbindingene når man monterer. Kommer til å bli mas å holde styr på de.

Om du bare skal ture kan du trygt gå for Dynafit som eneste binding, men om du skal ha hele dager i bakken hadde jeg helt klart anbefalt duke eller Marker Tour.Radical har jeg naturlig nok ingen erfaring med.. kan jo hende at de er mye bedre. blir spennende å se.

Min erfaring er basert på bruk av TLT speed, ST og FT de siste fem årene.

En titt på TGR og wildsnow kan lønne seg. Det finnes noen ulike tråder om akkurat det her. Bla denne:http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/174033-Dynafit-on-Lhasa-%28-1-ski-quiver-%29

Enig i det meste her. &nbsp;I den skien som jeg kjørte mest i bakke ble den delen som holder pinnen "klippet"...og det er et viktig poeng at bindingen er designet for topptur - dvs mye mer tid på oppturen enn nedturen.

Men, jeg har gjerne hatt opp 50 dager i bakke med ett par dynafit-monterte ski uten å ha opplevd en eneste utriving av tåstykket. &nbsp;Tror montøren din bør bruke litt mer flytende/annen epoxy! ;-) (Den vil trenge mer inn i materialet - usikker på hva slags type som bør benyttes...men hvis man bruker feil plastikk kombinasjoner er man raskt ute å kjøre (polythylen og epoxy er morsomt). Tror også at det er noen typer som fungerer bedre i kulde enn andre...). &nbsp;&nbsp;Enig i det du sier mht elastisitet, men oppover har jo ikke alpinbindinger all verdens elastisitet heller.... &nbsp;(Det er selvsagt mulig at jeg bør droppe mer for å oppleve disse problemene, og som du var inne på har jeg heller ikke kjørt med de aller bredeste skiene..., og det har nok også noe med hvordan skiene er laget.)

Problemet med at bakbindingen treffer skoen, gjelder vel i hovedsak speed (og plum) side de kun har 4mm avstand? &nbsp;Vertical har lengre avstand, og problemet bør ikke være så stort. &nbsp;Om avstivningen i radical ft12 vil gjøre ting bedre er vel et åpnet spørsmål.

Jeg hadde nok heller gått for fritschi freeride pro enn marker tour....har knapt hørt om noe annet enn problemer når det gjelder den bindingen. &nbsp;Duke har bedre kvalitet. &nbsp;

Roy Oboy #172808 13/10/2011 8:36 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for alle svar og at alle svarte seriøst.Trappiste: Eg veier 94kg, kjører småaggresivt på ski med stor fart, men skygger unna de største hoppene/droppene. Eg har egne ski til de hardeste dagene i bakken, Blizzard GSR Mag, men alle andre dager når det finnes litt løst, så hadde det vært greit å ha et par til det, samtidig som de kan brukes på tur. Har ikke økonomi til 3par.

Roy Oboy #172809 13/10/2011 10:31 PM
Medlem
Medlem

Takk for alle svar og at alle svarte seriøst.Trappiste: Eg veier 94kg, kjører småaggresivt på ski med stor fart, men skygger unna de største hoppene/droppene. Eg har egne ski til de hardeste dagene i bakken, Blizzard GSR Mag, men alle andre dager når det finnes litt løst, så hadde det vært greit å ha et par til det, samtidig som de kan brukes på tur. Har ikke økonomi til 3par.

Ajaja.. 95 kg!

Basert på hva du sier (og veier) har du følgende valg:

1: Duke eller Baron: Du kan kjøre ski som på en vanlig alpinbinding. Dog er den ikke feilfri som Skimachine påpeker, så man må følge med litt og passe på at den er stillt inn riktig, De er også litt klønete og tunge å gå med, men det funker synes jeg.

2: Sollyfit plate: Du kan kjøre med STH16 f.eks. om du skal kjøre i anlegg, og bytte til dynafit når du skal ture. Det er litt knot å bytte og stille inn bindinger ved bytte. Her trenger du ikke uroe deg for å dra Dynafit'en ut av skia pga at sollyfit'en har et bredere monteringsmønster enn dynafitbasen. Faktisk så mistenker jeg Sollyfit plate og Dynafit som eneste binding å være ett bedre alternativ enn bare Dynafit rett på skia (legger jo til litt vekt, men får litt soliditet)

3: Dynafit rett på skia: Skimachine og flere får det til å fungere så&nbsp; om du er nyskjerrig kan du jo alltids prøve deg med Dynafit. De har relativt høy bruktverdi så om det ikke fungerer for deg kan du selge de og bytte til noe annet.

Om du gjør det så vil jeg anbefale følgende:

på hardt føre må du kjøre veldig forsiktig for å unngå at bindingen rives ut. Det blir mer transport enn att du gir gass og har det kult. spesielt om du har en ski på over 100 mm midje.

Sky kuler som pesten.

Roy Oboy #172810 13/10/2011 10:33 PM
Medlem
Medlem

Bakkekjøring = carving på hard snø i moderat hastighet.

Roy Oboy #172811 13/10/2011 10:37 PM
Medlem
Medlem

Problemet med at bakbindingen treffer skoen, gjelder vel i hovedsak speed (og plum) side de kun har 4mm avstand? &nbsp;Vertical har lengre avstand, og problemet bør ikke være så stort. &nbsp;Om avstivningen i radical ft12 vil gjøre ting bedre er vel et åpnet spørsmål.

Når det hendte meg var det med Dynafit FT12.. delaminerte skien. Fikk lærepenge på at kuler og Dynafit ikke er en god kombinasjon frown

Roy Oboy #172812 14/10/2011 8:44 AM
Ringrev
Ringrev

<blockquote>

Når det hendte meg var det med Dynafit FT12.. delaminerte skien. Fikk lærepenge på at kuler og Dynafit ikke er en god kombinasjon frown

</blockquote>

&nbsp;Huff.&nbsp; Hva slags ski var det snakk om?&nbsp; Det er faktisk mulig at problemet er enda større med plum: plum leveres med kortere skruer.&nbsp;&nbsp;&nbsp;

Jeg har også&nbsp;en teori om at man også bør unngå de mykeste skiene...men den er basert mer på magefølelse enn noe annet.&nbsp;

Roy Oboy #172813 14/10/2011 12:32 PM
Fersking
Fersking

Jeg kan gi noen tilbakemeldinger på dynaduke plater. Det er stort sett samme plater som sollyfit, bortsett fra at det er beregnet for dynafit og dukes. Jeg har flere par plater på forskjellige ski. Det er relativt grei skuring å montere platene selv, bare man er litt nøyaktig og gjerne tar en dobbeltsjekk før man borrer i skia.

Jeg har benyttet dette systemet i 1,5 sesong, der jeg har vekslet mellom flere par ski med et par dynafitbindinger. Det tar omtrent 10-15 minutter å bytte bindinger fra et par ski til et annet par. Jeg har ikke merket at gjengene i dynadukeplatene eller skruene har tatt skade av byttinga. (20-30 bytter til nå). Da tenker jeg ikke på å ødelegge mønstret i skruhodet, det er brukerfeil om du bruker feil skrujern. Vektøkningen med et par dynadukesplater er rett over 100gram pr ski, om jeg husker rett. Grunnen til at jeg valgte dynadukeplater var fordi jeg ikke hadde økonomi å ha 2,3,4 par dynafitbindinger. Jeg tror dynadukeplatene hindrer at tådelen rives så lett ut av skien. Det er en bredere montering mot skiene, uten at det kanskje har noe å si.

Jeg har benyttet dynafit i bakke og toppturer uten problem. Men jeg er sikkert ikke mer enn 80kg fullt utstyrt med sekk, støvler og hele sulamitten. I bakke føler jeg at det går fort nedover, selv på hardt føre med 120mm ski på midten. Ingen problemer med at bindingen har løst for tidlig ut. (DIN 8,5). Dropping opptil 5 meter går helt greit for meg.

Jeg har ingen innvendinger mot dynaduke- eller sollyfitplater. Inserts er absolutt et alternativ, om man ikke skal ha flere type bindinger. Mulig jeg ville valgt inserts den dag i dag, om jeg var opptatt av lettest mulig utstyr.

Roy Oboy #172814 14/10/2011 12:45 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg kan gi noen tilbakemeldinger på dynaduke plater. Det er stort sett samme plater som sollyfit, bortsett fra at det er beregnet for dynafit og dukes. Jeg har flere par plater på forskjellige ski. Det er relativt grei skuring å montere platene selv, bare man er litt nøyaktig og gjerne tar en dobbeltsjekk før man borrer i skia.

Jeg har benyttet dette systemet i 1,5 sesong, der jeg har vekslet mellom flere par ski med et par dynafitbindinger. Det tar omtrent 10-15 minutter å bytte bindinger fra et par ski til et annet par. Jeg har ikke merket at gjengene i dynadukeplatene eller skruene har tatt skade av byttinga. (20-30 bytter til nå). Da tenker jeg ikke på å ødelegge mønstret i skruhodet, det er brukerfeil om du bruker feil skrujern. Vektøkningen med et par dynadukesplater er rett over 100gram pr ski, om jeg husker rett. Grunnen til at jeg valgte dynadukeplater var fordi jeg ikke hadde økonomi å ha 2,3,4 par dynafitbindinger. Jeg tror dynadukeplatene hindrer at tådelen rives så lett ut av skien. Det er en bredere montering mot skiene, uten at det kanskje har noe å si.

Jeg har benyttet dynafit i bakke og toppturer uten problem. Men jeg er sikkert ikke mer enn 80kg fullt utstyrt med sekk, støvler og hele sulamitten. I bakke føler jeg at det går fort nedover, selv på hardt føre med 120mm ski på midten. Ingen problemer med at bindingen har løst for tidlig ut. (DIN 8,5). Dropping opptil 5 meter går helt greit for meg.

Jeg har ingen innvendinger mot dynaduke- eller sollyfitplater. Inserts er absolutt et alternativ, om man ikke skal ha flere type bindinger. Mulig jeg ville valgt inserts den dag i dag, om jeg var opptatt av lettest mulig utstyr.

Hvilken Dynafit binding kjører du med?

Hva tenker dere om det å kombinere Dynafit med BC jibb?

Roy Oboy #172815 14/10/2011 1:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg mener spørsmålet blir litt hypotetisk. Et optimalt, eller tilnærmet optimalt, topptur utstyr vil ikke være optimalt å kjøre med i bakke eller bakkenær offpist.Titanal eller lignende gjør skiene mer stabile å dra på med, men gjør de også betydelig tyngre.En optimalt presis støvel er det beste å kjøre med, men definitift ikke å gå med.

Skal man ha ett kit til både topptur å bakke, blir det ett sett med kompromisser.

Roy Oboy #172816 14/10/2011 1:32 PM
Ringrev
Ringrev

Spørsmålet er vel om de kompromissene er til å leve med...og ikke minst hva man kan leve med.

Roy Oboy #172817 14/10/2011 2:00 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Spørsmålet er vel om de kompromissene er til å leve med...og ikke minst hva man kan leve med.

&nbsp;Min erfaring er at de ikke er til å leve med. Mener at selv om man velger er kjørerettet randostøvel, så er den ikke på noen måte optimal å kjøre med pga manglende presisjon i forfot, rundt ankelen og oppover og&nbsp;hælgrep. Disse "manglene" er forutsetning for gå-komfort. Litt flåsete kan jeg si at det synes på langt hold hvem i bakken som kjører med randostøvler.

Vekt caset med skiene er også vesentlig. De beste kjøreskiene er ikke lette. For å spare vekt, og fordi man ikke pusher like hardt på tur, velger jeg også kortere ski til topptur.

Roy Oboy #172818 14/10/2011 2:44 PM
Ringrev
Ringrev

Siden jeg faktisk har 2(3) par bakkeski så er vel jeg også enig med deg, men overgangene er flytende. Det er klart at det er en enorm forskjell mellom en scarpa f1 og en alpin race-sko, men forskjellen mellom bodacious (alpinsko med tech-inserts) og en komfort-orientert alpinsko slår andre veien...til og med zzero4 eller tlt5'ene er bedre enn noen leie-sko jeg har hatt. Samtidig kjenner jeg mange som kjører så lite i bakke, at en optimal bakke-utrustning ikke kan forsvares. Personlig synes jeg ikke at ski over 90mm egner seg i bakke, og at det er lett å se når det kommer en eller annen dude med løssnø/freeride-ski - men, sannsynligheten er at han som kjører på det synes det er godt nok, fordi han ikke prioriterer de egenskapene en smalere ski gir. Jeg tror det er på samme måte med rando-utstyr...men man må være klar over hvilke kompromisser man tar. (F.eks. kjører begge foreldrene mine med rando-ustyr i bakke (g3 el-hombre og dynastart xxl med dynafit), og er fornøyd med det, og liker det bedre enn alpinskoene og bakkeskiene de hadde før. De liker også å kun forholde seg til ett sett med utstyr - selv om faren min nå har skaffet seg lettere ski til lengre turer).

Roy Oboy #172819 18/10/2011 9:52 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har stort sett bare postive erfaringer med Dynafit FT 12 på ett par Megawatt. Har brukt dem i ca 80 000 høydemeter med topptur de 2 siste årene. Brukte Marker Baron før det, telemarkbindinger før det igjen..:) Siden min bruk er sånn ca 98% topptur, så kan jeg ikke uttale meg altfor skråsikkert om Dynafits bakkeegenskaper. Men som toppturbinding er de fantastiske, og på mine Megawatt har de også fungert optimalt, til tross for skias bredde. Men med hundrevis av fjell i relativ umiddelbar nærhet, så kjører jeg stort sett aldri i "oppkjørte" fjell, og når det er hardt tar jeg det litt mer rolig, ellers er jeg tilhenger av å kjøre så fort som mulig, dog altfor pysete til å droppe, dessverre. Jobber med den saken;), tross alderen! Har bestemt meg for å droppe mer! Har hatt en skummel opplevelse med bindingen, i ei renne som var nokså bratt (over 40 grader) og litt isete i toppen, samtidig som det var "rett" ned til sjøen ca 1100 meter lenger ned. Bare flaks gjorde at jeg ikke måtte gå på føttene ned resten av turen..! Så dersom jeg skal fortsette med den type utfordringer (og det har jeg tenkt.), så blir det to par ski til årets sesong. Ett par brede til kosefjell og pudderdager, og ett par til heftig bratt rennekjøring. Sistnevnte blir ikke utstyrt med Dynafit, åpen for forslag her;)!!

Roy Oboy #172820 18/10/2011 4:27 PM
Ringrev
Ringrev

Til heftig rennekjørring er det vel bare å låse bindingene? Hvis man ikke kan falle, så kan man vel heller ikke løse ut? Synes nedkjøringen fra Denali's sør-vegg er ganske representativ for kjøring som dynafit brukes til:http://www.friflyt.no/Ski/Foerst-ned-Denalis-soervegg-paa-skieller denne imponerende nedkjøringen fradente blanche:http://vimeo.com/25561304

Roy Oboy #172821 18/10/2011 9:17 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

skjønner heller ikke denne, men så var det ikke så mye nyttig informasjon å bygge på heller...lås frembindingen og skru til skikkelig så løser de per definisjon aldri ut.

Roy Oboy #172822 10/01/2012 2:22 PM
Fersking
Fersking

Jeg har nå klniket til med Salomon Rocker 2 og Dynafit Radical sammen med Dynafit Titan. Ilddåpen blir 2 uker i Frankrike med Val d'Isere, Les Arcs, Chamonix og Les 3 vallees på menyen. Vi reiser dit forholdene er best med base hos en kompis i Val d'Isere.

Jeg veier også ca. 90 kg og er sikker på at jeg skal få testa skiene i mye forskjellig forhold! Jeg kan gi tilbakemelding so fort jeg er tilbake.

Roy Oboy #172823 18/02/2012 1:22 AM
Fersking
Fersking

Vil ikke anbefale G3 Onyx. Har hatt et sant helvette med den bindingen - det første som skjedde var at min datter rev ned skiene så de falt i gulvet. Plastikken i frambindingen på den ene skien sprakk - inngir ikke akkurat til troverdighet. Toppturbindinger bør tåle såpass - hva skjer hvis man tryner an skikkelig i fjellet med denne? Masse bevegelige deler - skibremsen går i stykker hele tiden. Hælløfterene er tungvint i bruk og går fort i stykker. Frambindingen er vanskelig å komme inn i. Nei denne bindingen anbefaler jeg ingen.

Kjører meget hardt og fort både i løypene og på frikjøring, og bruker i dag Dynafit FT Radical på frikjøringsskiene mine. Er møkk lei Marker Duke som er for tung både på topptur og på nedkjøringer. Vekt har stor betydning også nedover. Kjører på alle typer føre i stor hastighet uten problemer med Dynafit. Egner seg ikke i kuleløypen og til store dropp dog. Bruker K2 Sidestash.

Roy Oboy #172824 26/02/2012 6:50 PM
Fersking
Fersking

Jeg har nå lest hele denne tråden, og er fremdeles litt forvirret.

Jeg har K2 Coomback (10/22 mod.) som er ganske myke og 102mm på midten , med Dynafit Radical ST bindinger og Scarpa Maestrale støvler.

Meningen var å bruke disse til toppturer, men etter å ha prøvd de to ganger i bakken, synes jeg de var mye morsommere å kjøre med enn mine gamle stive smale bakkeski.

Jeg bruker de så klart til topptur, men jeg lurer på om det er problemfritt å bruke disse til kjøring i bakken?

Jeg veier 70kg og er 170 høy. Skiene er 174 og jeg bruker de kanskje til 15 toppturer og 15 dager i bakken per sesong.

Fungerer dette bra i bakken?

Løser de ut når de skal, og er de trygge nok i forhold til alpintbindinger ved ett evt. fall?Trenger jeg å bekymre meg for preutløsning, eller kan jeg bare kjøre på nedover bakkene?Blir de utslitt av å bli brukt i bakken?Er det visse ting/forhold man bør styre unna?Andre ting?

Takker for svar smile

Roy Oboy #172825 12/03/2012 9:47 AM
Fersking
Fersking

Tro meg. Dynafit anyday fremfor Marker Tour F12 hvertfallhttp://www.epicplaygrounds.com/2012/03/advarsel-om-kjpe-marker-f12-fra-oslo.html

Roy Oboy #172826 12/03/2012 1:38 PM
Ringrev
Ringrev

Marker Tour er endret i år - så forhåpentligvis er de bedre. Jeg gikk selv for Marker Tour på de tunge toppturskiene. Har ikke opplevd noen problemer ennå. Liker ikke spesielt å kjøre med de: negativ ramp-angle, og høy oppbygging har jeg ikke noe sansen for, men utløsningen fungerer bra. Grunnen til at det ble marker er ene og alene at jeg har slitt med utløsning ved kantisett på is med dynafit. På de litt lettere og smalere skiene ble det allikevel dynafit. (ingen av skiene/bindingene er ment som eneste ski, da jeg for det meste kjører bakkeski i bakke). Vedr. servicen du opplevde, så handler jeg for det meste på Rå sport p.g.a. servicen. God serivce gir lojale kunder.

Roy Oboy #172827 12/03/2012 2:17 PM
Fersking
Fersking

Er enig angående servicen på Rå sport. For to år siden kjøpte jeg Dynafit bindinger og ski av Sportslageret, hvorpå jeg fikk problemer med bindingen etter at skien løste ut. Sportslageret var ikke interessert i å hjelpe meg, og bare henviste meg til leverandøren. Da gikk jeg til Rå fikset de ny del til bindingen uten å kreve en krone for jobben. Det er service!

Roy Oboy #172828 19/10/2012 12:47 PM
ECT Offline
Fersking
Fersking

Hei. Jeg har lyst å dra opp denne tråden igjen da jeg har et spørsmål selv og en kommentar til utsagn her. Har en telemark set-up med coomback jeg er utrolig fornøyd med, men ønsker en lettvektssetup med randobindinger som jeg kan bruke på bratte turer i trygg vårsnø, skaresnø og generelt alle dager jeg ikke tar med telemarkskiene på tur. Jeg veier 95 kilo og kjører mest rolig, litt fort, og gjør lite drops over 4-5 meter. Jeg er kun på topptur, og legger sikkert bak meg 40-50 turer på dette skiparret i året - Har sett på en Dynafit ski som heter mustagh ata superlight 187 cm, og lurer på om dette er en bra ski for meg med min vekt og 180 cm?

Forøvrig håper jeg dere er klar over risikoen med å stramme til bindinger før nedfart på topptur. Dersom ski ikke utløses når du er midt i et skred, fungerer de som anker(drar deg ned) og sansyneligheten din for overleve synker drastisk.

Håper på svar, og ønsker gjerne å diskutere skredproblematikk på forumet i fremtiden. smile

Roy Oboy #172829 19/10/2012 2:40 PM
Entusiast
Entusiast

Hei. Jeg har lyst å dra opp denne tråden igjen da jeg har et spørsmål selv og en kommentar til utsagn her. Har en telemark set-up med coomback jeg er utrolig fornøyd med, men ønsker en lettvektssetup med randobindinger som jeg kan bruke på bratte turer i trygg vårsnø, skaresnø og generelt alle dager jeg ikke tar med telemarkskiene på tur. Jeg veier 95 kilo og kjører mest rolig, litt fort, og gjør lite drops over 4-5 meter. Jeg er kun på topptur, og legger sikkert bak meg 40-50 turer på dette skiparret i året - Har sett på en Dynafit ski som heter mustagh ata superlight 187 cm, og lurer på om dette er en bra ski for meg med min vekt og 180 cm?

Forøvrig håper jeg dere er klar over risikoen med å stramme til bindinger før nedfart på topptur. Dersom ski ikke utløses når du er midt i et skred, fungerer de som anker(drar deg ned) og sansyneligheten din for overleve synker drastisk.

Håper på svar, og ønsker gjerne å diskutere skredproblematikk på forumet i fremtiden. smile

Mustagh Ata Superlight er jo en klassiker og når de nå har fått rocker i tuppen så er de sikkert blitt enklere å håndtere også. Men vil du ha de så lange? Gitt forholdene du skisserer så kan det jo fort bli litt mer ski enn du trenger? Andre ski du kan ta med i vurderingen kan være Movement (X-)Bond, LaSportiva Lo5 og eventuelt Voile Vector.

Roy Oboy #172830 19/10/2012 3:45 PM
Ringrev
Ringrev

Huff, denne tråden viser litt min egen vakling på bindingsfronten.Jeg hadde selv Mustagh Ata SL 187, og kjører nå Movment Bond 175. Bond'en er på mange måter en bedre ski, men flyten i MASL'en var bedre....muligens kun pga lengden. Mustagh ata sl er en veldig bra ski, som takler det meste. Den er torsjonsstiv nok til å kunne kjøres bra på is. Det samme kan sies om Bond, men den føles litt mer som en ordentlig ski. På is/hardt føre kan jeg benytte moderne teknikk på bond'en for å kjøre kortsvinger, mens jeg på mustagh ata'en i mye større grad må ty til en-ski-kjøring. Kan vel egentlig oppsummere det til at jeg foretrekker mustagh ata til store svinger og bond'en til korte og når det er hardt. Jeg har et par tyngre ski med tunge bindinger (marker tour) - det er ikke ofte jeg tar de ut på tur...gå gleden er fraværende. De er greie å kjøre med: føler meg tryggere enn med dynafit, men rampen og oppbyggingen gjør at kjørefølelsen blir litt dårligere. Guardian som nevnes over er sikkert bedre å kjøre med enn marker, men det vil overraske meg stort hvis de er noe særlig å gå med.

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå