Roy; hva er din vekt? hvordan bruker du å stå på ski? Charger som gønner ned ved hver sjanse eller mer forsiktig?
Skimachine vet hva han snakker om ingen tvil om det, men for å gi deg en litt annen vinkel kan jeg si at min personlige erfaring sier et helt klart nei til å bruke dynafit som eneste binding, prerelease er jo et velkjent problem pga. manglede elastistitet, men man kan jo bare kjøre litt forsiktigere så det er jo ikke det største problemet.
Det som derimot er litt kjipere, er tådelen på dynafit ganske lett rives ut av skia. Dette pga smalt monteringsmønster og at stort sett all kraft går gjennom frambindingen når man legger skiene på kant.
Om du er lett (under 65 kg) og kjører ski som er smalere enn 90mm midje kan det funke, men med brede ski i bakken er det bare et tidsspørsmål før bindingen blir dratt ut. Jeg har personlig dratt ut 2 tådeler de siste 3 årene og kjører ikke spess hardt, men veier 81 kg. Den har heller ikke elastisitet i lengderetningen, så jeg har også vært med på å flexe skien i en kul e.l. og delaminere skien pga at støvelen tar i bakbindingen og presser bindingen.Hælpinnene kommer også til å knekke før eller senere om du kjører bakke.
Husk at det er topptursbinding som er laget for topptur og ingenting annet. Har også hatt 3 par dukes, og ikke hatt spesiellt store problemer med de. Det er ikke perfekte, og suger å gå med i forhold til Dynafit men du kan kjøre som vanlig uten å være redd for å løse ut om de fungerer som de skal.
Jeg er en stor dynafit fan (till topptur
) så jeg har også hoppet på Sollyfit i år, og tror det kan være tingen om man bare skal ha ett setup å ta med seg. Det som jeg ikke hadde tenkt over som blir spennende å se om fungerer, er at man får 36 ulike skruer (lengder /hoder) som skal ulike steder på salomon og dynafitbindingene når man monterer. Kommer til å bli mas å holde styr på de.
Om du bare skal ture kan du trygt gå for Dynafit som eneste binding, men om du skal ha hele dager i bakken hadde jeg helt klart anbefalt duke eller Marker Tour.Radical har jeg naturlig nok ingen erfaring med.. kan jo hende at de er mye bedre. blir spennende å se.
Min erfaring er basert på bruk av TLT speed, ST og FT de siste fem årene.
En titt på TGR og wildsnow kan lønne seg. Det finnes noen ulike tråder om akkurat det her. Bla denne:http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/174033-Dynafit-on-Lhasa-%28-1-ski-quiver-%29