Både fritschi og duke er undermålere å gå med i forhold til dynafit. Det er ikke noe problem å kjøre i bakke med dynafit: de gangene jeg gjør det er det aldri bindingen som er begrensningen, men skiene...
Jeg har brukt dynafit siden 1999, og har hatt problem med en binding. Samme året brakk også sålen på tur-skoene mine og jeg slet mye med pre-utløsninger. Skiene jeg brukte var coomba. Jeg tror muligens jeg overkompenserte for myk ski med å tråkke hardere til - og det var sikkert også en produksjonsfeil på sko (bekreftet) og binding (fikk ny på garanti). Ufrivillig utløsning hadde jeg kun ved kortsvinger uten skrens på is...men det problemet tror jeg er løst nå med radical. Jeg tror også at noe av problemet var at skien ikke var torsjonsstiv nok, slik at det ble ekstra belastning på bindingen.Om de vil fungere på kantana eller mothership. Hvis det er pudder: helt sikkert. Jeg føler meg også rimelig trygg på at de ville fungert på is/hardt - men jeg hadde kjøpt radical. (Jeg gikk ned i skibredde etter coomba-hendelsen, og har vært så fonøyd med det, at jeg ikke har sett det store behovet for bredere. Jeg vurderer å montere dynafit eller onyx på et par line sfb (2011)...men er usikker på hva jeg velger. Grunnen til tvilen er at det ikke ser ut som om jeg kan montere radical ft på sollyfit-plate...)
Hvis jeg skulle lage en tilsvarende liste for som over for duke:- stopperne hang seg opp oftere enn på dynafit'ene (når jeg tok av meg skiene)- alpinskoene mine ble spist opp hvis jeg ikke satt skoene helt rent inn i bindingen- også nedoverkjøringen virket tung, pga tunge bindinger- måtte stå å hakke is 10 minutter i kuling og regn for å få satt skiene i ski-modus- fryktet for livet mitt etter gradevis utløsning i isete travers over vann på vei opp mot Storen. (Grunnen var at jeg måtte slå skiene inn for å få feste)- fikk vondt i knærne på lengre turer- bindingene blir slarkete med tiden- det blir slark mellom sko (gummi) og binding etterhvert som gummi blir slitt
Min parkkjøring er kun et spedt forsøk på kurrere hoppskrekk etter å ha landet litt for mange ganger på hodet på alpintreningen da jeg trente med gutta som var 3 år eldre. (Pussig nok gjelder skrekken kun planlagte hopp). Holder med til blå-parker.
Konlusjonen min er nok at jeg heller ville ha brukt dynafit i bakke enn duke på tur. Bindingen er veldig robust: mye mer robust enn både duke og fritschi IMHO. Tidligere var det største svakhetspunktet at man kunne løse ut ved skrå slag nedenfra kombinert med vridning. Med radical er det trolig eliminert.