Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bindinger
#172756 09/10/2011 7:34 AM
Hukkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Trenger litt veileding av noen med erfaring.

Lurer på hvilke bindinger jeg skal kjøpe meg.

Kommer hovedsaklig til og renne i bakke/pudder på oppdal, men kommer også til å gå på topptur.

Noen som har erfaring med forskjellige bindinger?

Preben

Re: Bindinger
Hukkel #172757 09/10/2011 10:27 AM
Ringrev
Ringrev

De aktuelle bindingene er vel dynafit, onyx, marker duke/baron, marker tour, fritchi...eventuelt en kombinasjon av dynafit og marker eller salomon (vha solyfit plate e.l).Til topptur ville jeg valgt dynafit...men det krever randosko. Med alpinsko kan du kun bruke marker eller fritschi. Tenker at Marker Tour kunne passe, men det er grunn til å stille spørsmål til holdbarheten: http://www.wildsnow.com/6034/marker-f12-f10-review/Jeg tror jeg ville ha valgt fritschi freeride pro ( http://www.youtube.com/watch?v=r-aeum68_SU ), siden det er en bedre tur-binding. Hvis du knapt skal gå på tur, ville jeg valgt baron/duke. Utfordringen med denne kmbinasjonen er uansett at med alpinsko, tunge ski og tunge bindinger, så blir det tungt å gå på tur...så det blir ikke så mye av det. Forøvrig ville jeg ha stukket innom VPG og forhørt meg...(Disclaimer: jeg har ikke selv kjørt på fritschi freeride pr eller marker tour, men hatt duke og fritschi diamir....så du får ta det som et "internett-råd". Dynafit har jeg brukt i 12 år, med et par pauser...så det er ikke noe tvil hvor preferansene mine ligger. I bakke kjører jeg marker og salomon, men er oppvokst med look...som nok hadde vært førstevalget nå også).

Hukkel #172758 09/10/2011 7:00 PM
Hukkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svaret.Kjøper såklart nye sko når jeg skal ha nye bindinger :)Har 4frnt vct turbo ski...Har du kanskje forslag til sko også? tips til sko og binding ;)ville du gått for fritschi freeride pro og hvilken typ sko?

Hukkel #172759 09/10/2011 10:25 PM
Ringrev
Ringrev

Til fritschi freeride pro (og marker) passer alle typer sko... Så ikke noen grunn til å skifte sko, hvis du er fornøyd med de du har. Veldig vanskelig å gi råd på sko, siden det er en veldig individuell greie. Det er dels avhengig av foten din, og dels av teknikken. Jeg trenger feks. en smal sko. Fremover/bakoverstivhet er ikke veldig viktig for meg, med sidestivhet er det.... Tror det henger litt sammen med hvor jeg foretar selve svingen. For andre er det kanskje motsatt. Uansett, skoene er trolig det viktigste du kjøper...så finn noe som passer deg (og det trenger ikke være det som er mest komfortabelt i butikken).

Hukkel #172760 09/10/2011 10:46 PM
Hukkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

får vondt i baksiden på leggene etter pudderkjøring.kanskje lurt å skifte da, når jeg uansett skal ha nye bindinger.

Hukkel #172761 10/10/2011 1:08 PM
Ringrev
Ringrev

Det kan tenkes at skoene er for høye for deg, men da burde problemet ha vært der på alle fører. Det er også godt mulig at skoene dine er for store - det er den vanligste feilen med sko...og noe man ser tydeligst hos små barn som har fått sko til å vokse med: de henger ofte veldig bakpå for å få kontakt med skoene. En mer passe sko ville gjøre man ville kunne ha en mer balansert stilling og komme frampå også i pudder. Det er egentlig helt umulig å si noe fornuftig om dette uten å faktisk ha sett deg i aksjon, og de skoene du har....

Hukkel #172762 10/10/2011 6:42 PM
Hukkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er sikkert lurt å prøve sko'a før jeg kjøper ja, men tenkte å bestille fra conrad, da dette er veeeldig mye billigere enn å kjøpe i norge. Har helt sikkert mye å lære av noen som kan å kjøre ski skikkelig ;)Takk for gode svar smile

Hukkel #172763 10/10/2011 7:01 PM
Hukkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hukkel #172764 10/10/2011 7:11 PM
Hukkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

http://www.vpg.no/Avdelinger/Produk...ng-115226-p0000029104.aspxToppturbinding står det, men er den godt egnet for bakke/pudder kjøring også? Hva er forskjellen, er det kjøreegenskapene ? Svingene? Ser det er et par slike til salgs innpå her, 2700. Er dette et godt kjøp`? Ville du "slått til" wink

Hukkel #172765 10/10/2011 8:21 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg har selv hatt zzero 4c - det er en god sko for meg. Foreldrene mine og samboeren min har zzero 4 og er fornøyd med den. De passer meg og foreldrene mine bedre enn de passer samboeren min. Det er en god topptursko. Tilbakkekjøring er de nok ikke de beste, men det gjelder alle topptursko i den kategorien. En bakkesko har bedre fleks, og er litt mer stabile,,,men, man får ikke alt. Når det er sagt så kjørte jeg en del i bakke med de og synes de var gode. Alpinskoen er foamet til foten min og veier sykt mye, så det er ikke helt fair sammenligning. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å kjøpe skoene på nettet,,,,skoene er det viktigste du kjøper. Hvis du ikke klarer å prute har allikevel noen alternativ:- prøve den i en butikk før du bestiller (litt usselt mot butikken....men det er jo litt usselt av de å ta mer enn euro-pris*10 også.)- få støpt en innersko til skoene du har nå (skallet varer gjerne dobbelt så lenge som innerskoene, og en støpt innersko gir en veldig god sko)- kjøpe brukt og bytte ut innerskoen til en ny.- fly til paris eller marsailles og gå på aux vieux campeur. Ta flyet hjem med nye sko. Tar deg en dag, men koster ikke mye....men føles veldig råflått. Gir storbyshopping en ny mening

Bindingene er bra, men kommer i en litt forbedret utgave i år. De er et godt kjøp. Jeg ville nok heller ha kjøpt skoene i norge, og kjøpt disse enda billigere på f.eks. telemark-pyrenees.com... Det er bindinger som er har brukt dynafit's utgåtte patent, og gjort noen tilpasninger for å gjøre de enklere i bruk og gi de litt mer gradevis utløsning. Jeg bruker selv dynafit, men vurderer onyx på et par bredere ski (fordi jeg ikke kan bruke dynafit's toppbinding med sollyfit plate).Uansett, jeg ville ha kontaktet vpg og forklart situasjonen og gått litt opp i pris i forhold til europa - det er tross alt en fordel for deg også å kjøpe i norge mhp garanti, service osv. Å kjøpe feil sko, eller bli stående uten binding i 3 måneder blir fort dyrt. Det kan tenkes de har en demo-sko, b-vare eller lignende... (Startet selv med rando for 12 år siden med noen feilproduserte sko og en ski som var så kort at de ikke fikk solgt den. Husker kidza i Oppdal pekte å lo da de så dynafit bindingene med stropper og retro-skiene....tror ikke de hadde gjort det nå) Siden du muligens har kjøpt feil sko en gang, er sjansene for at du gjør det samme en gang til ganske store....

Hukkel #172766 10/10/2011 8:31 PM
Ringrev
Ringrev

En ting til: det er liten forskjell på kjøreegenskapene til bindinger....men de er der. Hovedforskjellen går på hvordan utløsning fungerer og hva de er designet for å tåle. Skal du gjøre noe ekstremt er forskjellene veldig viktige...ellers er det ikke så viktig så lenge du velger riktig kategori.