Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
forslag til topptur-utstyr..
#172549 21/09/2011 9:44 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! Ville høre om noen her inne på forumet kan komme med noen tips til bra utstyr for en nybegynner innenfor feltet. Har kjørt snowboard i 15 år, men tenkte jeg skulle prøve meg på en ny hobby til vinteren.

Er interessert i utstyr som jeg kan "vokse i", altså noe jeg ikke går lei av med det første. Tenker å bruke skiene kun til topptur, da jeg kjører brett i bakken.

Ettersom jeg er ny innenfor dette, kjenner jeg ikke så godt til de ulike merkene og hva som anbefales (bredde på skiene, lengde, hvilke type støvler, etc).

Er 182cm og veier ca 75kg.

mvh

Re: forslag til topptur-utstyr..
kitesurfer81 #172550 22/09/2011 9:29 AM
Ringrev
Ringrev

Hva har de du skal gå sammen med? Ofte ikke så feil å velge tilsvarende. På topptur er det dynafit som gjelder...og vil tro at st er det riktige valget mht din vekt.Sko er det viktigste. Scarpa maestrale eller dynafit zzero 4 et trygge valg. Tlt5 performance er utrolig bra hvis de passer din fot...men dyre.Den vanligste begynnerfeilen er å henge bakpå i løssnø - rocker gjør det lettere å tørre å ha balanse. En annen feil er å ikke kjøre nok i bakke...med kun noen få turer blir man ikke flink nok ned. Du trenger ikke kjøre hele dagen, men et par turer før eller etter snowboard med fokus på teknikk bør holde. (jeg gjør det med topptur utstyr, for å venne meg til det etter stivt bakkeutstyr, selv om jeg kjører minst 100 dager på ski i året...)

kitesurfer81 #172551 22/09/2011 9:31 AM
Ringrev
Ringrev

Når jeg sier at det er dynafit som gjelder så snakker jeg om bindingene...selv om de har bra ski og sko også.

kitesurfer81 #172552 22/09/2011 11:04 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar, skimachine!:-) Skal flytte til vestlandet i februar, og tenkte hooke opp med de lokale der når jeg kommer så langt. Så har ingen turkompiser enda å spørre om utstyr.. Må nok rett og slett prøve ut de ulike skoene du har nevnt og se hva som kjennes best på foten. Har kontaktet bratt.no for tilbud, men skal snuse mer rundt før jeg bestemmer meg. Jeg er såpass grønn innenfor topptur-terminologien at jeg følger gode råd fra dere mer erfarne! Dynafit-bindinger it will be!:-)

igjen takk for svar!

kitesurfer81 #172553 23/09/2011 8:35 PM
Fersking
Fersking

Det finnes mye. Sjekk f.eks. DPS Wailer 95 ski i 185 cm, Dynafit Radical FT binding - og noen av de allerede anbefalte skoene. Skia bør ha ca. samme lengde som deg selv. Legg som nevnt ovenfor noe innsats i å finne riktige sko.

kitesurfer81 #172554 24/09/2011 11:31 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Igjen tusen takk for gode tips! Skal satse på å finne de helt riktige bootsene!:) Mvh

kitesurfer81 #172555 24/09/2011 8:05 PM
Ringrev
Ringrev

Når det gjelde sko så blir ofte stive sko markedsført for de superflinke. Min mening er at det er feil. Jeg hadde en gang en tlt4 som hadde en fleksrate på rundt 50 (dvs de var omtrent som tøfler). De fungerte egentlig veldig bra, men hvis du kom så mye som en tøddel bakpå var løpet kjørt. En stiv støvvel gir ofte den minde erfarne kjøreren støtte... Det jeg derimot synes er viktig uansett er at skoen er "torsjonsstiv". Hvis skoen gir etter sideveis når du setter kanten så klarer du ikke å kjøre godt på is. Nyegynner alpinskioer ofte ikke torsjonsstive, det samme gjelder nok noen rando-sko. Det samme gjelder egentlig ski. Myke ski i lengderetiningen er ofte bra, da det gir en lettkjørt ski (som riktig nok er litt dårligere i tungt føre), Men, ski bør være torsjonsstive hvis de ikke kun skal brukes i skikkelig pudder....noe som ikke spesielt vanlig for det som kan nås fra Oslo. Det samme gjelder vel for snowboards...

kitesurfer81 #172556 26/09/2011 12:07 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Mye info her!:) Satser på ski som og støvler som kan brukes i litt mer enn bare pudder.. Jeg skriver inn diverse ulike ski når jeg har fått et godt tilbud på en pakke. Takk for responsen igjen, skimachine!