Lette allround ski
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har kjørt på Line Mothership de siste to åra og jeg er egentlig fornøyd med de (de er litt for tunge). Men så har det vært lite snø i de områdene jeg står så jeg har ikke fått utnyttet det fullstendige potensialet. Jeg er på utkikk etter et par lette allround ski, og helst fjordårsmodell. Noen som har forslag på hva som gjelder?
|
|
|
 Re: Lette allround ski
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Hvor lette breie lange skal de være?.Conrad sport selger nå meget riiiimelige k2 cooombackRIN
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Mothership plankene veier 5,35kg skulle gjerne slått av et par kilo der, og det er vel egentlig det viktigste. Samtidig bør jo skia ha flyt om det skulle slumpe til å dumpe snø i Hemsedal denne vinteren. Jeg er egentlig klar for å få noen skikkelige gode tips fra vinterfolket så jeg slipper på stole på de som står i butikken og selger og bare skal tjene penger . Skal sjekke ut K2 skia nå...
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hvis det er toppturski du er ute etter, bør du se på mustagh ata sl, eller 2011/2012 saint. Jeg synes coomba/coomback blir for dårlig på hardt føre....men 2011/2012 får karbon stringers så vil trolig bli litt bedre når det er hardt. G3 Manhattan er en bra ski, men kanskje for bred til allround. Hvis du ikke skal på topptur er jeg usikker på hvorfor de må være lette. Ville heller sett etter noe lettkjørt som fungerer i løssnø og hardt. Guiden vår i zermatt hadde dynafit legend 86. Den har fått god kritikk - spesielt for middels gode. Kjører selv salomon enduro. Veldig fornøyd. Skia har fått middels kritikk i USA, men veldig bra i Frankrike. God i løssnø og is - rocker og metall...men ikke lett. Scott neo kan være gøy dersom du liker å carve. For allround som inkluderer bakke liker jeg spenn og svingradius på rundt 18-20. For topptur og offpiste over 25....men smaken er forskjellig.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Har bl.a K2 coomba og opplever dem som ikke for myke men heller ikke stive.178cm veier ca 1900g pr skiKjører nærmest alldri i alpinannlegg kan jeg unngå dette så min erfaring med dem er fjellet.Flyter rimlig godt i pudder opp til 10-20 cm selv om de ikke har rocker men relativt myk tupp som gir en rockerfunksjon.Tror de vil fungere greit på hard føre (ikke isete)med alpinstil ,selv kjørter jeg tele og de er ikke optimale på hardt føre.MEN På fjellet kan føreforholdene variere sterkt fra topp til bunn og de dagene jeg er klar over dette er det dette skiene jeg velger å bruke.Er det hardt fra topp til bunn får fjellet en pause.Reine pudderdager har jeg voile charger 190cm(er 177) som gromskia :-))RINSkimaschin:Mente du dynastar ledgend 85?
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Usikker på om det er legend 85 - mener at det er den som heter sultan. Flyter skiene i 10-20cm så flyter de vel uansett?! Har venner som liker coomba godt, og samboeren min har jenteversjonen. Synes det er en lettkjørt og leken ski, men for meg var de ikke torsjonsstive nok til å trykke hardt til på papp.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Flyter skiene i 10-20cm så flyter de vel uansett?!Det er ikke min erfaring me coomback,kommer ann på hvor bratt det er.Derfor skaffet jeg meg voiie charger 190 i fjor vår som flyter på alt fra 5-50cm .De veier ikke mye mer enn coombackskiene men er stivere.RIN
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hvis man flyter så betyr vel det at man befinner seg i de øverste par med cm...? ;-)Jeg tror jeg forstår hva du mener - synes å huske at coomba'en søkte mot toppen, men at man likevel endte med noe som lignet pumping - trolig fordi de er myke. I lav fart er det ikke noe tvil om at coomba'en søker mer mot toppen enn mustagh ata'ene jeg erstattet de med...men fordi jeg synes mustagh ata'ene er mer forutsigbare kjører jeg raskere med de og får bedre flyt. Når farten først er der, så flyter de, selv om de bare er 88mm under foten. I forhold til corvus som har samme mål som coomba, men er lengre, så fikk corvus'en mer stabil flyt...men coomba'en søkte lettere mot toppen i lav fart. Corvus er IMHO en langt bedre allround ski en coomba, hovedsaklig fordi den oppfører seg forutsigbart når man trykker til på is/hard snø. I lav fart på mykt føre var coomba bedre. (Jeg hadde 181 coomba)
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Enig med dine opplevelser av coomba ogh det var grunnen til at jeg kjøpe charger som stivere og gir mer repons dersom underlaget blir hardere men ikke idelle på hardere underlag,Det er en pudderski slik jeg ser det.Ønkser meg et par ski til som er like stive som voile charger men smalere(+-90) til mere allround.Kanskje mustagh er tingen,andre forslag?RIN
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Har ikke prøvd charger. Jeg elsker mustagh ata'ene til topptur, men ville ikke valgt de til heisbasert kjøring. Veldig fornøyd med med Salomon Enduro'ene mine... 2012 G3 Saint hadde jeg nok tatt en titt på - hadde jeg ikke vært i et kjærlighetforhold med dynafit hadde jeg vurtdet de.... K2 hardside er kanksje også noe å se på?
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Fischer Watea 94 10/11?Har du ,dere noen erfaringert med denne skien?RIN
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
får jo ikke ski så mye billigere enn det da.. hva slags budsjett hadde du egentlig tenkt deg? Tror du kommer til å slite med å finne billigere enn dette.. med mindre du hadde tenkt deg et par Tecno Pro 
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Ja disse skiene er rimlige ca 3000 levert hjem på døra MEN er de noe å satse på? Noen som har disse og kan gi tilbakemelding? RIN
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
K2 coomback`en skal jeg sjekke ut om de har i byen. Må jo ta og føle på skia før jeg kjøper gjennom nettet. Angående budsjett var jeg i utgangspunktet ute etter fjordårsski, ikke nødvendig for meg å kjøre med årets modell akkurat.Har jo fått gode forslag her som jeg kan sjekke ut nærmere på en bytur. Kult at dere tar dere tid folks. 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har noen her forresten kjøpt gjennom Conrad sport forresten? Trekker de av tysk moms ol før de sender til Norge? Vi skal jo egentlig ikke betale den siden vi ikke er EU medlemmer
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Kan ikke hjelpe deg med Sport-Conrad, men vil komme med noen erfaringer jeg selv har gjort: Ikke se deg blind på vekt på skia du velger (selv om Mothersip'en blir kontrasten til din vurdering). Uten å kjenne din vekt/kjørestil, bør du ikke gå noe lettere enn Coombak. - den er en svært god toppturski (har jeg hørt). Jeg ville sett på bl.a. Hardside eller Sidestash (som jeg har kjørt på). Siden du har kjørt på Mothership er du sikkert helt OK på ski - en lett ski vil da bli litt nervøs på skiftende toppturføre (det skjer ofte). Og her ligger forskjellen mellom Coombak og Hardside/Sidestash: de to siste håndterer skiftende føre og fart noe bedre (det er ikke alltid jevnt pudderføre). Forskjellen mellom nyeste Hardside og Sidestash er at sistnevnte (foruten å være breiere) har en rocker som starter lengre bak (selv kjører jeg mye på "gamle" Sidestash og tror sterk at den nye er en forbedring). Så, hva du velger i dette segmentet er opp til dine preferanser (det finnes sikkert andre ski også, men k2's H-S og S-S kjenner jeg til). Ski, ja - det er en ting, men hva med bindinger? Her er det etter min mening en del å ta hensyn til. Hold deg unna G3 Onyx - flott kjørebinding, men suger oppover fordi amerikanerne ikke har knekt koden ift. hva som gjelder her (har postet innlegg om dette før). Marker's Duke el. Tour er en det en del vekslende erfaringer på (foruten vekt). Selv kommer jeg til å returnere til Dynafit siden jeg søker en binding som tåler litt fart og det en voksen mann veier (uten å være ekstrem i noen ender). Spar vekt der du kan - ikke der det går utover det å ha en flott skiopplevelse på tur i fjellet.Så,skulle jeg komme med tips, må det være følgende: K2 Hardside el. Sidestash (el. tilsv, ski) med årets Dynafit Radical FT oppå (skal visstnok ha kjøreegenskaper tidl. rigide og stive bindinger fra Dynafit ikke har, men har samtidig, oppover egenskaper Onyx bare kan d.... i) Skoene må du bare finne til din individuelle føtter, men en firespenners rando, sko bør d være.Tja, og (igjen) uten å kjenne din kjørestil, sjekk ut Dynafit Titan Ultralight el. Black diamond (2012)! Lykke til uansett!
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Er det toppturski det er snakk om? Enig med innlegget over - jeg vil heller ha vekt i skia enn i bindinger og støvler....men, så er jeg ikke helt enig heller ;-) På topptur kjører man gjerne litt saktere enn ellers fordi konsekvensene er høyere....og dagens lette utstyr kan ikke sammenlignes med eldre. F.eks. er 2 spennersskoen tlt5p minst like god å kjøre som min gamle 4 spenners (zzero 4 Carbon) og himmel og hav bedre enn d jeg hadde før det (garmount megaride). Samme gjelder ski: jeg kjører raskere i alle forhold med mustagh ata enn coombackene jeg hadde. Klassiske randoski (fischer tour extreme, hagon tour Carbon o.l. ) egner seg drimot ikke til fart...Siden jeg går tur med GPS vet jeg at komfort grensen min med lett utstyr er ca 70 km/t... og skal jeg kjøre noe fortere vil jeg helst være i en tom Bakke.
|
|
|
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
En ting: innlegget over forutsetter at kjøreren er i balanse. Hvis man henger backpå e.l.får man mer hjelp med tungt utstyr. Tungt utstyr er også lettere å kjøre ned fordi det pløyer bedre gjennom skarelag o.l.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Handlet et par Line SFB fra conrad for en måned siden, plettfritt! - og du betaler ikke moms nei, så prisen er billig! Har ikke prøvd de enda men de er lette som fjær, Opus'ene skal også ha redusert vekt, så kanskje det er noe å tenke på?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Vedr moms fra Sport Conrad- Jo, du betaler moms, men ikke den tyske. Du må betale moms til Norge. Den er på 25% av samlet pris på ski og frakt. Det er riktig at du ikke betaler den tyske momsen på 19%. Den blir automatisk trukket fra.NB: Momsregninga kommer senere, fra tollvesenet. Den blir ikke belastet av Conrad.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
SFB skia ser jo supre ut. Leste litt om de og folk sier de er lekne og myke, akkurat det jeg ser etter. og under 6000 kr ferdig importert med Marker Griffon Schizo bindinger. Hva tror dere om de bindingene? Virker kult å kunne stille på stands`en på skia....Herregud som jeg gleder meg til vinter`n 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Handlet et par Line SFB fra conrad for en måned siden, plettfritt! - og du betaler ikke moms nei, så prisen er billig! Har ikke prøvd de enda men de er lette som fjær, Opus'ene skal også ha redusert vekt, så kanskje det er noe å tenke på? Ja, da står det et par Sir F i stua hjemme hos meg også. Takk for tips 
|
|
|
|
|