Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Paradigmeskifte - Alpinstøvler skal kjøpes!
#172408 13/09/2011 10:24 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Etter ~15 år på Telemark (de siste sesongene på NTN) har jeg til den kommende sesongen tenkt å kjøpe meg alpinstøvler. Jeg er en mann på 198cm/90kg som ikke bedriver luft-akrobatikk. Har brukt NTN-støvlene foreløpig, men de er små, vonde og langt fra optimale.

I utgangspunktet tenker jeg å fortsatt benytte telemark til topptur, så rene rando-støvler er ikke nødvendig. Men lette og stive støvler bør være målet, som det vel er for alle...

Noen som har noen forslag?

Re: Paradigmeskifte - Alpinstøvler skal kjøpes!
Jon Arvid Ludvik #172409 13/09/2011 10:59 PM
Ringrev
Ringrev

Hvis du ikke har kjørt mye alpint så er jeg usikker på om du bør ha stive sko. Hvis skoene er for stive for teknikken din, kan det skade kjøringen din og det vil være ubehagelig. Jeg byttet selv fra racing sko (dønn stive) til atomic flex 9 (hva nå det er - 90 muligens) til tecnica diablo med 120 flex. Diabloene var veldig komfortable, men innerskoen holdt bare noen uker - noe som jeg kan skylde meg selv for: jeg har smal fot, og diabloene er laget for bred fot. Fikk laget ny innersko hos surefoot, og har kjørt med de i snart 3 år..og er nå klare for utskifting. Når jeg nå skal ha sko skal de:- være smale (fordi foten min er smal)- ha en progressiv og dynamisk flex (jeg skal kunne trykke til, men vil ikke kjenne hvert slag direkte i skinnleggen)- kunne takle racingski på is (Kjører mye med 165 fis racing sl ski)- ikke ødelegge meg helt ved kulekjøring- vekt tenker jeg ikke på i bakken

Tror jeg ender opp med Lange RS 130 fra Surefoot med varmesåle. Sykt dyrt, men sko er mye viktigere enn ski. Alternativer er den nye freerideskoen fra tecnica med 130 flex og 98mm bredde (husker ikke hva den heter) - med varmetilpasset innersko og såle (fra comfortable e.l.) De holder 300 skidager (dvs. ca 3 år). Jeg har ikke prøvd de ennå - det er mulig at jeg synes det blir for stivt (både flex og pris).

Jon Arvid Ludvik #172410 14/09/2011 8:15 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk for mye bra tips! Når det gjelder stivheten bør den sees i sammenheng med at jeg ikke ønsker en av de tyngste skoene, dermed er rene racing-sko utelukket. Jeg har kjørt alpint med NTN-støvlene så jeg er tilpasningsdyktig. (NTN-støvlene mine er f.eks ett nummer for små Scarpa med innerskoene (varmebehandlede) fra de gamle Garmont-støvlene mine.)

Det som derimot kan være en utfordring er at jeg mest sannsynlig må ha minst 30,5 i størrelse. Desverre ingen andre på kontoret med så store bein så det er vanskelig å prøve.

Jeg innser at jeg rett og slett må i en butikk og prøve forskjellige par..

Jon Arvid Ludvik #172411 14/09/2011 8:57 AM
Medlem
Medlem

Jeg synes du skal prate med Rå Sport, jeg fikk god hjelp der, jeg endte opp med Dynafit Titan. Det tok litt tid før støvelen satt som den skulle(10 - 15 dager), men etter det har jeg ikke angret. Støvelen kan se litt spinkel ut på hyllen i butikken, særlig for meg, 110 kilo/193 cm, men den er mer enn stiv nok for meg, jeg bruker den på Black Crows Corvus til vanlig og Nordica Jah Love de dagene det tillates, og jeg føler at kontrollen på begge skiparene er god. I år skal den også brukes på ett par gamle racingski, det blir spennende.

Jeg har ikke tilpasset støvelen utover vanlig thermofitting, jeg vurdere dog å støpe innersåle med varme, litt fordi jeg lett får krampe i fotbuen, mest fordi jeg er for gammel for å fryse.

Jon Arvid Ludvik #172412 14/09/2011 9:00 AM
Ringrev
Ringrev

Tecnicas nye støvler (cochise, bodaxxxxx? Etc) virker bra for deg...for du kommer jo til å begynne med rando ;-)? Mener at de har sko i forskjellig bredde. Ellers bør du nok gå i en butikk som kan tilpasse skoene hvis du har hatt problemer tidligere. Er selv 28,5 med "dynafit-lest" så verden er ganske enkel.

Jon Arvid Ludvik #172413 14/09/2011 10:32 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Tecnicas nye støvler (cochise, bodaxxxxx? Etc) virker bra for deg...for du kommer jo til å begynne med rando ;-)?

Hei! ;-)

@kjetil_b Visste ikke at dine var så store... Kommer bortom en dag for å teste.

Jon Arvid Ludvik #172414 18/10/2011 10:03 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

En liten oppdatering til de som kommer hit for å lete etter svar: 

kjetil_b sine støvler ble for trange (30,5). Må nok ha 31,5.

For å slippe å sjekke alle produsentenes nettsider har sport-conrad.com gjort jobben for meg med sin product finder som kan filtrere på størrelse:http://www.sport-conrad.com/ski_touring_boots_for_men/6/

Da får jeg opp Scarpa Maestrale og Salomon Quest. Et kjapt søk på Salomon fører meg til denne forumtråden: http://www.friflyt.no/friflyt.no/Forum/Ski/Salomon-Quest-12 . Det virker som om Salomon har ryddet opp i problemene selv om det er et par hissige folk i tetongravity.com-tråden det refereres til.

Tilsvarende søk etter spesifikke alpin-støvler kan gjøres her: http://www.sport-conrad.com/ski_boots_for_men/33/

Jeg kommer neppe til å kjøpe støvlene fra sport-conrad.com da jeg ønsker å prøve dem først, men det er kanskje utopi å tro at jeg skal få det til...

Jon Arvid Ludvik #172415 20/10/2011 3:51 PM
Entusiast
Entusiast

Vel Jon Arvid, siden du nå er midt oppe i ditt paradigmeskiftet så kan du jo også oppleve en del av godene ved alpinsko kontra telemark: de kan blokkes! Lengde er bregrenset, fresing har sin klare begrensning i lengden, men på bredden kan mye gjøres. Så hvis du har rett lengde kan mye gjøres! Dessuten, husk at du skal kunne nå frem i skoene på alpinsko når du står med flat fot: de utvider seg også 4-10mm og du har ikke behov for rom på samme måte som i rando og telemark. Jeg tilpasser mine sko, også skall, alltid!

Jon Arvid Ludvik #172416 27/10/2011 12:17 AM
Fersking
Fersking

Hei. Jeg kan anbefale en prat med Bjørn på Jesting Sport i Oslo. Jeg er også en stor mann med store ben (Str 30,5) og endte opp med Nordica Speedmachine. De var komfortable, varme og passe stive for meg (120-130 i flex). Men jeg vil sterkt anbefale deg å prøve støvler først hvis du har mulighet for det!

Jon Arvid Ludvik #172417 27/10/2011 1:10 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Jesting Sport overrasker stadig. Får stikke en tur å sjekke. Det ligger ann til Salomon Quest.

Støvler (og sko) kjøper jeg aldri uten å prøve først, uansett.

Jon Arvid Ludvik #172418 27/10/2011 3:03 PM
Fersking
Fersking

Hei. Jeg ville styrt unna Quest fra Salomon. Da jeg kjoepte mine Quest 12 i fjor tenkte jeg at de helt sikkert var utbedret etter ulykkene som har vaert med den foerste modellen (randone-innlegg som var laget av teip). Var knallfornoeyd inntil jeg knakk den oeverste spennen baa begge stoevlene da jeg skulle legge ut paa dag tre. Et par kjappe soek paa nettet fortalte meg at jeg absolutt ikke er alene. Har ogsaa sett eksempler paa at spennen bak paa helen (for gaa / kjoere funksjon) har brukket. Greit med feilproduksjon. Men her var det snakk om en relansering av et produkt de allerede hadde hatt problemer med aaret foer.

Jon Arvid Ludvik #172419 27/10/2011 3:25 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hei. Jeg ville styrt unna Quest fra Salomon. Da jeg kjoepte mine Quest 12 i fjor tenkte jeg at de helt sikkert var utbedret etter ulykkene som har vaert med den foerste modellen (randone-innlegg som var laget av teip). Var knallfornoeyd inntil jeg knakk den oeverste spennen baa begge stoevlene da jeg skulle legge ut paa dag tre. Et par kjappe soek paa nettet fortalte meg at jeg absolutt ikke er alene. Har ogsaa sett eksempler paa at spennen bak paa helen (for gaa / kjoere funksjon) har brukket. Greit med feilproduksjon. Men her var det snakk om en relansering av et produkt de allerede hadde hatt problemer med aaret foer.

Takk for heads up. Dette viser seg å bli vanskeligere enn antatt. Men dette er jo det høsten skal brukes til! smile Fundere på vinterens utstyr...

Jon Arvid Ludvik #172420 27/10/2011 3:48 PM
Fersking
Fersking

Lykke til og fortell hva du faller ned paa. Jeg har to spenneloese Quest som skal byttes for sesongen

Jon Arvid Ludvik #172421 09/12/2011 9:44 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har du kommet noe videre? Og er det noen som har erfaringer med Atomic Tracker 130?Da Atomic-lesten passa meg ganske bra en gang i tiden kunne jeg tenkte meg å teste denne. Men har ikke sett den i butikk ennå. Så jeg har selv skaffa meg et par Quest 14 som jeg har tenkt å gi en sjanse. Så får vi se om Salomon har skjerpet seg... Noen som vet hvordan Quest/Tracker er i sammenligning (med tanke på at de er mer eller mindre "brødre")

Jon Arvid Ludvik #172422 20/12/2011 1:42 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Konklusjonen er at beina mine ikke er så store som jeg trodde/fryktet. Dynafit Titan i 30,5 var altfor små og på Rå sport fikk jeg beskjed om å prøve Tecnica Cochise i samme størrelse. Natt og dag! Svaret lå altså i skimachines første innlegg! smile

Nå har jeg kjøpt dem og de sitter i boden og venter på jomfruturen!

Takk for alle innspill!

Mest lest på FRIFLYT.NO