Hvis du ikke har kjørt mye alpint så er jeg usikker på om du bør ha stive sko. Hvis skoene er for stive for teknikken din, kan det skade kjøringen din og det vil være ubehagelig. Jeg byttet selv fra racing sko (dønn stive) til atomic flex 9 (hva nå det er - 90 muligens) til tecnica diablo med 120 flex. Diabloene var veldig komfortable, men innerskoen holdt bare noen uker - noe som jeg kan skylde meg selv for: jeg har smal fot, og diabloene er laget for bred fot. Fikk laget ny innersko hos surefoot, og har kjørt med de i snart 3 år..og er nå klare for utskifting. Når jeg nå skal ha sko skal de:- være smale (fordi foten min er smal)- ha en progressiv og dynamisk flex (jeg skal kunne trykke til, men vil ikke kjenne hvert slag direkte i skinnleggen)- kunne takle racingski på is (Kjører mye med 165 fis racing sl ski)- ikke ødelegge meg helt ved kulekjøring- vekt tenker jeg ikke på i bakken
Tror jeg ender opp med Lange RS 130 fra Surefoot med varmesåle. Sykt dyrt, men sko er mye viktigere enn ski. Alternativer er den nye freerideskoen fra tecnica med 130 flex og 98mm bredde (husker ikke hva den heter) - med varmetilpasset innersko og såle (fra comfortable e.l.) De holder 300 skidager (dvs. ca 3 år). Jeg har ikke prøvd de ennå - det er mulig at jeg synes det blir for stivt (både flex og pris).