Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kjøpe randonee ski
#172155 11/08/2011 10:36 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hallo! Har lyst å prøve meg på noen toppturer i vinter, men er nybegynner på ski så trenger noen gode tips til hva jeg burde kjøpe, trenger ski, bindinger og sko! Hva er en bra nybegynner pakke?

Re: Kjøpe randonee ski
kjottkake #172156 15/08/2011 11:47 AM
Ringrev
Ringrev

Vanskelig å si.  En grei tommelfingerregel er å kjøpe noe tilsvarende som tur-kompisene - ihvertfall nå det gjelder ski.

Generelt:

- Dynafit-aktige bindinger er bedre å gå med og like gode å kjøre med som andre bindinger (men man må være litt mer påpasselig når man tar dem på)

- brede ski er lettere å kjøre på i offpisten 

- smale ski er lettere å gå med

- tungt utstyr er mer stabilt, men medfører at man går mindre på tur (tungt)

- sko er viktigist.  Kjøp noe som passer din fot. 

- mye utslag i skaftet på skoene gjør det mye enklere å gå 

- sko utvider seg litt fra når du prøver de butikk: ikke kjøp for store sko

- vær ærlig med hva slags forhold du kommer til å kjøre i (Blir det bare pudder, eller blir det mest blanding...også is?)

kjottkake #172157 19/08/2011 12:11 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for noen gode tips!

Lurer på å kjøpe et par K2 Sidestash ski? 

noen som har noe å si om skiene?

kjottkake #172158 20/08/2011 5:21 PM
Ringrev
Ringrev

Har ikke prøvd sidestash selv, men de jeg kjenner som har prøvd den/har den.  Beskriver den som en bra ski som fungerer til det meste. Litt traust (som er ok for en toppturski). (Personlig synes jeg den er litt tung i topptur-sammenheng. Brede ski krever brede feller og stive sko - noe som drar vekten opp ytterligere.  )

Hvis du går for så brede ski, bør du kjøpe årets dynafit-binding og ikke tidligere modeller,evetnuelt onyx.  Grunnen er at noen opplever problemer med preutløsning med de gamle bindingene på brede ski. 

(108mm i midjen er ikke spesielt på en ski, men jeg er litt konservativ når det gjelder toppturski...kjører med opp til 115mm i heis, men 88mm på topptur).

kjottkake #172159 26/08/2011 5:26 PM
Fersking
Fersking

Kjøpte meg nye randonee rett før påske ifjor. Ble K2 obsethed med Diamir eagel binding som vistnok skal tåle veldig mye. Har ikke prøvd de sjikkli enda i og med at forholdene  påsken ikke var spesielt gode. Gikk eg liten tur med de, helt til jeg fikk gnagsår av skorne. Må nok invistere i nye sko i år, så vist noen har noen forslag hadde det vert fint. Kommer til å bruke de i både bakken og på toppturer. 

Men utifa det lille jeg fikk prøvd skiene er jeg fornøyd. Gleder meg til snøen kommer slik at jeg får prøvd de igjenn! :D