Yo.

Det er slettes ikke sikkert at alle knesmerter dreier seg om menisk o.l.

Hadde lenge smerter i begge knær, og ingen leger fant ut en dritt. Ei heller ren idrettslege. Gikk så til en fysioterapeut som hadde vært borti mye idrettsbelastede knær. Og det viste seg at jeg hadde noe som heter chondromalacia (eller noe i den duren), som betyr at det har kommet bruskdannelser under kneskålen(e). Ved belastning verker dette som et helvete, og spesielt i landinger etc. Smertene sitter i selve kneet, rundt kneet, under kneet og så og si i hele jævla kne-området. Etter en treningsøkt vil kneet være dødsømt og lite chill å utsette for belastning.

Bruskdannelsene kommer som regel pga. to faktorer:

1. I pubertet, eller ved generelle hormonforandringer. Ofte forsvinner bruskdannelsen etterhvert som kroppen forandrer seg/man blir eldre.

2. Ved overbelastning av kneet. For min egen del fikk jeg bruskdannelsene når jeg brakk et bein i den ene foten (i selve fotbladet). Dum som jeg var trodde jeg det var en strekk av et slag, og gikk 1 måned med brukket bein. Da overbelastet jeg logisk nok den andre foten bigtime. Når jeg så ble kvitt beinbruddet, og begynte å bruke den andre foten normalt igjen, overbelastet jeg den foten som det da ikke gjorde vondt i, og vips: fucka i begge knær.

Før i tiden skrapte man vekk disse bruskdannelsene, men pga. mange ødelagte menisker som et resultat av uforsiktig skraping, har man i senere tid sluttet med dette. Det eneste man kan gjøre er å:

A: bruke mye vippebrett og drive aktiv styrketrening for å trene opp lårmuskulaturen og musklene som sitter over og rundt kneet. På den måten får man løftet kneskålen litt opp fra der hvor undersiden kneger mot andre bein. Her snakker vi å trene opp seriøse muskler i kneregionen, og det krever jævla mye trening og kjedelig blodslit. Som om ikke det var nok, så er det ikke sikkert at treningen hjelper en gang. Men sikkert verdt forsøket om man gidder.

B: Slutte med all idrett som belaster ett og ett kne om gangen. Telemarkskikjøring er KILLER. Etter en dag på telemarkski var jeg retard i flere dager etterpå. Konverterte så til alpint, og har ikke merket problemer når jeg stod på ski etter dette. Telemarkkjøring er forøvrig kjent som tradisjonell kne-fucker.

C: Bli sofasliter.

D: Ha masse sex og bli veldig ofte forelsket, slik at man lager masse ubalanse i hormonene og shit:-)

Hvis du lurer på om det kan være dette du sliter med, så er det et (smertefullt) triks du kan gjøre for å finne det ut:

- Sitt på en stol og strekk beinet med det aktuelle kneet rett ut.

- Legg en hånd over kneskålen, og press kneskålen ned.

- Stram musklene i kneet, slik at kneskålen flytter seg oppover.

- Kjenner du nå en udigg følelse av brusk mot brusk, samt uchille smerter og en kneskål som ikke vil flytte seg, kan du sannsynligvis smykke deg med en uhelbredelig kneskade.

Vel, trøst deg isåfall med at du fremdeles kan stå på tha real shit: ALPINT!! :-)

Mvh. Joakim