Kne!!
|
Medlem
|
OP
Medlem
Har plagdes med et kne ganske lenge nå, og legen er ikke helt sikker på hva det er. (innsiden, sikkert type leddbånd/menisk-skadeting) Skal inn til røntgen snart, men vil gjerne stå så mye som mulig på ski i mellomtiden, helst uten at det blir så vondt, da.. En kompis mente rett og slett at en knebeskytter kunne gjøre susen, fordi kneet ble støttet opp og fikk varme (eller noe), er det noe i dette, eller finnes det noe annet smart jeg kunne gjøre?
|
|
|
 Noen små tips til deg...
|
Entusiast
|
Entusiast
Man finner jo ikke ut om leddbåndene er skadet ved vanlig røntgen da, da må du til MR (men er vel det du skal til, forhåpentligvis...:). Hvis ikke du går til en idrettslege med peiling, så be den vanlige legen din om å skrive ut henvisning til artroskopi (se inn i kneet med kikkehull). Artroskopi kan finne evt skader man ikke ser ved MR. En knebeskytter kan varme kneet ditt, og derfor fungere litt for enkelte skader. Se f.eks. her: http://www.alfamed.no/produkter/1043329263/1045483984, disse kan også fåes på vanlige sportsbutikker.Men, ikke belast kneet hvis det er smertefullt! Dette kan faktisk gjøre skaden verre (og dermed lengre til på oppbygging igjen).
|
|
|
 tusen takk :)
|
Medlem
|
OP
Medlem
Ja, sikkert MR ... hehe... Er særlig i landinger det gjør vondt, mulig det kunne funke med noe demping / oppbygging på innsiden også - hvis problemet er at jeg trår feil eller noe? (en fysioterapeut jeg snakket med mente at jeg burde bygge opp på innsiden av foten med noe ekstrasåler eller skumgummi, men har liksom ikke lyst til å begynne å eksperimentere heller...) Idrettslege it is, enivei 
|
|
|
 Spes.lege er tingen!
|
Entusiast
|
Entusiast
Tror nok jeg ville dratt til en idrettslege ja... Står du ski, er det ganske vanlig å ha skadet leddbånd, korsbånd eller miniskene ved at du har fått en plutselig vridning på kneet. Du kan også ha utviklet Jumpers Knee, ved å ha landet mye hardt (hvis du hopper i bakken da, ikke vet jeg...). Det er uansett lurt å dra til ordentlig lege, som har peiling!Oppdater meg når du har fått svar da, er litt interessant å se om jeg har hatt litt rett i det jeg sier.... 
|
|
|
 Hey gay
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ei venninde av meg skada kneet tidligere i år, så kjørte a en tur til og tryna p¨å rail, da blei sessongen kjørt for a. hadde a tatt det med ro kunne a kjørt etter 3 uker igjen.
|
|
|
 leddbånd?
|
Fersking
|
Fersking
Jeg vrei kneet i januar ifjor, og strakk leddbånda på innsida.. Jævlig vondt, men det kjipeste var at jeg skulle på telemarks-kurs uka etter.. Kunne jo ikke la vær.. jeg kjøpte en knestøtte, som varma og alt det der, og kjørte hele uka.. Skulle ikke ha gjort det!!! Var ikke kvitt skaden før i november jeg... Hvis du absolutt skal kjøre så bør du iallefall støtte kneet og holde det varmt, varme godt opp på forhånd, og ellers egentlig ta det ganske easy.. Kjøring som før gjør bare skadetiden lenger.
|
|
|
|
|
|
 UFF!
|
Medlem
|
Medlem
Strekte leddbåndan i kneet en gang etter en trynings på ski. SINNSYKT vondt! Legen fant ganske fort ut hva som var galt, fordi kneet ble liksom litt slakkt i leddet...! Satt på en stol med foten såvidt i bakken og 90 grader i kneet. Kunne bevege leggen litt fram og tilbake i leddet... Hvis du skjønner..! IKKE anbefalt å forhaste deg! Ta det med ro. Mye sesong igjen enda!
|
|
|
 Carbo-kongen
|
Medlem
|
OP
Medlem
Sidelengs liksom? Tror det er det som skjer her og ja.. men det er ikke sånn akkutt vondt liksom. Og så har jeg noe sinnsykt utslag i kneet andre veien, en god del over 180* ... mulig det har noe å si.. skitknær. Forhåpentligvis finnes det noe fint i plastikk.
|
|
|
 Ikke mekymre deg for mye..
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg har hatt problemer med kneet i to- tre år. De fant ingenting på mr eller røntgen, og henviste emg til artoskopi- undersøkelse. De fant ingenting galt, selvom kneet gjorde veldig vondt, blandt annet ved skikjøring. Men de fant ut t musklene rundt kneskålen var for svake for en slik belastning det var å kjøre på ski. De sa jeg kunne foint fortsette, men grunnen til at det gjorde vondt var at kneskålen traff beinet i leggen når jeg f.eks. landet etter et hopp. Man må trene musklene rundt for at kneskålen skal "holdes oppe". Jeg anbefaler deg til å starte litt trening av musklene runt kneet, og ta det med ro på ski. Men er det slik jeg har, er det ikke noe bedre for kneet og ha det i ro og la musklene bli enda svakere. Det som skal være sagt er at om det hadde vært menisk eller leddbåndskade, så hadde du GARANTERT kjent skaden der og da da det skjedde. For slike skader kommer av en spesiell ting, f.eks. et kraftig slag eller fall på kneet. Du hadde kjent det om du røyk eller strakk leddbåndene. Lykke til hos legene 
|
|
|
 i mellomtiden...
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
... kan du bruke reband "beskytter", den varmer opp kneet om det blir for kaldt liksom. Eller du kan kjøpe en spesiell "støtte" på apotelet. den er hvit og gul, med metallstøtter på siden. en liten hending sak, som ser ut som en liten støttebandasje man trer over kneet. eller ta noen smertestillende 
|
|
|
 men
|
Medlem
|
OP
Medlem
kan umulig tenke meg at jeg har svake muskler i beina, er ganske trent.. uansett... lege lege lege!! *skrive opp på gul lapp*
|
|
|
 patellofemoralsmertetillstand
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
jeg kjørte sjøl kneet inn i en stein i en veldig kraft. gjorde frykteli vondt. har gått nå 7 uker, men kunne kjøre ski sånn fosiktig etter 4 uker. gikk til fysioterapauten som heller ikke visste hva som hva galt, men etter litt tenking så kom han med dignosen patellofemoralsmertetilstand som betyr smerte i kneet. det er smerte på innsiden av kneet og det er ingen teori fra hvor det kommer fra. ingen form for røntgen klarer å se feilen. det er en veldig vanlig skade hos idrettsfolk, sjøl om du ikke har kræsja det i stein eller noe annet tryning så kan det komme. tren det opp ved å bøye det til smertegrensa så du lærer deg å bruke det.
|
|
|
|
|
|
 Kne...
|
Medlem
|
Medlem
Tror nok uansett det beste er å høre på doktoren og ikke på oss...! Vi svarer så godt vi kan, men få av oss har vel utdannelse til å backe opp! Hør på legen din først! Eivind
|
|
|
 Skiordie:
|
Fersking
|
Fersking
Kjørte kneet inn i en stein? Takk. Det samme gjorde jeg for 9 dager siden i Andermatt. Pang. Bråstopp. Med knebeskytter (lurer på hva som hadde skjedd uten...?). Kun vondt da jeg bøyde det, men det hovnet kraftig opp. Stor framgang de første dagene, men nå har det stått på stedet hvil. Er sliten i hele beinet, det kjennes ut som om det er dårlig blodgjennomstrømning, for jeg kan få krampe i låret når jeg går ned trapper. Vondt utenpå kneskåla (i en sene?) når jeg bøyer for mye. Festlig. Not. Det blir en tur til doktor dyregod i morra, gitt.
|
|
|
 kne...
|
Fersking
|
Fersking
Jeg ville dratt på NIMI (norsk idrettsmedisinske instutt) Du finner dem på Ullevål og Ekeberg her i Oslo. De har spesialister på denne typen skader. Lykke til!
|
|
|
 Haha, dra til oslo fra trheim, pga skaden...:)
|
Entusiast
|
Entusiast
Tungvindt å dra til Oslo når hun bor i Trondheim da!! Men tror "Salto idretts- og aktivitetsmedisin" finnes flere steder i Norge. Mange flinke leger som har spesialisert seg innen idrett som ikke jobber på Nimi.
|
|
|
 Ta det rolig
|
Fersking
|
Fersking
Hvis du har en kneskade og venter på videre utredning så bør du ikke dra på ski, særlig siden det tydelivgis er ganske ustabilt (utslag godt over 180*). Tren gjerne styrke/utholdenhet i beina (men ikke så det gjør vondt) men dropp kjøringa. Bedre å miste noen uker på ski enn å pådra deg noe langvarig, synes nå jeg.
|
|
|
 Spesialister i Trondheim!
|
Fersking
|
Fersking
Hadde selv problemer med ett kne og oppsøkte NIMI i oslo! Hurtig og greit! Hadde trolig tatt lengre tid via offentlig legekontor. I trondheim ville jeg oppsøkt http://www.rosenborgklinikken.no/
|
|
|
|
|
|
 tjaa...
|
Fersking
|
Fersking
kanskje vi har det samme.. har plager i kneet jeg å! var hos en sånn fysoterapaut. hu sa at jeg kanskje hadde løs menisk. men det kan ikke opereres for jeg er helt utvokst i beina. Noen ganger virker det som om beinet mitt er helt stivt. Når jeg får vondt i det må jeg enten gå med beinet helt rett eller gå med det bøyd. Det gjør skikkelig vondt akkurat i overgangen når jeg skal rette ut beinet mitt helt.
|
|
|
 Kne
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Håper du er blitt bedre i kneet og funnet ut hva det er før sessongstart i år. Men der er alltids et godt råd å ta det litt med ro. Når kroppen produserer smerte så er det bare en tydelig beskjed om at det du utsetter den for er noe den ikke tåler eller liker. Et enkelt og greit tips er å dra noen ordentlige striper med sportstape stramt opp langs innsiden av kneleddet. Få med litt hår også om det lar seg gjøre. Da får du et bra stimuli gjennom huden om du vrir eller overbeveger leddet og du kan ta deg inn tidligere. Har du strekt et leddbånd slik at det er litt slakt vil leddsansen være svekket, slik at du ikke får tatt deg inn før du har bevegd for mye. Ved å tape på denne måten hjelper du kroppen til å få inn riktig beskjed i tide. Mye bedre enn en bandasje spør du meg. Treningsmessig ville jeg trent vastus medialis som er den innerst muskelen på quadrcepsmuskulaturen. Mange som er sterke i lårmuskulaturen har en svak vastus medialis. Quadrceps går over kneskåla. Blir de ytterste musklene sterke vil kneskåla få en feilstilling; tiltet utover. Få en fysioterapeut til å sjekke dette for deg, og gi deg riktige øvelser, samt lære deg å tape kneet om nødvendig. Lykke til med sessongen 2005/06.
|
|
|
 Teip
|
Fersking
|
Fersking
Teip opp kneet ditt når du skal i aktivitet
|
|
|
 Enig med cargo
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har også hatt problemer med mine knær. Og jeg er enig med Carco. Ta det rolig en stund og så tren knærene. Ta spesielle øvelser for knærene. Spesial øvelser får du av legen din. Jeg fikk anbefalt det av legen min og det har vært meget positivt for min del. Og jeg har også sterke knær.
|
|
|
 kne
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
har kjørt med et tidvis veldig dårlig kne i mange år. vært til mr og greier men dem fant ikkeno. her var jo mange gode tips:) takk folkens! eneste jeg har god erfaring med der er som nevnt over ei knestøtte, gjerne i neopren som sitter stramt og godt. støtter opp og holder kneet varmt. dette kan faktisk også brukes forebyggende kanskje spesielt for telemark, der knærne er spesielt belastet.
|
|
|
 Muligens skal du til røntgen?? ...
|
Ivrig
|
Ivrig
Du må finne ut om det er røntgen eller MR (Magnetisk Ressonans) du skal til. Røntgen har liten hensikt; du må til MR. Opplevde selv å slite helt av et korsbånd og et leddbånd. Ble sendt til røntgen (HALLELUJA). Måtte selv FORLANGE MR-undersøkelse. DA FØRST ble det oppdaget at jeg hadde slitt helt av både et korsbånd og et leddbånd.
|
|
|
|
|
|
 PS:
|
Ivrig
|
Ivrig
IKKE hør på legen din. Se mitt innlegg over hva jeg måtte gjøre. NB: Kjører nå med en uunnværlig skinne.
|
|
|
 Litt mye fokus på leddbånd og menisk og shit
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Yo. Det er slettes ikke sikkert at alle knesmerter dreier seg om menisk o.l. Hadde lenge smerter i begge knær, og ingen leger fant ut en dritt. Ei heller ren idrettslege. Gikk så til en fysioterapeut som hadde vært borti mye idrettsbelastede knær. Og det viste seg at jeg hadde noe som heter chondromalacia (eller noe i den duren), som betyr at det har kommet bruskdannelser under kneskålen(e). Ved belastning verker dette som et helvete, og spesielt i landinger etc. Smertene sitter i selve kneet, rundt kneet, under kneet og så og si i hele jævla kne-området. Etter en treningsøkt vil kneet være dødsømt og lite chill å utsette for belastning. Bruskdannelsene kommer som regel pga. to faktorer: 1. I pubertet, eller ved generelle hormonforandringer. Ofte forsvinner bruskdannelsen etterhvert som kroppen forandrer seg/man blir eldre. 2. Ved overbelastning av kneet. For min egen del fikk jeg bruskdannelsene når jeg brakk et bein i den ene foten (i selve fotbladet). Dum som jeg var trodde jeg det var en strekk av et slag, og gikk 1 måned med brukket bein. Da overbelastet jeg logisk nok den andre foten bigtime. Når jeg så ble kvitt beinbruddet, og begynte å bruke den andre foten normalt igjen, overbelastet jeg den foten som det da ikke gjorde vondt i, og vips: fucka i begge knær. Før i tiden skrapte man vekk disse bruskdannelsene, men pga. mange ødelagte menisker som et resultat av uforsiktig skraping, har man i senere tid sluttet med dette. Det eneste man kan gjøre er å: A: bruke mye vippebrett og drive aktiv styrketrening for å trene opp lårmuskulaturen og musklene som sitter over og rundt kneet. På den måten får man løftet kneskålen litt opp fra der hvor undersiden kneger mot andre bein. Her snakker vi å trene opp seriøse muskler i kneregionen, og det krever jævla mye trening og kjedelig blodslit. Som om ikke det var nok, så er det ikke sikkert at treningen hjelper en gang. Men sikkert verdt forsøket om man gidder. B: Slutte med all idrett som belaster ett og ett kne om gangen. Telemarkskikjøring er KILLER. Etter en dag på telemarkski var jeg retard i flere dager etterpå. Konverterte så til alpint, og har ikke merket problemer når jeg stod på ski etter dette. Telemarkkjøring er forøvrig kjent som tradisjonell kne-fucker. C: Bli sofasliter. D: Ha masse sex og bli veldig ofte forelsket, slik at man lager masse ubalanse i hormonene og shit:-) Hvis du lurer på om det kan være dette du sliter med, så er det et (smertefullt) triks du kan gjøre for å finne det ut: - Sitt på en stol og strekk beinet med det aktuelle kneet rett ut. - Legg en hånd over kneskålen, og press kneskålen ned. - Stram musklene i kneet, slik at kneskålen flytter seg oppover. - Kjenner du nå en udigg følelse av brusk mot brusk, samt uchille smerter og en kneskål som ikke vil flytte seg, kan du sannsynligvis smykke deg med en uhelbredelig kneskade. Vel, trøst deg isåfall med at du fremdeles kan stå på tha real shit: ALPINT!! :-) Mvh. Joakim
|
|
|
 mm
|
Medlem
|
Medlem
jeg hekta heftig på ski noen ganger i påsken. kneet ble kjempe hovent og varmt, men jeg fortsatte å stå neste dag (noe som jeg ikke skulle ha gjort), da skolen begynte igjenn drog jeg til legevakten og skjekket det, tok røngen og støff. måtte gå på krykker i litt over en uke, så mente legene at alt var vel, men nå i høstferien klarte jeg på en merkelig måte å overbelaste det sklik at det ble hovent igjenn. jeg ble sent på MR og det viste seg at jeg har tatt den utre minisken! (det er meget skjelden) så nå skal jeg om en liten stund på sånn artoskopi- undersøkelse, der de skal finne ut om jeg skal operere eller ikke. (siden jeg er i vekst og sånn, så er de veldig i tvil) men der er i allefall PHACO chipt, og kan bety at jeg sansynligvis ikke får stått før til rund påske...:(:(:(:(:(:( kan egentlig bare gå å henge meg!hehe by the way! god bedring til alle skadde!:P
|
|
|
 RBK-klinikken
|
Fersking
|
Fersking
dra til rosenborgklinikken! legene der har behandlet idrettskader før, ihvertfall ikke noe vits i å dra til oslo! mamma er fysioterapaut, og hun anbefaler rbk-klinikken til folke med idrettskader. BAre pass på at du ikke overbelaster skaden, da kan det ta UTROLIG lang tid før du kan stå på ski igjen..=)
|
|
|
 Pass deg for fysioterapauter!
|
Ivrig
|
Ivrig
En kamerat fikk problemer med kneet. Ble av en lege anbefalt fysioterapi. Senere viste det seg at menisken nærmest var knust (mange fragmenter), og at fremre korsbånd hadde blitt splittet i to, og at den ene delen hadde vridd seg 180 grader. Han ble omsider operert. Lege nr to forklarte at fysioterapi kunne ha ødelagt kneet for alltid. Jeg råder til ikke å stole blindt på første lege du er i kontakt med , men å søke andre leger i tillegg. Unødvendig å si; men knærne er veldig viktige for vår fysiske aktivitet!
|
|
|
 PS:
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har selv slitt helt av indre leddbånd og bakre korsbånd i høyre kne. Jeg har ikke fått tilbud om operasjon. Dette kan muligens være riktig behandling; leger er her uenige (jeg har ingen mulighet til forstå dette), men tanken på at jeg er for gammel til at de bryr seg om å operere har streifet meg (og noen kammerater).
|
|
|
|
|
|
 feil
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
grunnen til at de ikke opererer bakre korsbånd er vistnok at det er jävlig vanskelig + at det ikke er påvisst bra resultater etter operasjon. Dessuten påstås det at du ikke trenger det bakre korsbåndet om du har bra muskulatur som stötter opp rundt kneet. Det dere absolutt må teste er å brekke lårbeinet akkurat ved kneet. Det er skikkelig digg!!!! altså en av de kokene som stikker ut på lårbeinet ved kneet. Ingen gips, bare venting venting og venting.1!!!!!!!!
|
|
|
 Interessant Joa...
|
Medlem
|
Medlem
..endte opp som deg. Småkroniske kneproblemer er hovedgrunnen til at jeg er over på alpint selv, telemark var killern for knærne mine.... OG det som gjør det verre, hvorfor har ingen kommet opp med noen gode utløserløsninger for telemark. Det var nemlig grunn nummer to.Jeg tror de beste tipsene som har kommet til nå er: Hvis du er skadet og/eller det gjør vondt, ikke kødd rundt. Det blir bare verre senere. Både brutters og jeg har ungått kroniske problemer fordi vi har holdt oss i ro etter skader og betennelser(og søkt proff hjelp), er glad for det nå selv om man mister noen goddager der og da.
|
|
|
 alpint
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
for de som kjører telemark med kneproblemer er det bare å begynne å tenke på anskaffelse av alpint utstyr. Kjørte telemark i 10 år, men i fjor måtte jeg resignere å bestille meg no alpintstæsj. Viste seg at det var utrolig mye mindre belastende for knærne, i tillegg til at det er gøy. Tro det eller ei:) Er ikke verdt å ødelegge knærne HELT i tjueårsalderen. Skal jo tross alt være med i 70 år til. Men snowboard og alpint har vært knallbra telemarksubstitutt.
|
|
|
 DRITT
|
Fersking
|
Fersking
Sliter med en kneskade. Fikk vite at det var rift i minisken men at den var så liten at ingen vil operere... Skal høre på raa og presse legen. Kneet er utrolig viktig å være forsiktig med. Ryker det for godt så er det gjort. Finn fram fjernkontrollen og kjøp tvspill. Men for å unngå det bør man ikke belaste kneet over smertegrensen. Man kan gjøre hva man vil så lenge det ikke gjør vondt. SÅ: Tren kneet med enkle øvelser som styrker musklaturen... Kan ikke understreke nok hvor viktig det er å forbygge med riktig trening!!! Kom deg til MR og evt Atroskopi og ikke gi deg. Er ikke nok å snakke med kun en lege. Snakk med flere og få flere synspunkter Ikke press kneet og ta det med ro til du vet hva det er og hva som skal til for å bli bra igjen...eller så bra som det lar seg gjøre
|
|
|
 Chondromalacia Patella
|
Medlem
|
Medlem
Har selv slitt med vonde knær siden ungdommen og mistenker sterkt bruksdannelse (chondromalacia patella). Løsningen for meg er som nevnt av andre alpint, opptrening av styrke i knemusklatur og bruk av knebeskyttelse som støtter og varmer. I tillegg er det lurt å gi seg når det gjør for vondt.
|
|
|
 Knestøtte?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det noen som får knestøtter med hull til kneskåla til å funke? Før jeg er halvveis oppi steinrøysa har det hullet forskjøvet seg såpass at kneskåla blir pressa over på en helt annen plass enn det burde være. Og det er kjipt... Noen meninger om man bør bruke med hull eller er det like greit med en heldekkende?
|
|
|
 her kan du se
|
Medlem
|
Medlem
http://www.kneeshop.com Ellersså er det noen fra Arsterix tror jeg de heter, de er visst veldig gode. Men ligger på 5-6 tusen tror jeg. Men all vet at det er verdt det hvis du kan beholde helsen en stund lengre. Aldri tøfft å være skadet, og gøy er det heller ikke!
|
|
|
 Fremste Korsbånd..
|
Fersking
|
Fersking
Røk nylig det fremste korsbåndet i mitt høyre kne.. helt j*****.. kan ikke stå på brett hele denned sesongen..
|
|
|
 morn morn
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ja, du er ikke alene! klarte å "trixe" foran 7 dansker ikledd skipatrulieklær og sitter nu med ballongkne. Ikke vondt å gå på, men går ikke å strekke helt ut eller bøye som normalt. Vondt i plogestilling.. (fordi det var sånn jeg tryna) jaja.... etter en uke i jobb på ski.. ser en ikke fult så lys sesong i møte. En annen ting: ski er en uting! Knær og bein i alle retninger! Nei, takke seg til snowboard! hehe... God bedring! 
|
|
|
 Resultat?
|
Fersking
|
Fersking
Hvordan gikk det med kneet ditt hoppla?Hva fant de ut og hva gjorde du med det? -nysgjerrig fysioterapeut-
|
|
|
|
|