Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trening etter ankelskade
#171545 25/09/2005 10:30 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hei .- Jeg var litt uheldig og brakk ankelen i april i Hemsedal. Operasjon - Osmose-skrue + plate + 10 uker med høyt bein. Har trent hardt hele sommer og går nå bra - selv i bratt fjellterreng. Selv etter 5 måneder har jeg ikke full vinkel på ankelen sammenlignet med venstrefoten og den er klart svakere. Jeg trener til det gjør vondt - mye hardere enn fysioterapeauten på Nimi anbefalte.

Jeg er opptatt av å komme meg raskest mulig og få full vinkel/fleksibilitet og styrke til skisesongen.

Har noen erfaring med hvor mye man skal presse seg etter en slik skade? Kanskje jeg burde fått et opplegg på toppidrettssenteret? De må jo ha topp ekspertise på det?

Norsk Idrettsmedisinsk Institutt (NIMI)
fjellfalk #171546 26/09/2005 10:09 AM
lhs Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Bestill deg en time hos fysio her, tlf 23265656. Da får du profesjonell hjelp til rehabiliteringen. Ligger på Ullevål Stadion

Vær litt forsiktig...
fjellfalk #171547 26/09/2005 12:17 PM
Fersking
Fersking

Gjorde omtrent det samme som deg i oktober ifjor...pusha alt for hardt.. var på ski i slutten av januar..har sliti i sommer med betenelse i motsatt kne!og ankelen er fortsatt ikke god!prøv heller og ta det pent i vinter også vil neste sesongen bli optimal!!!!

I tillegg...
fjellfalk #171548 26/09/2005 12:33 PM
Entusiast
Entusiast

det er en klisjè blitt, men det er så utrolig viktig: tøy!- når det kommer til ankelen må du ta det forsiktig og gradvis, og kjenner du at det gjør vondt i beinet/leddet, og ikke i musklene, skal du være forsiktig, siden det gjøre vondt værre.... passe deg så du ikke stivner i musklaturen i leggen, det er vanskligere å gjøre noe med senere... balansetrening er utrolig bra for det bygger kjernemusklaturen og gjør leddet stabilt og i stand til å tåle en trøkk igjen... Prøv også å unngå sko med helt flate såler... Masai-sko er noe å anbefale, selv om de ser litt korny ut.

- Jeg knakk anklene selv for noen år tilbake, men jeg fikk permanent redusert fleks i leddet... jeg var da ikke flink nok til å tøye og bygge kjernemusklaturen opp igjen..

OBS! Kjernemusklaturen jeg refererer til er en oversettelse fra Core-muscles fra engelsk. Jeg har flere ganger opplevd at norske fysioterapauter og andre kyndige ikke har hatt kjennskap til dette.. men det handler da om vevet som stabiliserer leddet... må jo da nevne at det er snakk om betegnelsen de ikke kjenner til. Det er samme type vev/musklatur som f.eks. stabiliserer skuldrene...

I Norge er det viktig å søke ekspertise for idrettskader, siden mye av den vanlige allmen medisinen av en rar grunn ikke har peil på dette, men hvis du derimot søker personell på større vinterdestinasjoner øker kompetansen, og selvfølgelig steder som NIMI

Veldig enkelt å slå opp igjen.
fjellfalk #171549 26/09/2005 12:41 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har slitet en del med ankelskade. Bare vær veldig forsiktig i starten;)

Riktig dose...
fjellfalk #171550 26/09/2005 7:03 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk for mange gode svar - Det er tydligvis ingen fasit på hva som er riktig dose trening. Bygging av kjerne muskler og tøying er i allefall lurt. Bruker mye balansebrett og tøyer mye. Mange ganger om dagen. Da må jeg tøye slik at det gjør litt vondt. Mangler minst 5-6 cm på hvor langt ned jeg kan ta høyrekneet og fremdeles ha hælen i bakken (sammenlignet med venstrebeinet). Det har blitt 2-3 cm ekstra siden i sommer. Er imidlertid litt redd for å ta i så mye at jeg skader noe.

Balansebrett er bra og faktisk ganske tung å stå på (ett bein) og det er ikke så lenge av gangen jeg orker. Men det føles v godt.

NIMI!!!
fjellfalk #171551 29/09/2005 9:46 AM
Fersking
Fersking

Hør på hve de har å si der!!!! Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å belaste foten til bristpunktet nå!! Det er ikke sikkert at du vil få tilbake full fleksibilitet i foten etter ett slik brudd, men det hjelper ikke å overtrene!! Kontakt NIMI og følg deres råd!!!

bruk
fjellfalk #171552 29/09/2005 2:31 PM
Medlem
Medlem

balansebrett!

Balansebrett mange ganger om dagen
fjellfalk #171553 29/09/2005 6:31 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Ja jeg har begynt å bruke balansebrett flere ganger om dagen (Morgen + kveld). Veldig bra, selv om det faktisk er tungt å stå på den brukne foten over særlig mer enn 10 min av gangen. Vurderer faktisk å kjøpe en til å ha på jobben også. Har mer tro på strekking og småøvelser mange ganger om dagen fremfor lange økter som fort kan gi skade/betennelse. Har hørt at flere får senebetennelse etter for hard belastning under opptreningen.

ankel skade
fjellfalk #171554 30/09/2005 4:44 PM
pij Offline
Fersking
Fersking

har selv trent opp ankel med brett,men anbefaller også akpunktur til å få i gang blod sirklasjon i leddet, det er en fysoterput på nanestad som vet mye om det, også apunktør

akupunktur
fjellfalk #171555 30/09/2005 11:14 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

.....og treffes?...

Andre som har erfaringer med akupuntur etter skader???

Balansebrett er tingen
fjellfalk #171556 01/10/2005 9:51 AM
Medlem
Medlem

Knebøy på en fot på balansebrett med sekk på ryggen inngår i mitt faste forberedelsesprogram før sesongen. Jeg har aldri knekt anklene men har slitt med gjentatte ankelvridninger og skader i leddbånd. Jeg kan bare anbefale balansebrett til alle som ønsker sterkere ankler og bedre balanse.

Ankelskade, akupunktur
fjellfalk #171557 02/10/2005 5:37 PM
pij Offline
Fersking
Fersking

Er blitt gjort oppmerksom på diskusjonen ang ankelskader som pågår, og at akupunkur er nevnt som behandlingsmetode. Akupunktur påvirker blodsirkulasjonen i vevet og kan virke smertelindrende. Sammen med trening kan dette gi effekt. Sjekk opp gule sider på akupunktør NFKA eller NAFO, så finner du en akupunktør (gjerne med fysioterapiutdannelse) nær deg, dersom du ønsker å prøve dette. Uansett; vær tålmodig, skade tar tid å lege wink

Mvh Anna E. Pedersen

til snoozie!!!!!!!!
fjellfalk #171558 03/10/2005 11:56 AM
Medlem
Medlem

knebøy på ett ben på balasebrett MED sekk!!! Det er jo sykt hardt da.. tipper du ikke fixer det!! hva har du i sekken? 1 mygg???

Chris O
fjellfalk #171559 03/10/2005 2:40 PM
Medlem
Medlem

Vel, vi snakker jo om en liten tursekk med svært moderat last. Jeg bruker den samme sekken som jeg kjører med om vinteren og legger feks oppi et par flasker med vann. Jeg er ingen ekspert på området, men jeg tror jeg vil fraråde å kjøre særlig tung sekk av hensyn til uheldig belastning av ryggen. Du kan jo alltid ta flere repetisjoner slik at det piper skikkelig i lårene.

Nokre tips..
fjellfalk #171560 03/10/2005 3:02 PM
TSH Offline
Medlem
Medlem

Er det snakk om ein fraktur i calcaneus eller talus?Osmoseskrue?! Betyr det at du har Syndesmoseruptur i ligamentet mellom tibia og fibula(Syndesmosen)?!Litt vanskeleg å seie så mykje om oppat tr. når ein ikkje veit eksakt diagnose, men generelle råd er øvingar på balanse-pute/-brett, evt. Tulis hæl-kappe om du og har skada "Hælputa". Ikkje tr. med for mykje smerter, det forlengar berre rest. perioden.. Bevegelses-baning er heller ikkje dumt.. Sirkulasjonsøvelsar som sykling er og bra.. og litt forsiktig tøying.. Styrketr.: vær forsiktig, men du kan forsøke med nokre eksentriske øvingar i trapp.. Lykke til!

Det tynneste beinet med avrivning = > Osmoseskrue ++
fjellfalk #171561 03/10/2005 6:26 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

takk for tips.Jeg er ikke ekspert på hva det heter, men det tynneste beinet som går ned i ankelen brakk helt ned mot ankelen og vridningssadene inne i ankelen medførte behov for Syndemoseskrue (60 mm) gjennom "det meste" for å stabilisere. Denne hadde jeg i 10 uker uten å kunne belaste foten. Opptreningen i etterkant har vist progresjon med mindre grad av hevelse. Men det tar laaaang tid :-) Jeg er ikke så sterk i ankelen ennå og det mangler 5-7% grader vinkel. Jeg er veldig stiv i foten om morgenen og det strammer skikkelig bak i ankelen når jeg presser vinkelen - feks står med foten på gulvet og presser kneet så langt frem jeg klarer. Denne øvelsen tar jeg mange ganger om dagen.Jeg står på balansebrett 2 ganger om dagen (7-10 minutter på en fot er det jeg klarer). Jeg går også opp 22 etasjer hver dag og står på en fot for hvert trinn med maks telemarksbøy! I tilllegg er det å gå i kuppert terreng godt. Har også en del generell trening i tilllegg som ikke går på foten spesielt (feks padling). Jeg har også forsøkt å "løpe" "rullende mykt - kombinert med rask gange.

Titanplaten med skruer håper jeg å skru ut til jul.

Fibula - Det tynneste
fjellfalk #171562 03/10/2005 6:38 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Det heter FIBULA - det er det tynne beinet som ligger yttersiden av skinnbeinet.

Mest lest på FRIFLYT.NO