Jaja.. Da var den skiferien borte vekk=/
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg var så j***** uheldig i går at jeg klarte å ta menisken, sannsynligvis den innerste(nærmest det andre beinet).. Legen sa at dem ikke kunne si heelt sikkert hva det var for no pga hevelse, men at det sannsynligvis var det.. Så jeg må vente nærmere to uker før dem kan ta no røtgen osv.. Og da lurer jeg på hvor lenge har "dere" andre måtte ta det med ro etter en sånn skade? om jeg må operere hvis osv? Skriv egne erfaringer;) Typisk meg å skade meg i starten av en sesong=/
|
|
|
 Kjipt
|
Medlem
|
Medlem
En kompis av meg tok leddbåndet. Etter operasjonen fikk han beskjed om å vente et år før han begynte med belastende aktivitet. Men alle skader er jo ikke like, er ikke sikkert du behøver å vente så lenge. God bedring.
|
|
|
 Jeg råder deg til ...
|
Ivrig
|
Ivrig
å forlange at det blir tatt både røntgen og MR (Magnetisk Ressonans). Leddbåndskade og korsbåndskade kan kun sees på MR (er usikker på meniskskader). Jeg har selv erfaring med at man må forlange MR etter at jeg for snart 2 år siden slet helt av bakre korsbånd og indre leddbånd samt fikk en liten skade på menisken. Legene viste ingen interesse for MR før jeg forlangte det. Jeg kjenner en annen person som fikk knust menisken i mange deler, der de løse delene måtte opereres ut. Han måtte også forlange MR, som viste at fremre korsbånd hadde delt seg i 2 og den ene delen hadde vridd seg 180 grader. Det er umulig å si hvordan din skade vil leges, bare forlang grundig undersøkelse med en gang. Vær oppmerksom på at leger har veldig forskjellig syn på dette med operasjon eller ikke. Lykke til!
|
|
|
 Auda!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har selv skadet menisken i begge knærne. Det ble MR-røntgen, så operasjon begge gangene. Den gode nyheten er at man sannsynligvis kjapt er på beina etter operasjonen, jeg var på ski etter 2 uker begge gangene.
|
|
|
 takk for svar:)
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hvor lang tid tok det etter at du skadet deg til du tok MR a?Takk for alle svar=)Gjerne kom med fler synspunkter og meninger:p
|
|
|
 Det er vel muligens ikke meg du spør, men:
|
Ivrig
|
Ivrig
Hos meg ble det tatt røntgen på skadedagen. Foten var veldig opphovnet og jeg ble innkalt til ny undersøkelse om 2 uker. På denne undersøkelsen forlangte jeg MR, da legen uttrykte at han ikke kunne si hvilken skade jeg hadde. MR ble deretter tatt ca 4 uker etter skadedato. Da først kunne de fastslå at bakre korsbånd og indre leddbånd var slitt helt av. Deretter fulgte en lang diskusjon mellom undersøkende lege og trygdeverkets lege om jeg skulle opereres eller ikke. De hadde problemer med å bli enige. NB: her tror jeg min høye alder spilte en rolle (50 år). Det hele endte opp med at jeg ikke skulle opereres, men jeg fikk dekket kneskinne av trygdeverket. Denne skinnen kjører jeg med fortsatt. Skinnen er slik at jeg kan begrense utslaget både forover og bakover. Har fått beskjed om at jeg må benytte denne skinnen flere år enda, men dette vet jeg er veldig avhengig av egentrening. Opptrening av muskler gjør at disse "overtar" det meste av funksjonene til båndene. Håper dette kan være til hjelp. NB: Ikke bli pesimistisk av det jeg forklarer, men forlang grundig undersøkelse.
|
|
|
|
|
|
 ,.,
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Legen rekvirerte røntgen med det samme, men her i tromsø tok det et par uker før jeg fikk tatt MR. Det går kanskje raskere der du bor. Ihvertfall går det kjapt å få operasjon hvis du må ha det, man kan jo velge det sykehuset med kortest venteliste.
|
|
|
 Meniskskade...
|
Medlem
|
Medlem
Herpa menisken i St. Anton for to år siden og da ble det tatt MR-røntgen dagen etter skaden, når jeg halta ned på legekontoret. De konstaterte tidlig meniskskade og var i grunn keene på å operere i samme farta siden de gjenkjente nordmenns gode forsikringer og dermed fikk Eurotegn i øya. Men endte i helsekøen hjemme i norge. Ble operert to uker etter skade. frisk og rask etter en mnd. Min skade var åp ytre del av menisken, og de fjernet bare ca. 1/8 så jeg var i grunn relativt heldig. Noen gnager er det ikke nødvendig å fjerne noe i d hele tatt, me n da skal du ha flaks. rekonvalesenstid/ opptrening avhenger selvsagt av hvor ille skaden er. Og uten å plage deg unødig har jeg hørt at skader på innsiden ofte er verre enn på utsiden...desverre. God bedring og sørg for MR raskest mulig!
|
|
|
 det var jo domt
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 Er bedre, men bra nok til å kjøre?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Det er har nå gått to uker siden jeg tryna, og er betydelig bedre.. Har ikke noe spesiell hevelse, og klarer fint å rette ut beinet og gå på det.. Men har ikke fått time hos legen før om to uker, og så lenge klarer jeg nesten ikke å vente før jeg får kjørt.. Trur dere det skader om jeg tar en tur i bakken eller to? :P
|
|
|
 kne
|
Fersking
|
Fersking
Skjønner veldig godt at du er utålmodig etter å kjøre igjen, men jeg tror det er fornuftig å kanskje vente litt. Antakeligvis har du ikke like god stabilitet i kneet nå, og dermed kan du lettere slå opp igjen en eventuell skade. Jeg ville starta forsiktig med annen trenig, styrke og balanse. Mye bedre å være på den sikre siden, husk at det er lenge igjen av sesongen enda! Huff, nå høres jeg veldig fornuftig ut, men har litt egne erfaringer på å være for utålmodig med slike skader.. og da har restitusjonen tatt mye lenger tid. Ellers så vil jeg anbefale deg å mase på lege og sykehus. Ring og hør om du kan komme tidligere, ofte så ordner deg seg. Dersom operasjon, ville jeg undersøkt private sykehus, som har god peiling på idrettsskader. Viktig at de som opererer deg skjønner hva du skal bruke beina dine til etterpå. Lykke til!
|
|
|
 kne
|
Fersking
|
Fersking
Skjønner veldig godt at du er utålmodig etter å kjøre igjen, men jeg tror det er fornuftig å kanskje vente litt. Antakeligvis har du ikke like god stabilitet i kneet nå, og dermed kan du lettere slå opp igjen en eventuell skade. Jeg ville starta forsiktig med annen trenig, styrke og balanse. Mye bedre å være på den sikre siden, husk at det er lenge igjen av sesongen enda! Huff, nå høres jeg veldig fornuftig ut, men har litt egne erfaringer på å være for utålmodig med slike skader.. og da har restitusjonen tatt mye lenger tid. Ellers så vil jeg anbefale deg å mase på lege og sykehus. Ring og hør om du kan komme tidligere, ofte så ordner deg seg. Dersom operasjon, ville jeg undersøkt private sykehus, som har god peiling på idrettsskader. Viktig at de som opererer deg skjønner hva du skal bruke beina dine til etterpå. Lykke til!
|
|
|
|
|
|
 menisk skade og norsk kompetanse på området
|
Fersking
|
Fersking
Kondolerer!Jeg har sjøl ødelagt menisk i høyre kne for 4 år siden. Etter en mislykket operasjon på sykehuset i Stavanger (han visste ikke engang hva han skulle se etter -sa han til og med sjøl) og totalt fravær av henvisning til fysioterapi i ettertid (det må du kreve uansett hva som skjer), gikk jeg i et par år med svært nedsatt kapasitet i knærne (ødelegger du et kne kompenserer en fort med musker og den andre foten) p.g.a. feilbelastning. Dum som jeg var tenkte jeg at jeg bare skulle prøve litt til sjøl, før jeg gikk til legen igjen.Jeg manna meg opp, gikk til fastlegen som ville sende meg til samme talentløse kirurgen en gang til. Det nekta jeg selfølgelig. Kontakta Norges Idrettshøgskolen og en professor der med problemet. Ble anbefalt å ta kontakt med Trygve Kaase ved Ringvollklinikken. For å gjøre en enda lengre historie litt kortere: Han tok de rette røntgener, opererte helt uten komplikasjoner (jeg fikk en god ettermiddagslur), og takket være en god fysioterapaut med mye erfaring fra idrettsskader har jeg i dag fått rettet opp feilbelastningene i muskelaturen. Jeg måtte betale Kaase sjøl (bor i Rogaland), men det var verdt hver eneste krone! Ikke uten grunn at han opererer de fleste idrettsstjerner mm; mannen er bare god! Lykke til, og ikke lek helt: Få fiksa problemet raskt, ellers blir det bare enda lengre tid til du er tilbake i bratthenget! *"Litt til har aldri skadet noen" -famous last words*
|
|
|
 Tross skaden!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
sats heller på å ta problemet i mai når sesongen er over. Og sats på at det ordner seg til jul igjen. Neida, er nok litt drøyt å gjøre det sånn. Men har man en liten belastningsskade, der det anbefales og hvile, tror jeg jeg ville trosset skaden og tatt problemene utenom sesongen.
|
|
|
 Tren alternativt og få en vurdering av terapeut i morgen:)
|
Fersking
|
Fersking
Først: Dette ordner seg!!! Utrolig vanlig å få skader i kne både innen alpinsport, fotball, håndball m.m. Men nesten alle kommer tilbake til idretten igjen! Enig med beas om å være forsiktig med å dra i bakken. Tren alternativt og utfordre kneet mer og mer før du drar i bakken. Du skal være 110% sikker på at det holder. Ikke dra før du har fått nærmere beskjed om hvor alvorlig skaden er. Er det "bare" menisken din og det er en liten skade som gir lite/ingen problemer kan du nok dra i bakken ganske så fort igjen. Det er også godt mulig at du må operere menisken. Og for din skyld så håper jeg de ikke finner noe mer på sine kliniske tester, røntgen og MR. For en kneskade kan være ganske så mye, og dess mer dramatisk traumet du var utsatt for dess mer sannsynlig er det at flere deler av kneet er involvert i skaden. Menisker, korsbånd og sidebaånd. Når kneet ditt ikke er hovent lengre kan en lege eller fysioterapeut finne ut hvilken skade det er snakk om med større sikkerhet ved hjelp av tester. Her følger litt info: Vi har to menisker i hvert knee. En på innsiden og en på yttersiden. Meniskene fungerer som støtdempere i kneet. En meniskskade gir smerte i kneet. Hevelsen kommer vanligvis dagen etter. Stivhet og smerte når man går. Kneet kan også låse seg. Da vil det være umulig å strekke ut kneet.Dette gjør vondt!! Symptomene for skade på ytre menisk er mindre karakteristiske. De vanligste symptomene er smerte på utsiden av kneet. Ved slik skade er det mindre vanlig med låsninger og hevelse. Operasjon eller ikke av menisken avhenger av skadeomfang og om du klarer å fungere uten smerter i hverdagen og med aktivitetene dine. Ofte ender det med operasjon og da en "mindre operasjon" ved hjelp av artroskopi og lokalbedøvelse. Hvis meniskbruddet er lite og symptomene ubetydelige kan man vente til etter sesongen er ferdig. Ofte fjernes den skadde menisken, men i enkelte tilfeller kan den repareres. En reparert eller skadet menisk er utsatt for senere å bli ødelagt, da menisken er svekket fra før av. I noen tilfeller velger legen som utfører operasjonen å ta så lite som mulig av menisken for å hindre slitasje av kneet på et senere tidspunkt. Da kan det bli værende en liten bit (bøttehank) menisk igjen i kneet. Denne biten kan føre til hevelse ved aktivitet. Den slites bort og formes slik at den passer inn i kneet. Dette er ikke farlig, men det vil ta noe lenger tid å komme tilbake til aktivitet. Behandlingen utenom operasjon vil være å styrke muskulaturen rundt kneleddet. Det anbefales å begynne å trene igjen så snart som mulig etter operasjonen. Tren til smertegrensen og bruk mange repetisjoner med lett motstand. En strikk, kroppstyngde eller et knestrekker apparat er god trening i rehabiliteringsfasen. En knevarmer kan benyttes for å minske smerter og gi trygghetsfølelse den første perioden etter skade. Lykke til! Om det er 14 dager til du skal til legen, ta en ringerunde til fysioterapeuter/manuellterapeuter i området ditt og hør om du kan få en vurdering av skaden allerede i morgen! En eller annen har ledig time vettu:) ps: manuellterapeuter kan også henvise til røntgen, mr, spesialister m.m. fra 01.01.06!
|
|
|
 :)
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har bestemt meg for å ta ringe rundt og høre om det er noen leger, fysioterapauter osv. som kan sjekke dette kneet kjappest mulig.. Driter ikke akkurat penger men gjør hva som helst for å kunne dra opp i bakken og kjøre.. Stoler ikke på dissa legene her i byen uansett, dem sa at jeg burde slutte med alt som het idrett pga en lite problem med ryggen, som jeg da ikke har hatt vondt i på snart et år.. Men får håpe det ordner seg snart.. Har alt for mye energi til å sitte på rævva enda to uker:P
|
|
|
 AU
|
Medlem
|
Medlem
Har jobbet med røntgen i 10 år og kan opplyse at det kun er MR som kan påvise "bløtdelsskader"(menisk/korsbåndskade osv). Vanlig rtg påviser kun skade i skjelett, og jeg vil påstå rtg er bortkastet i de fleste tilfeller. Ventetiden på MR ved privat institutt i Oslo er ca en uke. Med henvisning fra legen din koster en MR undersøkelse ca 200,- Få time hos en ortoped ( spesialist på ledd og skjelettskader). Ofte stiller en ortoped riktig diagnose på grunnlag av symptomene dine. Ved NIMI ( Norsk idrettsmedisinsk institutt) og Volvat finner du disse spesialistene. Lykke til.
|
|
|
 Wuhuuu..
|
Fersking
|
OP
Fersking
Var hos legen i dag, og det var ikke noe problem å dra i bakken igjen:D Kan tru jeg blei glad når jeg hørte det, for nå begynte jeg å bli LITT lei av å bare se på de andre! haha.. Så nå er det tilbake til hopp, rails, kuleløype og ikke minst alle folka!!
|
|
|
|
|
|
 MR og røntgen
|
Fersking
|
Fersking
Røntgen er helt ubrukelig for å sjekke leddbånd, menisk og andre bløtdelsskader...MR er tingen som de andre peker på. En skadd menisk kan stort sett bare fjernes uten videre komplikasjoner, men vanskelig å si om kneet blir det samme igjen. Har selv erfaring med skade på medial (indre) menisk og fremre korsbånd. Tålmodig opptrening er ekstremt viktig både før og etter operasjon. Menisk er en ekstra støtpute for kneleddet og ikke helt umulig å leve uten. Et avrevet korsbånd vil (for de fleste, avhengig av muskulatur) være myyye verre! Dette må opereres og et nytt korsbånd lages av senene til en av quadriceps femoris eller lig. pattelae! Ta kneskaden din på alvor, få den undersøkt med MR i tilegg til en dyktig ortoped (de er flinke, stort sett)...Du kan virkelig gjøre denne skaden verre ved å overse den! Men i bunn og grunn er det mulig å fikse dette på en fornuftig måte slik at du kan herje i bakken igjen!!! :o) Lykke til :o)
|
|
|
 ai ai ai
|
Fersking
|
Fersking
Jeg går å venter på MR resultater i disse dager, og dette var ikke trivelig lesning F**N!!
|
|
|
|
|