Bedre i ankelen?
Forstuet ankelen på innetrening selv for et par uker siden. Ikke første gangen, kan du si, så jeg vet hvor viktig det er både med riktig 1.hjelp og opptrening. Så nær skisesongen(Flaks at alpinstøvler er så stive!) var jeg svært påpasselig med å ise ned umiddelbart, samt å gomle betennelsesdempende, smøre på Ibux-gel og ikke minst komprimere skadestedet med en elastisk bandasje den første uka. Så lenge ankelen er hoven, er komprimering, nedising og f.eks. Ibux-gel et poeng egentlig. I tillegg har jeg brukt foten mye uten å utsette den for kraftige og uforutsette belastninger. Alt fra tråkking i snøen (!), øvelser på balansepute og å kjøre SPARKSTØTTING (supert!) har fungert bra.
NB! Om du hadde en kraftig overtråkk, og fremdeles har vondt ved vanlig belastning, kan det være en idé å få tatt et rtg. Det hender nemlig at festet for leddbåndet på knokkelen slites av i stedet for selve leddbåndet... Sånne brudd skal visst immobiliseres... I tillegg hender det at ledda mellom knoklene i fotroten låser seg litt, og dette gir nedsatt bevegelse som igjen kan gi smerter i lang tid. En manuell terapeut (videreutdanna fysio.) eller kiropraktor retter dette kjapt.
NNBB! Når leddbåndet/-a er blitt lengre og ikke stabiliserer ledda så godt lenger, må musklene jo som kjent gjøre jobben. Hvor fort musklene greier å trekke seg sammen for å stabilisere, handler om hvor kjappe refleksene/ nervebanene er. Trenes ved å gi balanseutfordringer, f.eks. balansebrett, "slingreputa" etc. Tren knebøy, så slår du to fluer i ett smekk før skisesongen!
Puh... Nå har visst jeg trent skriverefleksene...
Lykke til!