Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ankelskade
#171413 16/11/2006 10:39 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Forstuet ankelen for en stund siden. Ganske mye.. Sliter med smerter enda. Noen tips som kan hjelpe? trene opp igjen eller noe?

Har også en ganske vond stortå etter et brudd faktisk. Tips i vei om du vet noe!=D

Tja
JibbeLars #171414 16/11/2006 10:47 PM
Entusiast
Entusiast

Skadet ankelen i fjor vinter, balanseøvelser på puter og gange i ulent terreng hjelper med å styrke ankelen igjen... Men pass på at du ikke overdriver for etter at du har forstuet ankelen en gang blir d lettere å gjøre d igjen...

Øvelser på balansebrett er tingen
JibbeLars #171415 17/11/2006 10:01 AM
Medlem
Medlem

Slet veldig med gjentatt forstuing av ankler i min tid som basketspiller. Etter en solid episode med legevakt, paragin forte, stabilisering, krykker, opptrening og redusert skisesong startet jeg med jevnlig trening på balansebrett. Etter det har alt gått så mye bedre. Balansebrett er fint fordi bedre balanse forebygger "overtråkk" samtidig som det styker muskler og leddbånd.

Lykke til med treningen.

Basistrening - balanse
JibbeLars #171416 17/11/2006 11:49 AM
Ofe Offline
Medlem
Medlem

Sjekk ut disse nettsidene for fine øvelsestips/instruksjonsvideoer på balansetrening.www.basistrening.nowww.basistrening.com

kjenner til det..
JibbeLars #171417 17/11/2006 1:22 PM
Medlem
Medlem

jeg ble tipset å gå minst mulig på foten en stund, og heller sykle mye + svømme...trener opp leddet uten belastning og funker finfint det! pluss balansebrett er supert...knebøy på en fot er tingen:)

Takker:)
JibbeLars #171418 17/11/2006 5:14 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takk for gode tips:)

lang prosess....
JibbeLars #171419 18/11/2006 10:04 AM
M.F Offline
Medlem
Medlem

eg har ein ankelskade som har vart i nå ca 5-6mnd. Då eg var hos legen sa han at eg måtte trena balanse og teipa/støtta det opp kvar gong eg ska væra i aktivitet. Han sa og at eg måtte trena balanse turar i ulendt terreng i ca 1 år...!

Åssen går'e?
JibbeLars #171420 23/11/2006 10:53 PM
Medlem
Medlem

Bedre i ankelen?

Forstuet ankelen på innetrening selv for et par uker siden. Ikke første gangen, kan du si, så jeg vet hvor viktig det er både med riktig 1.hjelp og opptrening. Så nær skisesongen(Flaks at alpinstøvler er så stive!) var jeg svært påpasselig med å ise ned umiddelbart, samt å gomle betennelsesdempende, smøre på Ibux-gel og ikke minst komprimere skadestedet med en elastisk bandasje den første uka. Så lenge ankelen er hoven, er komprimering, nedising og f.eks. Ibux-gel et poeng egentlig. I tillegg har jeg brukt foten mye uten å utsette den for kraftige og uforutsette belastninger. Alt fra tråkking i snøen (!), øvelser på balansepute og å kjøre SPARKSTØTTING (supert!) har fungert bra.

NB! Om du hadde en kraftig overtråkk, og fremdeles har vondt ved vanlig belastning, kan det være en idé å få tatt et rtg. Det hender nemlig at festet for leddbåndet på knokkelen slites av i stedet for selve leddbåndet... Sånne brudd skal visst immobiliseres... I tillegg hender det at ledda mellom knoklene i fotroten låser seg litt, og dette gir nedsatt bevegelse som igjen kan gi smerter i lang tid. En manuell terapeut (videreutdanna fysio.) eller kiropraktor retter dette kjapt.

NNBB! Når leddbåndet/-a er blitt lengre og ikke stabiliserer ledda så godt lenger, må musklene jo som kjent gjøre jobben. Hvor fort musklene greier å trekke seg sammen for å stabilisere, handler om hvor kjappe refleksene/ nervebanene er. Trenes ved å gi balanseutfordringer, f.eks. balansebrett, "slingreputa" etc. Tren knebøy, så slår du to fluer i ett smekk før skisesongen!

Puh... Nå har visst jeg trent skriverefleksene...

Lykke til!

"#X*? KORTISON!!!
JibbeLars #171421 24/11/2006 1:01 PM
Fersking
Fersking

...for Guds skyld bare hold deg unna kortison!Har selv en ankel som ble tappet for leddveske og erstattet med kortison. Er blitt kronisk hoven og stiv. Bevegeligheten er begrenset og det smeller og braker inni der stadig vekk.

Hold deg heller i ro en periode og vær "snill" med den.. Ta på varme omslag, masser og smør inn gode kremer. Når den føles ok kan du forsiktig begynne å belaste den igjen, men bruk støttebandasje eller teip.

Lykke til =D

Ta det pent, kul'n, rolig, rolig...
JibbeLars #171422 24/11/2006 2:51 PM
Medlem
Medlem

Nu ja, all seinere forskning har vel vist at det med å ta det med ro (les: hvile, belaste minst mulig) har lite og ingenting for seg. Unntaket er dersom bruk og belastning øker hevelsen MYE. Som regel vil smertene stoppe "farlig belastning" uansett, så så lenge man har med seg hue', fikser kroppen det meste av seg selv. Ett poeng er å forsøke å gå så naturlig som mulig, dvs. sette helen i først, så rulle over foten, og til slutt bøye i tåledda. NB! det er i ankelen skaden sitter, så det å holde pusten og heise skuldrene opp under øra' er ikke no' poeng.

MEN åssen går'e, JibbeLars?

(Fysio)

har en ankel jeg kjenner selv..
JibbeLars #171423 24/11/2006 3:07 PM
Fersking
Fersking

etter det var vel siste turen m lærsko for et års tid siden...

Kjenner den til stadighet, men har funka bra med litt slakkline da, og knebøy på et ben.. Artigere en balansebrett det...

TakkTakk:)
JibbeLars #171424 24/11/2006 6:52 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takk for all hjelp:) Ankelen går mye bedre. Har testet ut mange av deres forslag. Vinteren er reddet=D