Har sett at mange har uttalt seg skråsikkert om Carte Neige og norske forsikringer i årevis. Og det har vært så skråsikkert at jeg har sluttet å tro på hva de sier. Mitt inntrykk fra graving av info fra andre kilder enn norske skikjørere er:a) Norske forsikringer er MEDISINSKE forsikringer. Ikke redningsforsikringer. I tillegg kommer at de forskjellige forsikringene i tillegg ekskluderer en del ting. - De sender gjerne liket ditt hjem, men de får det ikke ned til asfaltert vei, for å si det slik.b) Carte Neige og Carre Neige er REDNINGS forsikringer. Ikke medisinske forsikringer. At de har noe medisinsk er mer et tillegg.c) I de år jeg har vært i Alpene har jeg ALDRI fått tak i Carte Neige, og at det har begynt å bli solgt på dagsbasis er noe helt nytt for meg. Sannsynligvis er det vel noe som har kun skjedd i de kulturelle misforståelsene blandt skikjørere i Norge.d) Jeg er blandt de ytterst få som kjører med Carre Neige. (De fleste snakker om Carte Neige eller Skandinavisike forsikringer, og kjører med ingenting.)Bakdelen med Carre Neige er at man kun kan kjøpe den etter eller samtidig som man har kjøpt skikort. Greit nok for Chamonix og Val d'Isére, men noe drit når man flytter seg fra anlegg til anlegg. - I fjor var jeg en av to som kjørte med Carre Neige; den andre fikk bruk for det før lunch første dagen. Og således ble det en grei investering.d) Neste som skryter av å kjøpe Carte Neige, kan legge ved en engelskspråkelig link, der man enkele kan kjøpe den. Eventuelt en ordning der man kan kjøpe Carre Neige før man har kjøpt eventuelle skikort.