Carte Neige til skibums.
|
Medlem
|
OP
Medlem
Ok, har vært litt rundt både her og på den svenske "søster siten" for å finne ut hvordan dette kortet virkelig fungerer. Så den som kan; bekreft eller avkreft om jeg har rett: Reiser til de italienske alpene denne vinteren i 3 mnd. og har i forkant forlenget min reiseforsikring med 45 dager til 90. Når jeg passerer et fransk ski sted/ turistkontor på min vei nedover, stopper jeg og kjøper et Carte Neige for sesongen til noe rundt 45 EURO. Da er jeg dekket med dette kortet for utgifter til alle redningsaksjoner i alpene, mens behandling på stedet/ transporten hjem tar reiseforsikringen min seg av.På forhånd takk for tilbakemelding!
|
|
|
 Korrekt
|
Entusiast
|
Entusiast
Korrekt, korrekt, korrekt, korrekt! Men husk at ofpiste i Italien de fleste steder er "no go" - ulovligt, nogle rejseforsikringer vil da ikke dække, da skaden er et resultat af en ulovlig handling. Har opleved eksembler på dette! Min alm. ulykkesforsikring (udvidet) dækker for resten også off-piste, og da er carte niege ikke nødvendig, så tjek det lige - Grensen for ferie og længere udlandsophold går ofte omkring 3-4, så det er ikke sikkert du har brug for rejseforsikring eller carte niege... Tjek med dit forsikringsselskab.
|
|
|
 Yup
|
Entusiast
|
Entusiast
Det stemmer utifra det jeg har lest meg til i papirene når jeg har kjøpt det. I tillegg er CN veldig bra på tyveri og ødelagt utstyr. Det varer i et år, fra 15. oktober, mener jeg å huske. Uten at jeg har testa det, skal det altså i teorien dekke ei knekt ski på Stryn til sommeren.
|
|
|
 En ting..
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
.. å være oppmerksom på, om som formentlig taler til fordel for Carte Neige, er din språklige kompetanse. Om det skjer noe virkelig kjipt og du f.eks. må rekvirere helikopter og er stresset etc. kan det bli veldig vanskelig får forklare at din norske reiseforsikring dekker redning etc. på fransk/tysk/italiensk via en dårlig mobiltelefon. Iaf i frankrike kan du gjerne risikere at spørsmålet om forsikring/betaling tas opp allerede når du rekvirerer hjelp, og det vil du ikke bruke tid på der og da. Selv på veldig dårlig fransk klarer man å si Carte Neige relativt klart, allerede derfor er det verdt pengene. Jeg har opplevd en del forskjellige situasjoner der folk har vært dekket av forsikring, men likevel måttet legge ut for å forsikre redningsfolk om at de får betalt (har bl.a. 2 ganger sittet i en ambulanse med venner, der ambulansen stoppet ved en cash-automat på vei til sykehus, mindre kult..). Carte Neige er SÅ verdt det. Noe helt annet er at Carte Neige kjøpt gjennom lokale heisanlegg/skiklubber ofte har litt ekstra perks som lokale rabatter, medlemsskap i klubber/treningsanlegg etc. For lenge siden fik man f.eks. gratis adgang i svømmehallen i Val Thorens etter kl. 19 om man havde Carte Neige. Og som Simen sier er det ofte dekning af en del andre saker via Carte Neige også. Ja, RAS har en god poeng (som også gjelder i Frankrike). Carte Neige dekker som oftest ikke om du gjør noe ulovlig når ulykken skjer (akkurat som mange andre forsikringer) - ofte vil du f.eks. kunne få problem om du mot eksplisitt nei fra lokal pisteur velger likevel å kjøre en lukket del av ett anlegg og deretter havner i problem.
|
|
|
 Carte Neige
|
Fersking
|
Fersking
Denne spalten er veldig nyttig og her ser vi konstruktive innlegg av beste merke. BRA! I neste FF vil Carte Neige være tema i spalten reiseråd.Hele Carte Neige-ordningen fremstår som et delvis myteomspunnet survivalcard. Men fallgruvene er mange og alle bør sette seg inn i vilkårene. En vanlig reiseforsikring i tillegg bør være obligatorisk. Sjekk at denne dekker skade forbundet med redningsaksjoner/ulykker forbundet med offpiste. Sjekk også at erstatningsum på sportsutstyr står i stil til alt stæsjet du drasser rundt på. Tusenlappene flyr hvis du må kjøpe nytt skiutstyr etter tyveri. Lykke til! Alexander Urrang Hauge
|
|
|
 Takk takk..
|
Medlem
|
OP
Medlem
for virkelige gode tilbakemeldinger her alle sammen. Ser frem til å lese om dette i papirform også, som herr Urrang Hauge viser til... hvis jeg får tak i bladet der nede da!? En annen ting som jeg kommer på underveis (kunne laget en egen diskusjon om dette kanskje), er hvordan få forsikringselskapene til å differensiere godtgjøringen for "missing luggage". I alle tilfeller meg bekjent, der man har forsinket bagasje utover 4,5 timer, får man NOK2500,-. Dette er uavhengig om man har mistet snippsekken på sydentur eller står i Grenoble uten ski og hockeybag med flerfoldige tusen i utstyr man er avhengig av for at ferien skal lykkes!! Og jeg tviler på at jeg er den eneste med denne opplevelsen...
|
|
|
|
|
|
 max 15.000,-
|
Entusiast
|
Entusiast
Mistede bagagen i fjor, efter 3 timer i Geneve og besked om at den stadig stod i Danmark, var beskeden fra europæiske rejseforsikring: "Du kan erhverve dig nyt tøj og udstyr, vi dækker op til 15.000,-" (danske kroner). Efter en del sæsoner som guide i Frankrig og med gæster der mister sin bagage siger min erfaring, at det kan svinge fra 5000,- til 25.000,-. Det afhænger af forsikringstypen og hvad der er væk. Mister du dine ski, kan du leje et par indtil dine ski kommer, det koster ikke mere end små 1000,-. mister du ALT dit tøj er der meget du mangler, og 1-2 dagen uden vil forringe din ferie væsentligt - derfor er "erstatnings summen" større... Min rejseforsikringen var en almendelig rejseforsikring som er en del af mange "husstands/indbo forsikringer" (om ikke andet så i Danmark). Min indbo forsikring her i Norge nævner dog ikke noget om rejse/bagage forsikring og summer...
|
|
|
 Carte Neige vs Carre Neige
|
Fersking
|
Fersking
Har sett at mange har uttalt seg skråsikkert om Carte Neige og norske forsikringer i årevis. Og det har vært så skråsikkert at jeg har sluttet å tro på hva de sier. Mitt inntrykk fra graving av info fra andre kilder enn norske skikjørere er:a) Norske forsikringer er MEDISINSKE forsikringer. Ikke redningsforsikringer. I tillegg kommer at de forskjellige forsikringene i tillegg ekskluderer en del ting. - De sender gjerne liket ditt hjem, men de får det ikke ned til asfaltert vei, for å si det slik.b) Carte Neige og Carre Neige er REDNINGS forsikringer. Ikke medisinske forsikringer. At de har noe medisinsk er mer et tillegg.c) I de år jeg har vært i Alpene har jeg ALDRI fått tak i Carte Neige, og at det har begynt å bli solgt på dagsbasis er noe helt nytt for meg. Sannsynligvis er det vel noe som har kun skjedd i de kulturelle misforståelsene blandt skikjørere i Norge.d) Jeg er blandt de ytterst få som kjører med Carre Neige. (De fleste snakker om Carte Neige eller Skandinavisike forsikringer, og kjører med ingenting.)Bakdelen med Carre Neige er at man kun kan kjøpe den etter eller samtidig som man har kjøpt skikort. Greit nok for Chamonix og Val d'Isére, men noe drit når man flytter seg fra anlegg til anlegg. - I fjor var jeg en av to som kjørte med Carre Neige; den andre fikk bruk for det før lunch første dagen. Og således ble det en grei investering.d) Neste som skryter av å kjøpe Carte Neige, kan legge ved en engelskspråkelig link, der man enkele kan kjøpe den. Eventuelt en ordning der man kan kjøpe Carre Neige før man har kjøpt eventuelle skikort.
|
|
|
 ?
|
Entusiast
|
Entusiast
Dynastar - du har rett i punkt a og b. Grunnen til at vi ikke deler en engelskspråklig lenke med deg, er at den ikke har vært mulig å finne (de gangene jeg har lett, iallfall). Hvis du tror jeg juger når jeg sier at jeg har kjøpt Carte Neige både på årsbasis og dagsbasis, er det opp til deg. Da jeg oppdaget hvor bra CN var i '99 sluttet jeg å kjøpe på dagsbasis. Jeg har kjøpt det på årsbasis i Serre, Chamonix og Tignes, og har ennå ikke vært noe sted i Frankrike hvor jeg ikke har kunnet kjøpe det.
|
|
|
 Nyttig info:
|
Medlem
|
Medlem
Her er en side som forklarer det ganske greit på engelsk:http://www.natives.co.uk/news/2004/10/16cart.htm
|
|
|
 Hva med CAF forsikring?
|
Medlem
|
Medlem
Noen som har erfaring med CAF forsikringen? (Franske klatreklubben). Hadde den selv en gang, og mener å huske at vilkårene var noe bedre enn Carte Neige, men at den kostet litt ekstra. Den ga dessuten halv pris på overnatting på CAF hyttene.
|
|
|
|
|