Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Brett el ski for skjøre knær?
#171397 21/12/2006 12:53 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg står mye på ski og røk korsbåndet for et par år siden. Har operert og de siste sesongene kjenner jeg at det ikke er helt solid når jeg gir full gass. Dessuten ligger tenken på å ryke det igjen og lurer i bakhodet. Vurderer å gå over til "the dark side". Er det safere å stå brett mht slitasje, ryke på nytt? Noen som har en mening om dette?

Sats på ski du :)
_anders_ #171398 21/12/2006 3:22 PM
Fersking
Fersking

Jeg har selv et kne som har vært igjennom litt for mye (korsbånd, menisk, leddbånd and you name it...) og har erfaring med både brett og ski. Trodde som deg at det ble best med brett, men har erfart at jeg fikk langt mer trøbbel med fotballstore knær og lots of pain etter en dag på brett enn det jeg nå har på ski. Kjører selv mest telemark nå, og mange tror og mener det er kneekiller! Høres kanskje litt merkelig ut, men det virker nesten som om hofte mm absorberer mer av støtene enn knærne på telemark sammenlignet med snowboard. Man kjenner det selvfølgelig, men man får jo en hel del sykt moro styrketrening på nettopp den muskulaturen som er viktig ved kneskader smile Et nytt korsbånd blir aldri like solid som det man hadde, men er du flink med styrketrening vil det redusere faren for nye skader uansett hva du velger!

Kommer litt an på...
_anders_ #171399 10/01/2007 8:43 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Gikk korsbåndet helt av, eller strekte du d bare? Har du operert? Var d fremre aller bakre korsbåndet?

Om d har gått röket, og du ikke har operert, så ville jeg ha värt litt forsiktig med begge deler. For da er kneet ditt veldig ustabilt. Et korsbånd hindrer fremover eller bakoverglidning av kneet. Og det er först og fremst rotasjonsvold på som er faren ved ski og snowboard. Og da er det heller collateral ligamentene og menisker som ryker. Så hvis dine dine korsbånd er intakte og sitter på plass, så er d vell ingen fare for deg å kjöre noen av delene. Men ta det med ro til å begnne med, og kjenn etter...

Good luck!!

Ski
_anders_ #171400 11/01/2007 2:59 AM
Fersking
Fersking

Selvsagt burde du ta det rolig uansett hva du kjører. Men av erfaring er det utrolig lett å ødelegge knærne på brett. Vet ikke hvordan det er på ski, men inbiller meg at det er mer kneskader på brett, men skal ikke påstå noe her. Grunnen til at det er så mye kneskader på brett er at begge beina er festet til samme planken. Prøv deg frem. Lån brettet til en annen og prøv. Dette vil sikkert være litt individuelt.Lykke til!