Jeg tror det er generellt viktig å få stillt så riktig diagnose som mulig når det gjelder skader og tar bort årsaken til den.

Utgangspunktet er at kroppen sier ifra når den ikke fungerer optimalt.

Når mann bommer på en linje tenker mann vel også litt i etterkant hva som gikk galt og prøver å ikke gjenta feilen.

Det samme gjelder for skader. Gjør noe med treningsmetoden/ utførelse av øvelser/ utstyr/ taktikk etc.

Bruk av NSAID's er ikke løsningen i seg selv når det gjelder overbelastning og heller ikke når problemet har stått over tid.

Orudis og Ibux gele har ingen dokumentert dybdevirkning (etter mitt viten) og gir på det beste en indirekt virkning på dypere strukturer.

Effekten baseres på lokalsmertelindring som endel andere konservative behandlingsmetoder også gir (is/ varme/ etc.)

Kiropraktisk/ naprapatisk/ MT/ fysikalsk/ medisinsk behandling bør etter min mening ikke markedsføres som en slags preventiv løsning på belastingsskader.

Det er som motard sier viktig at man lytter etter sin egen kropp og tar signaler som tyder på overbelastning seriøs og gjør noe med dette før det er for sent. I utgangspunkt gir en frisk struktur ikke smertesignaler. Det er som oljelampen i bilen. Blinker den bør du stopper i tide....

Direkte henvisning til MT/ kiropraktor:

Disse sitter ikke i stolen til din allmennlege og vil henvise deg tilbake til han eller til sykehuset (rø/ MR f.eks.) ved mistanke om alvorlig skade/ sykdom. Dessuten er en allmennlege ikke en slags 2. rangs instans når det gjelder helsa di inkludert muskel/skjelettlidelser.

Som en paramedisk gruppe (fysio/MT/kiro) har mann ikke det sluttansvaret som en lege har. Det er litt ok å tenke på innablant!

Det finnes flinke og dårlige fagfolk i alle yrker.....

En subjektiv Fysio/MT.