Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kunnskap om skred
#171338 29/11/2010 11:19 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Som vi alle har sett dei siste åra så har skisporten hatt ei rivande utvikling innan toppturgåing. Ein har fått mykje bra utstyr som har gjort at den vanlege mann i gata føler at ein beherska skikøyring i upreppa terreng. Dette er sjølvsagt veldig bra, men det medfører og at fleire eksponera seg for skredfare. Heldigvis så har både media, sportbutikkar, forum på nett og liknande vore opptatt av å spreie informasjon om utstyr som kan nyttast for å auke sannsynet for å bli funne igjen om ein skulle bli tatt av eit skred.

Ofte ser eg reportasjar der ein skiguru syner fram alt av det flotte og dyre sikkerheitsutstyret sitt. Alt frå søkestang, snøskredsøkar, ABS sekk og spade. Det er vel og bra, men ein har ein tendens til å ha lite fokus på eller faktisk talt gløyme det aller viktigaste ?tryggleiksutstyret? i desse reportasjane. Nemlig KUNNSKAP om skred.

Risiko er produktet av sannsyn og konsekvensen for at ei ulykke inntreff. I dette tilfelle er ulykka ?person tatt av snøskred?. For å redusere risikoen for at ?person tatt av snøskred? inntreff, så må ein enten sette inn tiltak som redusera sannsynet for at det skjer, eller konsekvensen vist det først skjer. Helst bør ein innføre tiltak som redusera begge deler. Om ein studera risikofag så er det noko av det fyrste ein lære er at ein skal prioritere det tiltaket som faktisk hindra at ei ulykke i det heile tatt skjer.

Verken søkestang, snøskredsøkar, ABS sekk , osv vil redusere sannsynet for å bli tatt av skred. Det er kunn kunnskap om skredfare som kan redusere sannsynet for at ein blir tatt av skred. Kunnskap som gjer at du kan lese teikna i naturen som gir ein indikator på om det er trygt eller ikkje å ferdast i området.

Eg meinar sjølvsagt at alt skredutstyr som eg har nemnd i teksten over er nyttig, men dei som spreia kunnskap om skredfare må alltid huske på å presisere kor viktig det er å enten lese seg til kunnskap eller å gå på kurs.

Over på noko anna.

Eg vil gå litt på angrep på dei som produsera og sel spada som er av hard plast. Eg lure på om dei i det heile har prøvd å spa i ras? Snøen blir knallhard og ein plastikkspade vil ikkje ha noko nytte. Sannsynet for at ein plastikkspade vil knekke er rimelig stor. Det er ikkje utan grunn at redningskorps nyttar gode gamle arbeidsspadar i stål når dei skal grave fram personar som ligg under snøen. Eg oppfordra produsenta til å ta ein prat med desse før dei vel å selje folk noko som eg ser på som falsk tryggleik.

bra
slobbrokk #171339 29/11/2010 5:26 PM
Fersking
Fersking

Bra innlegg. Eg vil legge til ein faktaopplysning som forsterkar innlegget ditt:Opp til 50% av dei skredtekne er døde når skreda stoppar grunna store mekaniske skadar,(Canada)dvs at sendar/spade/søkestang er likegyldig i desse tilfella. Hjelm/ryggskinne/ABS er ikkje likegyldig i desse tilfella, spørsmålet er her kor store stup eller kor tett skog skreda går inn i. Er det hjelp i bilbelte når ein lastebil køyrer i deg front mot front?

Nordmenn har mykje peng, og satsar ofte på å kjøpe seg ut av problema, men det er umogeleg i høve til snøskred og i fjellet. Kurs, så erfaring og merksemd i fjellet er umogeleg å erstatte med utsyr.Sjølv er eg også jekla skeptisk til utsyrsjaget innan skredredning. Faktum er at reelt sett er Ortovox F1 som er ein 25 år gammal sendar/mottakar tilstrekkeleg for realistiske stuasjonar, evt Tracker 2. Det er synd at spesielt "kidsa" vert lurte til å tru at peng og dingsar kan gjere dei trygge. Foreldra veit ikkje betre heller, og pungar ut. Konsekvensen vert utsyrsjag og dårleg fjellmissig tankegang. Vi ser jo fleire og fleire i fjellet på skiturar som ikkje har kunnskap eller ferdigheiter som matchar turvalet eller utsyret, td.

Re: Kunnskap om skred
slobbrokk #171340 29/11/2010 5:54 PM
Entusiast
Entusiast

100 prosent enig i at kunnskap om når å snu er det viktigste, men til personen over vil jeg si at det ikke stemmer at søkere fre 25 år tilbake i tiden og de nye er like gode. folk flest øver ikke nok med søkerene sine. med en gammel søker med et enkelt lys eller lydsignal og to antenner vil noe de aller fleste som ikke øver mye og regelmessi bruke betydelig lengre tid enn om de hadde hatt feks en barrywox pulse som man klarer å bruke temmelig ok om man leser instryksjonen for hvordan man skal søke og forsøker et par søk...

Men for all del: å se faresignaler og å ta dem med i beregning før man går/kjører er viktigere ann alt annet tilsammen!

Rusjblokktest med ski på beina
slobbrokk #171341 29/11/2010 6:15 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg vil tro at en rusjblokktest med ski på beina er den måten enn best får se hvor stor skredfaren er i hvisse hellinger når enn først er der på stedet.

En ting jeg har lurt på med disse stabilitetstestene med spade er, hvorfor skal en bruke streng el. snøsag i bakkant?? Dette må da bare virke til at snøen løser ut lettere under testen.. Noe som blir litt feil i forhold til hvordan snøen reagerer med skiløper på i virkligheten, eller??

slobbrokk #171342 29/11/2010 6:25 PM
Entusiast
Entusiast

Her er et par filmer fra youtube som jeg syns er viser det litt mer reelt enn spadetesten som er enkel og grei forsåvidt!!:

http://www.youtube.com/watch?v=P-RPCX3mmFg&feature=related

og

http://www.youtube.com/watch?v=Ocs8vr1E5Y8&feature=related

Skred
slobbrokk #171343 29/11/2010 6:32 PM
Fersking
Fersking

Mykje bra med nye sm'ar, men DEI FLESTE treng ikkje så mange funksjonar. F1 har td. legre rekkevidde enn mange moderne. Drawback nr 1 er at dei ikkje greier å lokalisere djupt begrevne godt, men då slit ein med tida uansett. Har feks Pulse sjølv, og den stoppar opp for å tenkje seg om, samme med tracker 1. Aggressiv marknadsføring fører til at enkelte forkar ut på ABS, Snowpulse etc før dei tek skredkurs eller byggjer gradvis erfaring gjennom moderate turar. Eit godt skredkurs kostar halvparten- og eit godt skredkurs er minst 3 dagar, går ute i fjellet og ikkje i ein park i Oslo.(Slike kurs er berre lureri, det er å innrullere seg til teneste i Afghanistan etter to veker på CounterStrike.) Rutsjeblokk er vel og bra, men tek ein halvtime å grave og fortel deg ikkje mykje om omliggande terreng. Ein kuttar snøen i bakkant for nettopp å få snøen lettare ut, for å identifisere lagdelinga. Om det er ein "mikrotest" som tap-test, gjer ein det same, dette gjer testen meir kvantifiserbar.Ingenting kan erstatte kunnskap-erfaringsbygging på tur. Ved å ta eit skredkurs som er bra (og ikkje dritdårleg), kan ein få ein running start kunnskapsmessig. Så kan ein gå turar etter evne fo å bygge erfaring, turar der ein sjølv er med på å påverke vegval og forløp.

div
slobbrokk #171344 29/11/2010 8:01 PM
Fersking
Fersking

Pulken, du må ikkje forveksle spadetesten med ein stabilitetstest som td. tap-test. Spadetest eller spadeprøve er kun for å få eit generelt overblikk over snødekket og lagdelinga, den har ingen kvantifiserbar målemetode for last på snødekket.Men la oss heller diskutere Slobbrok sitt opprinnelege innlegg?

skred
slobbrokk #171345 29/11/2010 8:12 PM
Fersking
Fersking

Poenget mitt i høve til rutschblokk står like fast, det gjev ein generell info om snødekket i same høgde over havet og i same himmelretning som ein grev blokka. Det gjev ikkje info om tilhøva i anna himmelretning eller anna høgd over havet, eller med heng skjerma/uskjerma for sola. Så om ein får eit "dårleg" resultat, då snur ein vel eller vel ei rute under 30grader opp og ned. Om ein får eit "godt" resultat? Dette gjer deg likevel FOR LITE info i høve til konsekvensen av eit snøskred høgare opp. Tidsmessing er det umogeleg å lage rutschblokk for kvar 50 høgdemeter, for ikkje å snakke om at ein slett ikkje kan grave i alle heng grunna søskredfare.Sjølvsagt er det likevel svært bra å grave stabilitetstestar, for det gjev ein meir info om snødekket, og ein kan risikere og lære noko. Men den infoen ein får av ei rutschblokk kan ein også få på mykje enklare måtar. Ta eit godt skredkurs og finn det ut der, skredfare er for komplisert til å lese seg til uansett. Du må ut i fjellet og lære over tid.

Enig!!
slobbrokk #171346 29/11/2010 8:42 PM
Entusiast
Entusiast

Er igrunnen enig med deg "bjorjost1".

Intil i fjor hadde jeg en billig plastspade som viste seg å være av svært dårlig kaliber både i pris og kvalitet som sådant...

Jeg har nå metallspade!!

slobbrokk #171347 30/11/2010 12:45 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg tenker dette er et tema man aldri kan lære nok om. Og har derfor tatt et valg om å bruke cash på kurs/workshops hver eneste sesong. Utstyret hjelper bare (kanskje) hvis uhellet har skjedd, mens nøkkelen til et langt liv i fjellet er å unngå uhellet i sin helhet. Det kommer alltids nye turer og fjellet drar ingen plasser, det er lov å snu og prøve igjen ved en senere anledning. Men så lever vi da i "instant gratification"-generasjonen :wink

slobbrokk #171348 30/11/2010 8:19 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg vil anbefale alle å ta en titt på videoene Markus Landrø og Benjamin Hjort la ut på Friflyt tidligere i år. http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=58828" target="_blank">http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=58828http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=58829" target="_blank">http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=58829http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=58834http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=58841

Ikke bli tatt
slobbrokk #171349 30/11/2010 10:06 AM
Medlem
Medlem

Mye interessant her. Tråden startet med at det kan være fatalt å bli tatt av skred, så vi må ha kunnskap og ta valg slik at vi ikke blir tatt. Ulykkesdata viser at mer enn 25 % omkommer i snøskred pga mekaniske skader (trauma). Det hjelper lite med kameratredning og ABS-sekk når kommer på magen ned en fjellside i 100 km/t, faller utfor stup, krasjer i trær, steiner eller massive skredblokker.

Mitt inntrykk er at mange nordmenn nå har orden på redningsutstyret (ASSS), men at skredkunnskapen fortsatt er for dårlig. Folk kjører bratt på ski, men har ikke et skredvarslingssenter som har gitt deg skredfaren for området http://www.ngi.no/no/snoskred/Lar-om-snoskred/. Derfor må nordmenn ha mye større skredkunnskap og forståelse enn for eksempel en skikjører som bor i Innsbruck (som henter skredvarslet sitt her http://lawine.tirol.gv.at/.

Skredkunnskap får man ved å ta skredkurs (arrangert av folk som kan faget), lese skredbøker (for eksempel den lille snøskredboka ;D, se skredfilmer og ved å fokusere på skred hele tiden.

Pulken-75 spør om hvorfor man ved stabilitetstester sager av snøen i bakkant, og om ikke det gir et falskt bilde av stabilitetsforhold for en skikjører. Etter min mening er det viktig å teste stabilitet når saget snøen i bakkant (CT, ECT), men det er også viktig å vurdere flakets stabiliserende egenskaper spesielt når flaket er hardt (blyant og hardere). Vi har utviklet SLAB-testen til dette hvor vi belaster til brudd en 30x60 cm blokk som ikke er saget løs i bakkant. Resultater sist vinter viser at den tilfører viktig tilleggsinfo om stabiliteten i en fjellside.