Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skredsøker, anbefaling?
#171314 10/11/2010 5:39 PM
Amelie Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei,Jeg skal kjøpe skredsøker og vurderer to forskjellige.

Har lest mye godt om Mammut Pulse og begge deler om Ortovox S1.Hvilken burde jeg velge?

Skredsøker
Amelie #171315 10/11/2010 10:45 PM
Medlem
Medlem

Mammut pulse!!

velg den du føler deg mest trygg på
Amelie #171316 10/11/2010 11:45 PM
Fersking
Fersking

prøv begge brukergrensesnitt og velg den du føler deg mest trygg på. s/m er den delen av utstyret som har minst stoke-faktor og størst brukverdi-faktor. synes selv at begge er gode kandidater for øvrig smile

Re: Skredsøker, anbefaling?
Amelie #171317 11/11/2010 9:28 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

bruker Ortovox F1.. meget fornøyd

Amelie #171318 12/11/2010 4:42 PM
Entusiast
Entusiast

Beaconreviews har mye bra og objektiv informasjon om de forskjellige søkerne på markedet. Kan være verdt å ta en titt der før du kjøper.

Amelie #171319 12/11/2010 4:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er vell egentlig revnende likegyldig hvilken av de nyere skredsøkerene du velger, så lenge du lærer deg å bruke den....og øver jevnlig. Jeg ville prioritert rekkevidde over andre "gadget-extras". Den linken i forrige post er bra ja, mye nyttig info.

Amelie #171320 12/11/2010 6:29 PM
Medlem
Medlem

Fungerer disse søkerne om hverdandre.. Sånn om jeg har en Ortovox, og en kompis har Mammut pulse, kan vi fortsatt finne hverandre ?:)

Amelie #171321 12/11/2010 7:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jepp...alle sender på samme frekvens. (Om du da ikke kjøper en brukt fra 1980-tallet).

Amelie #171322 12/11/2010 7:19 PM
Medlem
Medlem

Yes! Det er en internasjonal standard for hvilke frekvenser som skal brukes til skredsender/mottaker, så alle godkjente skredsøkere skal finne hverandre.Mammut Pulse har lagt på en ekstra funksjon som måler bevegelse og som kan gi indikasjon på om brukeren har puls/puster. Dette er informasjon som kun forstås av andre Mammut Pulse skredsøkere. Andre søkere vil oppfatte signalet som vanlig, mens Mammut Pulse vil kunne flagge om den du søker etter er i live.

Anbefaler BCA Tracker. Enkel og kjapp prosessor og oppnår ofte gode resultat på søketid, spesielt på søk etter en savnet. De nye, med tre antenner er bedre på søk etter flere begravt nært hverandre og har mindre artefakter i signalet når du kommer nært senderen sammenlignet med en og to antenner. Men jeg foretrekker enkelheten i bruk som BCA Tracker har - du er aldri i tvil om hva signalene betyr og det tar veldig lite øving for å få gode og kjappe søk.

TRACKER2
Amelie #171323 13/11/2010 1:13 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat PerHas:Anbefaler BCA Tracker. Enkel og kjapp prosessor og oppnår ofte gode resultat på søketid, spesielt på søk etter en savnet. De nye, med tre antenner er bedre på søk etter flere begravt nært hverandre og har mindre artefakter i signalet når du kommer nært senderen sammenlignet med en og to antenner. Men jeg foretrekker enkelheten i bruk som BCA Tracker har - du er aldri i tvil om hva signalene betyr og det tar veldig lite øving for å få gode og kjappe søk.

Støttes. Men nå er vel endelig BCA Tracker 2 kommet på markedet også. 3 antenner, lenger rekkevidde, bedre skjerm, real time display og null dilldall skal gjøre det enda enklere og raskere å søke.

Selv har jeg gamle mammut barrywox, og er stort sett fornøyd med den med unntak av forsinkelsen i avstandsangivelsen og søk/send knappen, men skulle jeg kjøpt nå hadde det blitt Tracker 2.

Tid er det eneste som teller i en reell søkesituasjon, og jeg er rimelig sikker på at du kommer til sette pris på en søker som kun gir deg den informasjonen du trenger i en så stresset situasjon.

Amelie #171324 14/12/2010 4:44 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har prøvd de fleste merker og modeller de siste 10 årene. Det viktigste er at du trener med den modellen du har og lærer deg å bruke den. Hvis du har tenkt å bruke SM som egensikring og trene så lite som mulig med den anbefaler jeg Tracker, veldig intuitiv; spesielt hvis du ikke har brukt andre modeller tidligere. Hvis du skal gjøre mer utav det, gå kurs og øve mer avansert anbefaler jeg Pulse. Mer muligheter, men mer å plundre med hvis du ikke har satt deg inn i det.

Arva 3
Amelie #171325 14/12/2010 5:24 PM
Fersking
Fersking

Mammut pulse er fantastisk bra, men veldig dyr. Hvis du vil ha et billigere allternativ som er så og si like bra sjekk ut Arva 3 Axes. Ikke så kjent i Norge men meget bra. Kjøpte den i fjor og lett og finne flere personer samtidig og markere. Også enkle brukergrensesnitt og lett og finne de andre søkerne!!

http://www.telemark-pyrenees.com/en/arva3axes-p-6640.html

Arva link er også en ny som jeg ikke er kjent med men virker super bra!!

Lykke til.

Hei
Amelie #171326 14/12/2010 9:26 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg støtter meg til flere av innleggene både hva det gjelder hvor "no-brainer" Trackern er og det at trening med egen søker er det viktigste.

Likefult så mener jeg at god trening med en 3-antenners som regel er bedre enn en 2-antenners, og at det kan være en del "gadget-extras" som kan være nyttige. Da tenker jeg for eksempel på Barryvoxen som slår over på "send" hvis du blir tatt i et etterskred mens du hadde søkeren på "søk".

Amelie #171327 15/12/2010 4:11 PM
Fersking
Fersking

Uansett kva for ein søkar du velger så er det viktig at du lærer deg å bruke den og trene med den regelmessig.Personlig ville eg ikkje kjøpt Ortovox, då mi erfaring og dei fleste testar viser at desse ikkje held mål. Eg har sjølv ein Pieps, men har nå gått over til Mammut pulse fordi den både har digitalt og analogt søkemodus. (Piepsen min hadde kun digitalt) Mammuten er dyr, men er dere nokon som går sammen å kjøpe så får ein ofte rabatt. (Kjøpte min for 2800,- ilag med eindel andre, så det er mulig å få den under 4500,-)

I tillegg må du skaffe deg søkestang og spade, viss du ikkje allerede har det. Ein skredsøkar aleine er lite verdt viss du leitar etter kompisen din!

Amelie #171328 15/12/2010 5:22 PM
Fersking
Fersking

Hvis du ikke gidder å trene (ja, du bør trene men fakta er jo at de fleste av oss ikke trener nok) så henger jeg meg på anbefalingen av BCA tracker. Leste en gang en test hvor de hadde barn som testpersoner, de likte best trackeren (tracker 1, tror jeg).

Dersom du akkurat har sett kompisen/dama/hvemsomhelst bli tatt av skred har du nok ikke veldig mye bedre hjernekapasitet enn et barn.

På rent tekniske tester pleier vel Pulse å gjøre det bra, tror jeg. Pulsbelte er jo forsavidt også artig, men trenger du det? Og ville du tatt avgjørelser om hvem som skal graves opp først basert på om de har puls? Hva om beltet bare har sklidd ned?

Fancy funksjoner for situasjoner med mange begravet skal også være unødvendig (kjøre en og en).

Jeg har tracker2 og er kjempefornøyd!

den billigaste
Amelie #171329 19/12/2010 3:15 AM
Fersking
Fersking

Kjøp den biligaste, så har du råd til å sende turkompisen din på skredkurs også.Det er den beste investeringa.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå