Det er en kjent sak at gamle søkere kan få drift i elektronikken slik at de ikke sender på riktig frekvens lenger. Jeg har blitt fortalt at dette spesielt gjelder gamle ortowox F1 søkere (de blå ovale). Har du en slik søker bør du sterkt vurdere å kjøpe deg en ny! Jeg har selv erfart at test av 5 gamle barrywox søkere med en ny Pulse, hvor 1 av de gamle søkerene ikke lot seg finne.

Mener å huske at produsentene anbefaler service hvert 3. år ved vanlig bruk og hvert år ved mye bruk eller skade. Alle bør jevnlig sende søkeren på service for å sjekke at alt er som det skal!

På internasjonale skredkonferanser jeg pleier å dra på så er det bestandig masse snakk om sende-frekvenser og mottakerfrekvenser (frekvensbredde), nøyaktigheter, drift i elektronikk etc. Jeg forstår ikke alle elektro-detaljene, men har fått med meg at nøyaktige søkere krever at frekvensbredden er liten, og at det dermed kan oppstå problemer med å finne søkere med for stort avvik i frekvens.

På de samme konferansene pleier de ulike produsentene å krangle åpenlyst og fronte sitt produkts overlegenhet. Det er ikke mange personer som virkelig kan dette og som ikke er kjøpt og betalt av en produsent. En av verdens ledende på dette området er Manuel Genswein fra Sveits. Kanskje Fri Flyt kan sende han en mail og be om en kommentar på disse skremmende erfaringene?