En kompis av meg fortalte at han i fjor opplevde at en Pulse nektet å finne en gammel Ortovox (tror det var en F3) Nå i helga har jeg vært i Lyngen og lekt litt med forskjellige søkere. Vi hadde med fire-fem Tracker DTS'er, to pulser og en sånn blå Ortovox (M2?).
To-tre ganger opplevde vi at pulsen ikke fant enkelte av trackerne! Først etter å ha slått den av og på noen ganger skjønte den at det faktisk var en tracker en halv meter unna... Trackerne og Ortovoxen på sin side fant hverandre alltid. Og om Pulsen var på sporet av Trackerne så måtte den ofte stoppe opp og tenke leeeeenge! På grunn av hvor inkonsistent feilen aldri gjaldt de samme trackerne er det liten grunn til å tro at det var noe galt med de. Så hva skjer med Pulsen!? Begge Pulsene var sånne som var kjøpt på kjempetilbud et sted. Er greia at noen sitter på et kjempelager med Pulser med tidlig og dårlig firmware som de selger billig uten å advare? Funksjonen hvor man låser ute søkere som man allerede har funnet slo dessuten irriterende ofte tilbake og begynte å mase om den man hadde funnet.
Dette er potensielt et -l-i-v-s-f-a-r-l-i-g- problem som jeg gjerne lurer på om noen har noen innspill på? Vi hadde desverre ingen DTSer eller S1 å sammenligne med. Trackerne oppførte seg eksemplarisk. Kanskje noe forvirra når vi var på jakt etter flere søkere samtidig, men det kan man bøte på ved øving og god metode. Om man kan metodene så var dessuten den gamle Ortovoxen lynraskt. Men hva er greia med Pulsen!? I praksis var den tregest!