Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilken skredsøker?
#171222 26/02/2009 12:32 AM
Mbonaa Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Halloys:)

Jeg/vi har tenkt å kjøpe oss skredsøker til høsten nå og lurer på noe?- funker alle skredsøkere på alle forskjellige merker?- er nybegynnere så lurer på hvordan søker som er passer best til oss da?- Hvordan merke?

Re: Hvilken skredsøker?
Mbonaa #171223 26/02/2009 12:45 AM
Entusiast
Entusiast

Er jo greit å kjøpe en som er enkel(les: ikke knotete) og rask å bruke, som du kan øve med ofte - det siste må nok være en forutsetning for å ha noe særlig nytte av en skredsøker.

Selv har jeg Pieps DSP, og det er min første skredsøker. Vanvittig enkel å bruke, og den har trippel antenne, som skal gjøre det lettere å få et mer nøyaktig søk. Jeg vet den er mer nøyaktig enn BCA Tracker, som er sånn ca like enkel å bruke. Ellers ser folk ut til å være fornøyde med Mammut Barryvox Opto 3000(tror den heter noe slikt) og Pulse. Sistnevnte er noe dyrere og er litt mer avansert i bruk.

Med mindre jeg driter meg kraftig ut nå, går alle skredsøkere du får kjøpt i Norge og Europa på 457khz (mhz?)-frekvensen.

Kan trygt anbefale Pieps DSP.

Samme frekvens
Mbonaa #171224 26/02/2009 8:25 AM
Fersking
Fersking

Såvidt meg bekjent operer alle merker og typer skredsøkere på samme frekvens. Mammut Pulse har en "tilleggsfunksjon" som operer på en forskjellig frekvens i Europa og USA, men det har ingenting med selve søkefrekvensen å gjøre. Det vil si at samme hva merke du velger så vil alle kunne finne deg og vice versa.

Finn deg en som er lett og håndtere og med bra bæreveske. Viktig at den ikke er ukomfortabel å ha på seg (blir fort et påskudd for å ikke bruke søkeren). Viktigst av alt er å øve MYE. Øver selv for lite :sad .

SØK
Mbonaa #171225 26/02/2009 9:49 AM
Entusiast
Entusiast

Mange erfarne folk svarer jevnlig på spørsmålet, og går etter hvert lei av å gjenta seg selv. Derfor lønner det seg å søke, selv om vi må erkjenne at søkefunksjonen har forbedringspotensiale og er under revidering for neste versjon av FriFlyt.no.

Her er en av de ferskeste trådene, som i tillegg til info om søkere har en viss temperatur:http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=207933

Beaconreviews.com
Mbonaa #171226 26/02/2009 1:29 PM
Medlem
Medlem

sjekk ut:http://beaconreviews.com/transceivers/

her fins det meste du behöver å vite. De beste er dyre, men det er kanskje ikke det du vil spare på smile