Skredsoker!
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har tenkt aa kjope meg en skredsoker, men er veldig i tvil om jeg skal kjope ortovox sin X1 eller Mammut sin Barryvox. Noen som har noen anbefallinger?
|
|
|
 ser....
|
Medlem
|
Medlem
du har gått skagastølstraversen.....morro det!Liker jenter som klatrer;-)Når det gjelder skredsøker, ville jeg valgt Pieps på www.sportsnett.noBaryvoxn er superbra det og!
|
|
|
 Pieps
|
Entusiast
|
Entusiast
Har ikke prøvd den selv, men Pieps er standard hos fjellguidene i Alpene og det kan ikke være uten grunn.......Har selv Ortovox, men ville ha valgt Baryvox hvis jeg skulle kjøpt i dag, mer brukervennlig med mer presis retningsangivelse
|
|
|
 bca tracker
|
Medlem
|
Medlem
...og BCA tracker er standard hos fjellguidene i Nord-Amerika og det er heller ikke uten grunn. Inngangsterskelen på denne søkeren er forvrig meget lav. Kan absolutt anbefales!
|
|
|
 Re: Skredsoker!
|
Entusiast
|
Entusiast
Bestill den fra www.telemark-pyrenees.com du sparer seriøst mye!
|
|
|
 hmm..
|
Entusiast
|
Entusiast
har ortovoks x1 selv og tror ikke det kan bli mye enklere! Slå den på og følg pilene, tallet viser antall meter til målet... Den vi ble anbefalt på skiskolen i østerriket, først og fremst fordi den er enkel å bruke, og fordi den har to søkefunksjoner som gjør at den søker godt på lang og kort avstand. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med den 
|
|
|
|
|
|
 Sakset fra www.snoskred.no
|
Medlem
|
Medlem
Valg av skredsøker blir et personlig valg. Noen vil ha flest mulig knapper og innstillinger mens andre bare vil ha det mest enkle. Nyere modeller er "digitale" (innbygget mikroprosessor som behandler informasjon fra mottakeren) mens de gamle er "analoge" (signal mottakelse er direkte koblet til lyd). Av tekniske årsaker er søkeradius til de digitale søkere kortere enn for analoge, men mulighetene for dataprosessering i digitale søkere betyr at disse nesten alltid vil være raskere å søke med enn analoge søkere. Spesielt "nybegynnere" er raskere med digitale søkere. Uansett hvilken søker du velger må du trene med den slik at det går automatisk den dagen du evt. får bruk for den! Det er spesielt viktig å trene på situasjoner med flere begravde. Det finns mange firmaer som lager søkere. Modellene fra Backcountry Access (http://www.bcaccess.com/), Survival On Snow (http://www.sos-find.com/), Mammut/Barryvox (http://www.barryvox.com/), Ortovox (http://www.ortovox.com/), Arva (http://www.nic-impex.com/) og Pieps (http://www.stubai-bergsport.com). En frisk oversikt over og diskusjon av noen av modellene kan du finne på: http://pistehors.com/backcountry/wiki/Gear/Digital-Beacons.
|
|
|
 egne erfaringer;
|
Medlem
|
Medlem
Jeg har prøvd det som finnes av analoge og digitale s/m og vender alltid tilbake til barryvox'n. Den er enkel, men kan også brukes mer avansert siden den kan programmeres. Ulempen er en treg prosessor i forhold til utfordrerne.X1 som nevnes her er en av de jeg har hatt størst feilmargin med og anbefales overhodet ikke pga. det automatiske systemet som skal være idiotsikkert.Når det gjelder s/m må det uansett type og merke gjøres gjentagende trening. Du kan selvfølgelig bli en racer med X1, men det krever at du blir kjent med hvordan analoge og digitale signaler oppfører seg slik at du holder den mest gunstig med tanke på antennene. Pieps, DTS er uten tvil gode kandidater, DTS har blitt forbedret de siste årene så alle barnesykdommene i den første utgaven er nå borte. Pieps sin har avanserte funksjoner, nesten litt for avanserte for mange, denne har jeg derfor vært mest skeptisk til av alle. Skepsis ble gjort til skamme, en seriøs kandidat absolutt.Ortovox skal i nærmeste fremtid lansere S1 som er det råeste verktøyet for kameratredning i skred. Prisen er stiv rundt 5000,-, men forsvares av den raske prosessoren og det glimrende brukergrensesnittet.Har du lyst på billig barryvox, sjekk ut www.conrad-sport.de
|
|
|
 Mye rare meninger her...
|
Medlem
|
Medlem
I dag er det mange gameldagse søkere på makedet. Jeg har lest en del tester og fått testet de fleste modeller på ulike skredkurs. Etter min mening bør en godt øvet person kjøpe Barrywox og en person som bare skal ha en S/M med ikke alt for mange avanserte funksjoner kjøpe BCA Tracker. Ortowox sine søkere er avlegs og de prøver å komme inn på markedet med den nye S1. Denne er ikke klar enda. Pieps DSP har fått mye omtale den siste tiden men etter å ha lest mange tester om de forskjellige søkerene vil jeg på det sterkeste fraråde folk å kjøpe denne. Den har kun 1 antenne og tester har vist at signalene forsvinner når man står i en spesiell vinkel. Og da er det bare å begynne på nytt... :-( Ikke bra! Ser man på utvalget til de forskjellige sportsbutikkene som selger S/M går det igjen at de selger masse gamle søkere. Ortowox går igjen og dette viser (tror jeg) at de selger det som gir mest fortjeneste? Ser det er en som sier at Pieps er standard hos fjellguider i alpene. Jeg jobbet som guide i alpene i fjor og de fleste fjellguidene kjørte med Barrywox. De stolte ikke på Pieps. Guidene sa de hadde brukt Pieps om den hadde hatt 2 antenner...Konklusjon: Avansert bruk = Barrywox og standard bruk = BCA Tracker. Ha en fin vinter med ubrukt S/M under jakka!
|
|
|
 skredsøker
|
Fersking
|
Fersking
er det noen som har erfaringer med ortovox sin m2 PB? vurderte den eller barrywox..
|
|
|
 Antenner, interaktiv opplæring
|
Fersking
|
Fersking
I Stubais produktomtale av Pieps DSP står det: "Only avalanche beacon world-wide with 3-antennas- Pin point accuracy even with deep burials- Signal strength is independent of the alignment of the transceiver"Se http://www.stubai-bergsport.com/cgi-bin/produkte_pieps.pl?sid=509720880844&vid=988433439839&l=englishJeg kan ikke gå god for at dette stemmer, men ble litt overrasket over K-Ks påstander. Selv har jeg Barryvox, men trodde at Pieps DSP skulle være på høyde. Avalanche First Response Training ProgramSjekk forresten ut CAAs interaktive skredkurs på http://access.jibc.bc.ca/avalancheFirstResponse/index.htm
|
|
|
 Digital s/m med 1 antenne...hehe
|
Medlem
|
Medlem
Å nei du K-K her har du nok blir lurt trill rundt, pieps bruker 2 antenner som ligger i kryss og enda en liggende foran krysset. Den 3 antennen er ikke bare en salgsgimmick hvis dere trodde det!http://www.bcaccess.com/documents/DAVPinpointArticle.pdf
|
|
|
|
|
|
 Lure utenlanskjøp?
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Lurt å være lur. Ser at enkelte anbefaler å kjøpe fra utenlandske nettsteder. Jeg sjekket bla telemark-pyrenees.com, og vil påstå at bratt.no har like gode priser. Man bør jo ha en reell prisforskjell for å gidde å bestille fra fremmeddirektoratet. Porto, moms og evt toll tilkommer. Toll? dette kan kanskje andre si noe om.
|
|
|
 reell prisforskjell er det da
|
Medlem
|
Medlem
Bratt 3200,-T-P 2700,-Vil si 500,- er en god rabatt, men hør med bratt om de matcher prisen da vel! Varer prises unormalt høyt i norge så spør om tilbud!!
|
|
|
 analog og digital - 1, 2 eller 3 antenner
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
En annen viktig forskjell mellom ulike modeller er om de har et analogt eller digitalt brukergrensesnitt. DTS tracker og PIEPS DSP har kun digital søkefunksjon, dvs søk skjer ved hjelp av avstandsangivelse i tall samt piler. Analog søkefunksjon er søk ved hjelp av lydsignaler, evt også med lysdioder, slik som Ortovox F1. Her må man skru ned lyden på søkeren for å peile seg inn når en driver søk. En tredje mulighet er søkere som både kan brukes analogt og digitalt. Dette er det kun Mammut Barryvox (og den nyeste Arva'en som man kun får i Frankrike) som har. Kombinasjonen av å kunne følge tall og piler på displayet, og samtidig lytte på de analoge lydsignalene er en solid fordel ved søk etter flere begravde. Men dette krever at man øver. Men de fleste øver jo ikke mye, så da er brukervennlighet det viktigste. Og da blir det viktigste kriteriet at dingsen har to antenner, og det har Trackeren, Mammut Barryvoxen og Pieps DSP. (og ingen Ortovoxer unntatt fiaskoen X1). I brukervennlighet synes jeg ikke det er vesentlige store forskjeller på Barryvox, Pieps DSP og Tracker. PIEPs DSP har som nevnt en tredje antenne som slår inn på korte avstander ved søk etter dypt begravde, dette er en knallbra funksjon, og blir nok standard. Men det er en svakhet at denne ikke gir mulighet for å lytte på analoge signaler slik som Barryvoxen gjør.
|
|
|
 BCA eller MAMMUT
|
Medlem
|
Medlem
Det er en ting som vi må klare å bli enig om. IKKE kjøp Ortowox! Kanskje den nye S1 blir bra men de som er på markedet i dag er gammeldags og er det jeg kaller falsk sikkerhet!
|
|
|
 Gammeldags....er du seriøs?
|
Medlem
|
Medlem
K-K du virker lite troverdig og jeg må ta dine ord med flere teskjeer salt. Tror i ditt tilfelle at det ikke er utstyret som gir falsk sikkerhet. Du nevner du har vært på flere skredkurs, hvor mange liv har du reddet fra skred? Du kommer ALDRi til å kunne sammenligne et kurs med en reell situasjon der hvert eneste sekund teller, jeg håper du tar til deg noe av dette og viser evne til å reflektere noe mer før du skriver mer bull.Hva legger du egentlig til grunn for å si at ortovox er dårlig? Jeg ligger tidsmessig på samme tider med en analog søker, det er kun når det er flere sendere det kan bli fordeler av å bruke en digital mottager. Flere jeg kjenner bruker bare barryvox på analogt søk med utolig presise resultater. Kan jeg få spørre deg K-K hvor i alpene du var guide? S1 er rett rundt hjørnet og ortovox har klart å holde alle kortene tett til brystet. Blir vel å se en test fra sunalp i nær fremtid!
|
|
|
 AndersR???
|
Medlem
|
Medlem
Når du er såpass reflektert at du henviser til SunAlp sine tester bør jo du ha fått med deg hvor Ortowox kommer ut på tester. I BUNNEN!!!!!!!!! Har stor tro på at de kommer opp igjen i det gode selskap med S! men skulle jeg kjøpt S/M nå, hadde sistevalget mitt uten tvil vært ortowox. Uten tvil den tregeste prosessoren!
|
|
|
|
|
|
 Oioioi så aggressive folk var da..
|
Medlem
|
Medlem
Har selv hatt BCA tracker og kan anbefale denne, litt enklere enn Barrywox siden den ikke har masse fance tillegsfunksjoner, men de funker omtrent like bra. Kjøp barrywox, BCA tracker eller Pieps DSP, alle er veldig bra og enkle å bruke effektivt.. God jul til alle dere freeridere der ute!
|
|
|
 Re: Skredsoker!
|
Entusiast
|
Entusiast
Ortovoxene (ikke med W vel?) (og alle andre analoge) har lengre rekkevidde. Dette teller helt klart positivt! I en nødsituasjon har jeg mer tro på lyd/lys systemet til m2 og f1 (?) enn all annen slags fancy ting og tang. De er også idiotsikre når det gjelder om de er på eller ei (ikke en påknapp man skrur på, den er på når den er "på" (-kledd)). K-K (liker ikke initialene dine!), med dine utalelser, vil det si at folk kunne kjørt med en appelsin på lommen istedenfor skredsøker på det glade 90(?) tall?
|
|
|
 Enkelt!
|
Fersking
|
Fersking
Folk snakker om digitalt ditt og dobble antenner osv. Hvis kompisen din er tatt av et skred og du selv er så heldig å komme unna, er en kanskje prega av alvoret og er "lettere" stressa og har kanskje sjokk/ panikk e.l Hvis søkeren ikke er utrolig enkel å bruke, står du der som en dust og leter etter brukermanualen. En ting er proffesjonelle guider/ redningsfolk som ankommer et skredområde, en annen ting er når du står midt oppi det sjøl. Guider og redningsfolk trenger selvsagt en avansert søker, men for vanlige skikjørere som skjelden eller aldri bruker søkeren uten om å teste den når den er ny, gjelder det at den er idiotsikker når den først trengs!! Jo enklere jo bedre. BCA går det ikke an å missforstå, selv uten trening.
|
|
|
 Har brukt mye rart...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...i sammenheng med røde kors og egne toppturer, og endte opp med Barryvox selv. Den gjør det den skal og er enkel i bruk. Fås til nesten halv pris fra telemark-pyrenees.
|
|
|
|
|