Sitat tb77:Jeg "røk" på en Arc'Teryx Sidewinder AR jakke. Synes denne jakken er utrolig kul, og nå som den selges til $299 (!) så følte jeg det var på tide å investere.Er det noen som har noen erfaringer med denne jakken? (Ja, jeg vet jeg kunne spurt FØR jeg kjøpte! :cool)Jeg vet uansett nok om ryktet til Arc'Teryx hva angår kvalitet at jeg ikke er bekymret for å kjøpe usett/uprøvd.

Hei hei!Jeg kjøpte Sidewinder AR fra Backcountry i fjor. Den ble handlet av en slektning i USA, og sendt med Fed-Ex til meg i Norge. Ingen toll eller moms. Så til selve jakka. Jeg vil gi den terningkast 5. Bestilte størrelse XL, og den er egentlig passelig. Lang nok på armene, og plass til både fleecegenser og fleecejakke dersom det biter skikkelig. God passofrm. Bilde ligger på backcountry, med tittel "Les Grand Montets".

Den er vindtett, vanntett og veldig slitesterk. Kan ikke se antydning til at stoffet er slitt noe sted, etter en vinters bruk. Noen klager på at det er "made in China", men jeg ser ikke forskjell på den og de plaggene jeg har som er "made in Canada". Proshellen er kraftig og stivere enn f.eks. Norrøna Lofoten.Glidelåsen på siden er stilig, men etter min mening vender klaffen på innsiden (mot haka) feil vei. Lomme til heiskort på armen og Recco er praktiske detaljer når man kjører i bakken, og snøskjørt er selvsagt på plass. Så til det negative: Jeg liker ikke hetta. Kjøpte AR pga at jeg ikke ville ha en hette som henger bak nakken 100% av tiden. Har tatt ut hetta av kragen og brukt den 2-3 ganger, og synes ikke at passformen og strammingsmulighetene er gode. Når den er plassert i kragen har jeg aldri klart å å få kragen "skikkelig". Den blir klumpete ett eller annet sted.

Jeg prøvde Sidewinder SV på Anton i vår, og likte fast hette bedre enn hetta på AR.Hadde egentlig tenkt å bestille den i høst. Så i sommer så hadde Backcountry igjen salg, denne gangen på Theta AR. 2100kr for en jakke som koster 4700kr i Norge. Fargen Oregano passer dessuten bra til jakt og fiske i høyfjellet, og da var saken klar. Sidewinderen min skal selges, og Theta blir min høyfjellsjakke for både sommer og vinter. Hva skal jeg ha til skikjøring? Det blir Stingray! Slitestyrke og puste-evne er ikke mine topp prioriteringer, for blir den utslitt kjøper jeg en ny jakke, og på nedoverski svetter jeg ikke så mye. Stingrayen har en mye mykere overflate, den er litt varmere og har fast hette. Fargen blir Copper, den er rå!

Nå var kanskje ikke dette verdens beste salgsannonse fra min side, men hvis noen vil ha en lett, slitesterk og lite brukt skijakke fra Arcteryx, så selger jeg min Sidewinder AR i Midas Gold, Størrelse XL. Jeg er 193/95 og da er XL ideelt. Den kan sees i Oslo sentrum. Pris er 2500kr. Listepris er 5400kr. Send PM dersom interesse.