Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Norrøna, Arcteryx, Bergans el Haglofs valg av jakke og bukse?
#16968 22/11/2008 2:38 AM
Fre_ZZe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Som tittelen delvis sier, jeg skal kjøpe meg skijakke og bukse til bruke i skitrekk ved temperaturer -5 til +10 (Vestlandet). Er første gang jeg skal kjøpe "skikkelige" skiklær så jeg har 0 erfaring på området - derfor er jeg her og trenger litt hjelp og tips fra dere :grin

Har kika på følgande pakke:Norrøna Narvik GTX ComfShell Jakke Norrøna Narvik GTX ComfShell Bukse

Prøvde Narvik ComfShell jakken igår, i str M og jeg må si den var meget behagelig å ha på og bra passform. Desverre hadde de den ikke inne i str L - og med 190cm og 93kg så må jeg nok opp i L - skal på noen andre butikker imorra.Noen som har innspill på denne "pakka" ? Er jo ikke akkurat billig, jakke til 4000 og bukse til 3000 - buksa kan jeg med litt flaks få 20%rabatt på. Har ikke testet buksen, er den like "slimline" og bra passform som jakken?Prøvde forøvrig ellers Norrøna Lofoten Dunjakken, fet jakke egentlig men ble litt for posh for min smak smile

Ser ellers mange som skryter av Arteryx, noen som veit om forhandlere i Bergen som fører dette merket?

Så over til Bergans, man kommer vel unna med 4-5000 for jakke og bukse her. Noen anbefalinger? Har testet noen Bergans jakker - men ingen har virket så light og formsydd som Narvik jakken jeg prøvde.

Ble mange spørsmål dette, men du trenger ikke svare på alle :wink Faktisk ingen, som sagt jeg har 0 erfaring på området og alle råd, tips og svar mottaes med takk! :razz

Re: Norrøna, Arcteryx, Bergans el Haglofs valg av jakke og bukse?
Fre_ZZe #16969 22/11/2008 5:11 AM
Medlem
Medlem

Det høres ut som et godt valg. Jeg hadde trolig valgt det samme hvis jeg skulle ha klær til heis/hverdags. Comfortshell er mykt og fint, og gir en lunere følelse. Det går forresten an å kjøpe Arcteryx fra Ebay. Selv om du må ut med moms og dollaren er høy, burde du få bukse og jakke for (($350+$400) * 7kr/$ * 125%)6500kr. Dette er for et sett (theta SV bib og Sidewinder AR jakke)som koster 9500kr i Norge.Dessuten er det jo mange som liker Sweet, selv har jeg ikke engang prøvd det merket i butikken.

Bergans hadde jeg styrt unna, "ALLE" har jo det.

Kjapp oppsummering blir "godt valg, kjøp og gled deg til første dag på ski med gode klær"

Lurt
Fre_ZZe #16970 22/11/2008 10:42 AM
Avhengig
Avhengig

Sitat RsIt:Bergans hadde jeg styrt unna, "ALLE" har jo det.

Ja, det er et argument som klinger godt.

Å kjøpe noe som veldig mange går for, pga av anerkjent kvalitet, nei, huff det er dumt!

For en førstegangskjøper, hvis kvalitet og funksjonalitet er like viktig som et fashion-statement, så er det IKKE noe galt galt å velge Bergans!

PS! Minst like mange kjører ski med Norrøna klær, og Sweet er ikke langt unna.

Så hvis man på død og liv ikke vil være mainstream og ha noe som kanskje andre også bruker (som særlig jibberne synes er så fryktelig grusomt) så har man litt av en jobb med å finne skiklær!

Du gjør absolutt et bra valg hvis du går for Narvik Comfortshell-klærne til Norrøna, Fre_zze.

Jeg har selv kjøpt Narvik-buksen til kommende sesong og den er akkurat passe baggy i formen, og er utrolig behagelig å ha på. Nå har jeg ikke kjørt med den ennå, men med Norrønas rykte ang. kvalitet så er jeg IKKE bekymret for holdbarheten.

PS! Hvis du synes Norrøna er dyrt, så husk at Arc'Teryx er enda et lite skritt høyere opp i pris. (Ved kjøp i Norge, altså...som det ble tipset her; kjøp fra utlandet kan lønne seg)

Bergans er rimeligere, men jeg synes ikke årets kolleksjon er særlig tiltrekkende hva angår stil og farger. (Men det blir jo smaksak)

Kjører for øvrig selv med Bergans Rauland-jakke (modell fra 2 år tilbake) i rødt med svarte detaljer. Den kostet 3500,- i mars '06, og ergo ikke SÅ mye rimeligere enn Norrøna.

arcteryx
Fre_ZZe #16971 22/11/2008 10:50 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

sjekk ut scorpion og stingray jakkene til tery, samt scorpion bukse. de er lagd i GT softshell og er veldig gode "skisenter" plagg.

teryx har også komme med en litt mer foret modell som heter titan, den er også verdt å sjekke ut.

Fre_ZZe #16972 22/11/2008 5:45 PM
Medlem
Medlem

Sitat tb77:Ja, det er et argument som klinger godt. Å kjøpe noe som veldig mange går for, pga av anerkjent kvalitet, nei, huff det er dumt!

Har du det moro når du forsøker å latterliggjøre andre brukere på forumet? I så fall, fint for deg. :cool

Jeg skrev at JEG hadde styrt unna Bergans. Det har egentlig ikke noe med mote eller skikjøring å gjøre, men jeg liker ikke gå i samme klær som halvparten av norges husmødre. At det finnes mange skikjørere som bruker Sweet eller Norrøna har jeg derimot ikke problemer med, siden det ikke er viktig å skille seg ut i bakken.Et annet tips er Peak Performance. Jeg så litt på Black Light serien tidligere i høst, eventuelt Adrenaline jakken. De har mye fint, og ikke alle har Peak. Prismessig ligger de rundt Lofoten.BTW, har tenkt å kjøpe Narvik Comfshell til dama til jul, så godt liker jeg den!:wink

Fre_ZZe #16973 22/11/2008 6:19 PM
Fersking
Fersking

Hvis du beveger deg mye utenfor løypene så er Norrøna tingen.Her kan du feste jakke og bukse sammen med glidelås, så slipper du å kjøre rundt med buksa full av snø! Jeg har akkurat kvitta meg med Bergans stæsjet og kjøpt Narvik..

Fantastiske tips!
Fre_ZZe #16974 22/11/2008 11:25 PM
Fre_ZZe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Tusen hjertelig takk for alle innspill og tips! :grin

Hadde meg en laaang runde idag på butikker. Fikk prøvd Norrøna Narvik ComfShell (igjen), noe Sweet jakker og Arcteryx. Sweet jakkene ble litt for "boarder" aktig for meg - vide i livet. Arcteryx var forsåvidt fint snitt på..prøvde 3 modeller husker ikke akkurat navna -men til den prisen ble jeg ikke 100% fornøyd.

Fikk endelig prøvd Narvik ComfShell jakka i str L, den satt forsåvidt veldig bra og jeg synes BikeRed fargen var ganske kul. Når det gjelder buksa, så måtte jeg opp i XL pga lengden og synes da kanskje at den ble litt vel baggy. Var "gnising" over hele linja fra kneet og ned når jeg gikk rundt i butikken..? hmm :surprised

Takker hjertelig for tipset angående Peak! Va innom en butikk på almenningen som fører Peak, må si jeg likte den gule blacklight buksa (Black Light 3 Layer Pants). Desverre så var det stappa fullt på butikken så umulig å slippe til. Men en kar som prøvde både den svarte og gule buksen rett foran meg og den såg endel slimmere ut enn Norrøna Narvik.

Så..jeg er egentlig i villrede endog over hva jeg skal gå for. Vil det være helt idiotisk å gå for Norrøna Narvik jakke og velge bukse fra et annet merke som feks Peak? Vil jo da selvsagt ikke være "kompatibelt" med knepping av jakke og bukse ilag?

Okidoki, flotte innspill! Keep em coming!

(PS: Når det gjelder bestille fra utlandet er jeg litt skeptisk. For det første vil det jo ta litt tid. Dessuten liker jeg å prøve klærne før jeg kjøper. Og.. når det gjelder str - så er vel ikke L i en jakke i Norge det samme som L i en jakke i USA ?)

Fre_ZZe #16975 23/11/2008 2:07 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Det tar ikke så lang tid å bestille fra Ebay, Backcountry.com e.l.. Er forsåvidt opp til deg selv og hva du vil betale for shipping, men i utgangspunktet er ikke klær så veldig tungt eller stort, og vil dermed ikke koste så mye å sende. Kjøpte nettopp en jakke fra Ebay og betalte 30 dollar i shipping - Tid: 7-11 dager.

Er bare å prøve på ting i butikken, notere størrelser som passer, og kjøpe på nettet for en billigere penge. En L i Arc'teryx kjøpt fra Usa er i hvert fall det samme som en L i Norge. Jeg prøvde diverse plagg i butikken og bestilte meg siden en jakke og en genser. Kan ikke forstå at andre merker kjører noe annerledes på dette, om du da ikke tar med amerikanske merker. Når jeg var i Florida og prøvde på diverse golfklær var de helt sykt store i størrelsene. Men dette var altså bare amerikanske merker fra fysiske butikker vel og merke!

25% rabatt på sportsnett
Fre_ZZe #16976 23/11/2008 2:37 AM
Medlem
Medlem

Kan tipse om at sportsnett har 25% på alle varer, både i butikk og på nett, frem til midnatt mandag kveld.[urlhttp://www.sportsnett.no/[/url]

Masse flotte klær, både Norrøna og Arcteryx. Bare å stikke på en butikk i nærheten for å finne størrelsen, og så bestille på nett.

Fre_ZZe #16977 23/11/2008 2:40 AM
Medlem
Medlem

Dårlig forsøk på å legge inn en link. Jeg prøver igjen!http://www.sportsnett.no/

eVent
Fre_ZZe #16978 23/11/2008 10:19 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vil bare minne befolkningen på at pusteegenskaper er viktig når man skal ha skallplagg for både minus-, null- og plussføre. Sjekk ut alternativer som benytter eVent membran! Dere vil bli svært positivt overrasket!

Valg av fleece?
Fre_ZZe #16979 23/11/2008 10:20 PM
Fre_ZZe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hey! Takk for tipset - mye bra tilbud der! Desv ikke Norrøna Narvik verken jakke eller bukse men kanskje jeg skal bestille meg et mellomlag (Fleece jakke/genser).

Noen som har testet fleecen fra Arcteryx eller patagonia? Tenker jeg får muligheten til å prøve de imorra i butikken før jeg bestiller :wink

-5 til -10 grader...
Fre_ZZe #16980 23/11/2008 10:54 PM
Medlem
Medlem

Du nevnte Haglöfs i overskriften, men ikke i innlegget.

Har mange og gode erfaringer med Haglöfs. Bl.a. fikk jeg testa Jaw Jacket (Gore Wind Stopper) på topptur i vår med tungt og vått snøfall og -1 grad. Jeg var den som var minst svett, enda jeg bruker å være den som er mest svett, og slett ikke noe fuktigere fra utsiden enn de som gikk med GTX! Jakka har mange gode detaljer i tillegg til snøskjørt som kan festes til buksa (Jaw Pant), og er naturligvis mye rimeligere enn GTX-varianten Couloir Jacket/Pant. Fine farger au, gitt! Sjekk: www.haglofs.no

fleece
Fre_ZZe #16981 23/11/2008 11:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Fre_ZZe:Hey! Takk for tipset - mye bra tilbud der! Desv ikke Norrøna Narvik verken jakke eller bukse men kanskje jeg skal bestille meg et mellomlag (Fleece jakke/genser).Noen som har testet fleecen fra Arcteryx eller patagonia? Tenker jeg får muligheten til å prøve de imorra i butikken før jeg bestiller :wink

fleece
Fre_ZZe #16982 23/11/2008 11:16 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

teryx fleecen er hvertfall bra.

men er jo begrenset hvor stor forskjeld det er fra merke til merke på den fronten. tykkelsen du vil ha har vel mer å si.

Fre_ZZe #16983 23/11/2008 11:49 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Anngående handlig av teryx fra ebay så ville jeg vært litt skeptisk. Er endel fake på markedet og da er det tryggere å bestille fra en annerkjent amerikansk netbutikk. Som f.eks. backcountry.com

Vil også ligge til at HellyHansen har noen ganske greie modeller. Er ganske grei i pris. Er de god nok for Stian Hagen så er vell de grei nok for de fleste av oss..

Fre_ZZe #16984 24/11/2008 2:53 PM
Fersking
Fersking

Ingen som har nevnt Stormberg her? Har brukt Veiviser PT AnoJakka på toppturer både sommer og vinter med stort hell. Ser pen ut gjør den og.

Funksjonene jeg er mest glad for er lettilgjengelig lufting under armene, god justerbarhet i hetta som gjør at jeg har godt sidesyn med hetta oppe, at den kvitter seg med fuktighet greit og at den har passform og hals som passer meg perfekt.

Noe som er minst like viktig som en jakke som gjør det den skal, er det du har under. For meg slår ingenting en grov helsetrøye (med tjukke vertikale tråder som gjør at fuktighet stiger opp og ut i nakken) med ullundertøy over, og evt. genser/skjorte mellom ullundertøy og jakka.

Fre_ZZe #16985 24/11/2008 3:14 PM
Ivrig
Ivrig

Nå kommer ett av mine muligens useriøse innlegg igjenn:

Prøv å finn deg klær som passer deg rent fysisk og som du liker. Vurder deretter om disse er egnet for det været du utsettes for!

Jeg fatter og begriper ikke hvordan de som skal ha vannsøyle ditt og datt samt "pusteegenskaper" ditt og datt i det heletatt overlever dagens friluftsliv uten å måtte bruke en hel del med penger :razz

Jeg fatter og begriper heller ikke at jeg selv overlevde mer enn et tiår med Bergans bommullsanorakk den gang Bergans hadde det veldig gode og tynne bomullsstoffet :razz

Lofoten?
Fre_ZZe #16986 24/11/2008 6:58 PM
Fersking
Fersking

Har du prøvd Lofoten buksen til norrøna? Skal lete lenge etter en mer behagelig skibukse enn det.. Lofoten jakken er forsåvidt heller ikke å forrakte, men her finnes det flere gode alternativer.

Lofoten - Must have
Fre_ZZe #16987 24/11/2008 9:08 PM
Fre_ZZe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Innom sport&fritid idag og testet Norrøna Lofoten GTX Pro Shell. Buksa satt som et skudd!! Mye mindre baggy enn Narvik. Jakka var eg og veldig fornøyd med :razz

Så det må bli Lofoten i str L, meeen, prisen erjo mildt sagt til å bli mørkeredd av!! 4999 for jakke og 4300 for bukse! Desverre har ikke Backcountry.com verken jakke eller bukse i L :(Noen som har tips om hvordan jeg kan skaffe dette til under fullpris på 9300kr ? smile

Fre_ZZe #16988 24/11/2008 9:24 PM
Fre_ZZe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Sitat Fre_ZZe:Innom sport&fritid idag og testet Norrøna Lofoten GTX Pro Shell. Buksa satt som et skudd!! Mye mindre baggy enn Narvik. Jakka var eg og veldig fornøyd med :razzSå det må bli Lofoten i str L, meeen, prisen erjo mildt sagt til å bli mørkeredd av!! 4999 for jakke og 4300 for bukse! Desverre har ikke Backcountry.com verken jakke eller bukse i L :(Noen som har tips om hvordan jeg kan skaffe dette til under fullpris på 9300kr ? smile

Rart - legger inn bestilling på jakken på http://www.sportsnett.no/, men totalprisen er fortsatt på 5000kr når jeg kommer til betaling!! Trodde det var 25% rabatt der idag jeg ?!?!:sad

Fre_ZZe #16989 24/11/2008 9:31 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Samme her, men jeg bare kjørte på med en bestilling og skreiv "Bursdagstilbud" i notatfeltet. Jeg sendte også i tillegg en mail til dem angående dette, bare for å være sikker. Fant ingen spesiell kode eller noe å bruke, så jeg antar at de tar av 25% manuelt ... valgte faktura som betalingsmetode, slik at de kan "rette" på det (Forhåpentligvis!).

Om det går helt skeis er det jo eventuelt bare til å sende tilbake, men håper dette funker. Utrolig bra tilbud, og det står jo tydelig at det også gjelder på nettbutikken.

Fre_ZZe #16990 24/11/2008 9:52 PM
Fre_ZZe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for tipset, da gjør jeg også det smile

Fre_ZZe #16991 24/11/2008 9:54 PM
Fre_ZZe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Men F da! På faktura så må "Adresseopplysninger må være i henhold til Folkeregisteret." Og jeg er student og bur ikke der jeg er folkeregistrert frown

Hm...hva gjør jeg nå?!:sad

Fre_ZZe #16992 24/11/2008 10:00 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Gå for oppkrav. De tar ikke ekstra betalt for det uansett!

Fre_ZZe #16993 24/11/2008 10:05 PM
Fre_ZZe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Sitat supah:Gå for oppkrav. De tar ikke ekstra betalt for det uansett!

<p></p>
Genialt, da er den bestillt! smile

Fre_ZZe #16994 27/11/2008 1:28 AM
Medlem
Medlem

Ser ut til at rabatten er trukket på mailen fra sportsnett, venter pakken med Norrøna, Arcteryx og Smartwool i morgen.Fredag kommer en pakke med to Arcteryx-jakker og en fleecegenser med fedex fra USA. Let it snow, let it snow, let it snow...

Norrøna Narvik på Oslo Sportslager
Fre_ZZe #16995 27/11/2008 1:38 AM
Medlem
Medlem

Nå har Oslo Sportslager veldig bra tilbud på Narvik:Comfortshell jakke: 2400Comfortweld jakke: 2700Comfortshell bukse: 1800

http://www.oslosportslager.no/annonse-5.aspx

Plutselig var ikke tilbudet på 25% fra sportsnett noe bra lenger, buksa er 450kr billigere på OS:cool

Dyrt å bestille fra utlandet
Fre_ZZe #16996 27/11/2008 9:00 AM
Medlem
Medlem

Bare ett lite tips før man bestiller fra utlandet:Sjekk valuttaen!Nå i disse finansurotider så er Euroen av og til oppe i 9 kroner og dollaren i 7 kroner. Når det i tillegg skal betales moms og frakt så er det ikke mange hundrelappene man sparer og hvis man i tillegg ikke treffer størrelsen og må returnere så går jo tiden mens snøen daler ned smile

Ikke så dyrt fra utlandet likevel..
Fre_ZZe #16997 27/11/2008 10:20 AM
Medlem
Medlem

Hvis man kjøper fra utlandet når det er tilbud der, så kan det bli veldig billig. Som jeg skrev i en annen tråd, bestilte jeg meg Arcteryx Sidewinder SV, Accomplice og Rho AR genser. Totalt har dette en listepris på ca 8500kr i Norge. Dette betalte jeg 5100kr for innkludert 2.nd day fed-ex på døra her i Oslo, med en dollar på 7,08kr.

Dessuten er det lettere å få den fargen man ønsker i riktig størrelse dersom man shopper på nett fra utlandet enn å lete på salg i Norge. En kollega sa han hadde kjøpt mye klær på Ebay, og aldri hatt problemer med fake. Det var bare å undersøke hvor mye selgeren hadde solgt og hvilke tilbakemeldinger han hadde fått, så gikk det bra.

Edit
Fre_ZZe #16998 27/11/2008 10:22 AM
Medlem
Medlem

Er det ingen edit-funksjon på dette forumet?Det var Sidewinder AR jeg kjøpte, skrev feil i forrige innlegg. Lett å finne den til 400 dollar på nettet, og denne koster 5400kr i Norge.

XL?
Fre_ZZe #16999 27/11/2008 2:22 PM
Fersking
Fersking

Jeg er selv 190 høy, og rund 90kg.har selv Narvik jakken I comforshell, og tror at L kansskje blir i minste laget. Jakken min er i hvertfall ikke noe spesielt baggy.Du burde i hvertfall pråve den i XL får du bestiller.

snøskjørt
Fre_ZZe #17000 30/12/2008 3:12 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

hei, leter også etter skalljakke. har lest veldig mye bra om arcteryx theta ar, men da jeg prøvde denne i butikk i dag la jeg merke til at den ikke har snøskjørt på innsiden. hvor viktig mener dere dette er? har aldri hatt jakke med snøskjørt før, så vet ikke hvor stor fordel det evt er å ha...

Fre_ZZe #17001 30/12/2008 6:26 PM
Fersking
Fersking

Har selv lofoten serien, da xl over hele linja. Jeg er 193 cm høy, 86 kg. Passer perfekt.

Arcteryx med snøskjørt
Fre_ZZe #17002 31/12/2008 9:27 AM
Medlem
Medlem

Sitat karius:hei, leter også etter skalljakke. har lest veldig mye bra om arcteryx theta ar, men da jeg prøvde denne i butikk i dag la jeg merke til at den ikke har snøskjørt på innsiden. hvor viktig mener dere dette er? har aldri hatt jakke med snøskjørt før, så vet ikke hvor stor fordel det evt er å ha...

Se på Sidewinder SV eller Stinger, omtrent samme jakke med snøskjørt. Finere farger ogsåhttp://www.backcountry.com/store/ARC0711/Arcteryx-Stinger-Jacket-Mens.htmlhttp://www.backcountry.com/store/ARC0519/Arcteryx-Sidewinder-SV-Jacket-Mens.html

Salg hos Backcountry
Fre_ZZe #17003 25/06/2009 12:28 PM
Avhengig
Avhengig

Denne tråden er litt gammel, men synes det passer å dra den frem.

Det er nå salg hos Backcountry.com og de har masse klær med 40% avslag.

Jeg "røk" på en Arc'Teryx Sidewinder AR jakke. Synes denne jakken er utrolig kul, og nå som den selges til $299 (!) så følte jeg det var på tide å investere.

Er det noen som har noen erfaringer med denne jakken?

(Ja, jeg vet jeg kunne spurt FØR jeg kjøpte! :cool)

Jeg vet uansett nok om ryktet til Arc'Teryx hva angår kvalitet at jeg ikke er bekymret for å kjøpe usett/uprøvd.

Fre_ZZe #17004 25/06/2009 2:23 PM
Medlem
Medlem

Mener å ha lest på siden til Backcountry.com at Arcteryx er ett av mange merkene de ikke sender ut av landet.

Fre_ZZe #17005 25/06/2009 2:31 PM
Medlem
Medlem

What Brands Cannot Be Shipped Out Of The US? Print Article Due to contracts with the following brands, we are unable to ship any of their products outside the US. If you attempt to order one of these brands and have it shipped outside the US, we will contact you and cancel the order. However, it is OK to purchase any of these products with an international credit card and have the product shipped to a US address.

ACR arbor Arc'teryx Bonfire Burton (including RED, Analog, Gravis, Mark XIII, Idiom and Anon) Canada Goose Cascade Designs (including MSR, Platypus, Sealine, Thermarest & Tracks) Colnago Chariot Carriers - lower 48 only Forum Foursquare FOX Racing Shox Fritschi Full Tilt Intense K2 Litespeed Line Lowa Look USA Cycles Marker Nixon Oakley O'Neill Patagonia Footwear Pinarello Platypus Polar Ride (including CAPP3L) Rocky Mountain Salomon (Snowboard, Alpine & XC Skis) Santa Cruz Special Blend Tecnica Thule Titus Vans Volkl Western Mountaineering Yakima

*We cannot ship The North Face to Canada, Europe, Australia or New Zealand.*We can only ship La Sportiva to North America.*We can only ship Billabong to North America

Please rate how effective this article was in answering your questions.

Riktig
Fre_ZZe #17006 25/06/2009 4:37 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat Alfons:Mener å ha lest på siden til Backcountry.com at Arcteryx er ett av mange merkene de ikke sender ut av landet.

Du har rett, Alfons. Og merkene du listet opp i ditt oppfølgende innlegg er noen av mange merker som pga eksportrestriksjoner (som produsentene av merkene selv bestemmer) ikke kan sendes direkte ut av USA.

Men, så har man selskap som Jetcarrier... :wink

Og dermed er problemet plutselig ikke lenger noe problem.

Jetcarrier gir deg en postboksadresse i USA på sin terminal i New Jersey, som nettbutikken sender varene til, og så sender Jetcarrier varene til Norge, hvor de blir fortollet og så sendt med Posten.

Problem solved! smile

Fre_ZZe #17007 09/08/2009 12:46 PM
Medlem
Medlem

Sitat tb77:Jeg "røk" på en Arc'Teryx Sidewinder AR jakke. Synes denne jakken er utrolig kul, og nå som den selges til $299 (!) så følte jeg det var på tide å investere.Er det noen som har noen erfaringer med denne jakken? (Ja, jeg vet jeg kunne spurt FØR jeg kjøpte! :cool)Jeg vet uansett nok om ryktet til Arc'Teryx hva angår kvalitet at jeg ikke er bekymret for å kjøpe usett/uprøvd.

Hei hei!Jeg kjøpte Sidewinder AR fra Backcountry i fjor. Den ble handlet av en slektning i USA, og sendt med Fed-Ex til meg i Norge. Ingen toll eller moms. Så til selve jakka. Jeg vil gi den terningkast 5. Bestilte størrelse XL, og den er egentlig passelig. Lang nok på armene, og plass til både fleecegenser og fleecejakke dersom det biter skikkelig. God passofrm. Bilde ligger på backcountry, med tittel "Les Grand Montets".

Den er vindtett, vanntett og veldig slitesterk. Kan ikke se antydning til at stoffet er slitt noe sted, etter en vinters bruk. Noen klager på at det er "made in China", men jeg ser ikke forskjell på den og de plaggene jeg har som er "made in Canada". Proshellen er kraftig og stivere enn f.eks. Norrøna Lofoten.Glidelåsen på siden er stilig, men etter min mening vender klaffen på innsiden (mot haka) feil vei. Lomme til heiskort på armen og Recco er praktiske detaljer når man kjører i bakken, og snøskjørt er selvsagt på plass. Så til det negative: Jeg liker ikke hetta. Kjøpte AR pga at jeg ikke ville ha en hette som henger bak nakken 100% av tiden. Har tatt ut hetta av kragen og brukt den 2-3 ganger, og synes ikke at passformen og strammingsmulighetene er gode. Når den er plassert i kragen har jeg aldri klart å å få kragen "skikkelig". Den blir klumpete ett eller annet sted.

Jeg prøvde Sidewinder SV på Anton i vår, og likte fast hette bedre enn hetta på AR.Hadde egentlig tenkt å bestille den i høst. Så i sommer så hadde Backcountry igjen salg, denne gangen på Theta AR. 2100kr for en jakke som koster 4700kr i Norge. Fargen Oregano passer dessuten bra til jakt og fiske i høyfjellet, og da var saken klar. Sidewinderen min skal selges, og Theta blir min høyfjellsjakke for både sommer og vinter. Hva skal jeg ha til skikjøring? Det blir Stingray! Slitestyrke og puste-evne er ikke mine topp prioriteringer, for blir den utslitt kjøper jeg en ny jakke, og på nedoverski svetter jeg ikke så mye. Stingrayen har en mye mykere overflate, den er litt varmere og har fast hette. Fargen blir Copper, den er rå!

Nå var kanskje ikke dette verdens beste salgsannonse fra min side, men hvis noen vil ha en lett, slitesterk og lite brukt skijakke fra Arcteryx, så selger jeg min Sidewinder AR i Midas Gold, Størrelse XL. Jeg er 193/95 og da er XL ideelt. Den kan sees i Oslo sentrum. Pris er 2500kr. Listepris er 5400kr. Send PM dersom interesse.

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå