Jeg er fullstendig enig med skimachine. Hvis du skal gå mye, kjøp dynafit. Ekstremt behagelige å gå med sammenlignet med f.eks Duke, og du sparer mye vekt, noe du garantert merker oppover.

MEN, du skriver at du vil ha en freerideski med gåfunksjon? Hva legger du egentlig i dette? For meg blir valg av binding uansett ett kompromiss.

Jeg kjørte hele fjordårssesongen på Dynafit FT12, og det var for så vidt greit. Droppet opp i 6 meter uten de store poblemene med bindingene. Dette var vel og merke til særdeles myke landinger.Når jeg har låst tåen, har den også tålt hard kjøring på skikkelig oppkjørt drittføre i heis.

Det som jeg etter hvert har oppdaget som mitt problem med Dynafit, er skare og holkeføre. Med skjev belastning har jeg den siste tiden hatt ett par kjipe episoder hvor jeg helst ville beholdt skiene på bena.

Denne sesongen gikk jeg selv tilbake til Duke som hovedbinding, mest fordi jeg ville ha en binding jeg turde stole på. Den har til nå ikke skuffet meg, uansett hva jeg har utfordret den med av morro.

Etter å ha kjørt med bindingene om hverandre er i alle fall valget klart for meg. På lengre toppturer velger jeg Dynafit, men skal jeg i heis, på kortere turer eller på turer der jeg skal være bombesikker på at jeg beholder skiene på beina velger jeg Duke.

Nå skal det nevnes i denne sammenheng at jeg er ganske lett, med mine 65kg fordelt på 179 cm, men jeg er glad i fart både ved fine og mer ruskete forhold.