Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Beste randonnebinding?
#169956 26/04/2011 2:58 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Trenger hjelp til å finne randonnebinding. En som tåler mye og som er god å gå med. Hvem er best?

Noen andre Gode løsninger til vanlige bindinger?

Re: Beste randonnebinding?
Vebjørn. #169957 26/04/2011 3:45 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Bra informasjon! kjører du tøft eller tar du det mer med ro?

Vebjørn. #169958 26/04/2011 4:19 PM
Ringrev
Ringrev

Marker Tour er vel ikke akkurat kjent for å være en sterk binding.... (Bare google den, så vil du få det bekreftet). En kompis av meg fikk nesten ødelagt en lengre tur med de...

Dynafit tåler mye og er gode å gå med. De har hatt et par issues på brede ski, men det har blitt bedre med den nye plattformen man kan få i år...og neste år har de lagt inn en liten endring som gjør at problemene (trolig) er helt borte. Eric Hjortleifson kjører forøvrig med dyanfit...uten at det er så veldig relevant for folk flest.

Onyx er nok bedre på brede ski, men har noen issues med helløfteren.

Tror du bør definere hva du mener med best, og hva du legger i å tåle mye. Til tur er jeg ikke tvil om at dynafit er tingen. Til park, hadde jeg valgt duke....eller helst en alpinbinding med alpine trekkers hvis for småturer. Dynafit tåler mer enn duke hvis du går mye, men duke tåler nok drops bedre. Har hatt duke 2 ganger, men mener at de ikke er noen gode tur-bindinger.

Vebjørn. #169959 26/04/2011 4:29 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takk for god informasjon!

Det jeg legger i å tåle mye, er at den må tåle noen meter dropping (5m holder) og rå kjøring.Skal ikke bruke den i parken, har egne parkski, men har lyst på ett par freerideski med gåfunksjon.

Vebjørn. #169960 26/04/2011 9:54 PM
Ringrev
Ringrev

Siden du vil ha en binding som er god å gå med, har jeg problemer med å anbefale noe annet enn dynafit eller onyx. Har hatt duke og fritschi...og de kan bare ikke sammenlignes: en helt annen klasse.

Dropp er kanskje der jeg er mest skeptisk til dyanfit. De fungerer hvis man lander rent, eller kjører med låst tå (ca din 18). Det er også en type kjøring bindingen ikke er designet for.... Men, som jeg nevnte tidliger: Eric Hjortleifson kjører med de, så det er mulig jeg tar feil.

Duke synes jeg var dårlige å gå med, og så tunge at det var som å kjøre med blylodd på beina...mistet mye lekenhet. Hadde også en skummel uønsket utløsninger i gå mode. Jeg følte meg trygg med de til drapå-kjøring, og de fungerer med alpinsko - så de har vel sin misjon. Duke er kanskje den eneste dropp-rettede tur-bindingen... Selv valgte jeg alpin-bindinger + alpine trekkers for bc-jibbe-riggen. Rå kjøring er litt relativt, så vanskelig å kommentere. Komfort farten min på tur er rundt 75km/t hvis det ikke er for mye slag - det går bra med dynafit. Synes det er skummelt å kjøre 100% langt fra folk - så jeg kjører allitd med god margin.

Sjekk denne bindingen:http://www.tetonat.com/2011/04/25/rando-on-the-radical-ft/

Vebjørn. #169961 26/04/2011 10:39 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Ja, Dynafit er bra. Men blir jo utrolig dyrt?

Vebjørn. #169962 27/04/2011 12:13 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg er fullstendig enig med skimachine. Hvis du skal gå mye, kjøp dynafit. Ekstremt behagelige å gå med sammenlignet med f.eks Duke, og du sparer mye vekt, noe du garantert merker oppover.

MEN, du skriver at du vil ha en freerideski med gåfunksjon? Hva legger du egentlig i dette? For meg blir valg av binding uansett ett kompromiss.

Jeg kjørte hele fjordårssesongen på Dynafit FT12, og det var for så vidt greit. Droppet opp i 6 meter uten de store poblemene med bindingene. Dette var vel og merke til særdeles myke landinger.Når jeg har låst tåen, har den også tålt hard kjøring på skikkelig oppkjørt drittføre i heis.

Det som jeg etter hvert har oppdaget som mitt problem med Dynafit, er skare og holkeføre. Med skjev belastning har jeg den siste tiden hatt ett par kjipe episoder hvor jeg helst ville beholdt skiene på bena.

Denne sesongen gikk jeg selv tilbake til Duke som hovedbinding, mest fordi jeg ville ha en binding jeg turde stole på. Den har til nå ikke skuffet meg, uansett hva jeg har utfordret den med av morro.

Etter å ha kjørt med bindingene om hverandre er i alle fall valget klart for meg. På lengre toppturer velger jeg Dynafit, men skal jeg i heis, på kortere turer eller på turer der jeg skal være bombesikker på at jeg beholder skiene på beina velger jeg Duke.

Nå skal det nevnes i denne sammenheng at jeg er ganske lett, med mine 65kg fordelt på 179 cm, men jeg er glad i fart både ved fine og mer ruskete forhold.

dynafit og Diamir
Vebjørn. #169963 27/04/2011 9:27 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

vil du gå MYE, kjøp Dynafit eller Plum. Plum veier mindre enn Dynafit, skal være sterkere enn Dynafit. http://www.fixation-plum.com

jeg har dynafit ST, Diamir Freeride PRO, Marker Baron.hadde Diamir Freeride Plus.

vil du gå kortere turer eller ikke så ofte, kjøp Diamir Freeride PRO. Fordel med HØYE og enkelt justerbare hælløftere og mulighet til å switche gå-kjøre modus med skistav på 1 sekund - uten å ta av ski. Jeg synes at nye Diamir FR PRO er undervurdert i Norge og dette er synd fordi dette er en helt annen løsning enn gamle Diamir PLUS. Tåler mye mer, veldig presis selv på store og bredde ski (det kunne man ikke si om gamle PLUS), nesten så stiv som Marker Baron, gå-modus er MYE forbedret.Jeg har brukt Diamir PRO i ca. 40 dager, dette er min "hovedbinding" - ser ikke noe vesentlig slitasje, de tåler "full speed" i kulete løyper, carving i bratte bakker, mindre dropp (de store har jeg aldri prøvd ;-P )) - alt dette hvor det hender problemer med dynafit (i hvert fll mine ST).

min erfaring er at Diamir PRO tåler mye mer agressiv kjøring enn Dynafit. har Armada JJ 185 med diamir PRO i 1 sesong, har Armada JJ 175 med dynafit ST i 3 lange sesonger- så jeg kan si litt hvor mye de bindingene klarer. Vil man kjøre agressivt på hard ujevn snø på dynafit ST, bør man blokkere bindingene i GÅ-modus, som ikke er veldig fornuftig for knærne hvis man går på trynet.

- dynafit ST tåler relativt mye så lenge det er mykt, best til å gå, veier lite.- Baron (Duke) er elendig til å gå med. (og det er ikke bare vekt som jeg snakker om, men hele konstruksjonen)- Diamir PRO er veldig enkel i bruk, ikke så bra til å gå som Dynafit, men MYE bedre enn BAron, Duke. tåler det meste.

har ikke testet bingingene i park.