Lett og stabilt topptursutstyr - telemark eller randonne?
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det er et umulig spørsmål og jeg vipper frem og tilbake hele tiden. Jeg styra fælt med å få til noe randonneutstyr før påske, men det ble rett og slett for dyrt. Jeg gikk hele påsken med mine 20 år gamle t2 scarpa støvler, linken bindinger og seth pistols fra 2005, og det var TUNGT! Jeg fikk lyst til å rope til alle som suste forbi meg at jeg har 2 kg mer per bein enn dem, men det kan man jo ikke gjøre.. Så jeg har sett på topptur, og Scarpa maestrale er en utrolig komfortabel sko, ja den passer faktisk i den minste herremodellen. Av binding blir det nok en dynafit st, og mulig jeg arver en atomic janak bro i 174cm (103 på midten). Men de veier over 3,7 kg, så de er vel litt tunge? Får vel bli nye ski og vel om det skal lønne seg på vekta. Eller er det kanskje ikke så tungt? Klarer ikke å fine ut hva pistolsene veier på nett... Noen som vet? Jeg har allerede nevnt hva jeg har av telemarksutstyr, så om jeg skal kjøpe nytt må det bli en major vektfordel. Sko må jeg bytte ut uansett og T2 eco er prøvd og liked, og også litt lettere enn det jeg har. Men hva med ski og binding? Hvilken telemarksbinding er lett, men stabil? G3? Og ski? De gamle coomba frister, men kommer bare i 174 cm, som er litt langt på telis (men jeg kjører jo på 169 nå, så det er ikke så fryktelig stor forskjell). Så det jeg lurer på: Randonne eller telis? Hvor mye skal ting veie? Hva veier en lett men stabil ski? Jeg trenger stabilitet, og skal ikke ha ski smalere enn 95 mm. Skal jeg gå for telemark må jeg hvertfall ha stabilitet om jeg skal klare meg nedover, surra rundt på noen rossignol B78 en periode, og det var skikkelig crap å kjøre på. Jeg skal ikke ha noe fjellski, jeg skal ha SKIski, så det aller letteste er utelukket. Jeg vil helst komme meg raskere OPP og like enkelt ned som det utstyret jeg har. Tusen takk for alle svar, meninger, kunnskap osv!! http://ingridsblogg.no
|
|
|
 Argumenter for randonné
|
Fersking
|
Fersking
Gikk til anskaffelse av fullt Dynafit-utstyr i vinter, og fikk prøvd det i påsken på flere turer: Dynafit Stoke, TLT5 støvler og TLT Vertical bindinger. Kosta skjorta og mere til, men betalte seg både på turene opp og på turene ned:-) Pakken er ekstremt lett, noe som bidro til å gjøre turene oppover til en sann glede. Jeg gikk stort sett først, selv om mine venner er i bedre form enn meg. Forskjellen lå i kiloene på beina. Turene ned var også moro: Med parallelle ski står man fjellstøtt sammenlignet med telemark - så at skia er veldig lette blir ikke noe problem. Tvertimot oppleves de som svært manøvreringsdyktige, og med god bredde flyter de godt i slush og pudder. Jeg kjører ellers storslalomski i preppa bakker og foretrekker is framfor mykt underlag der - og på pudderdager velger jeg noe av det bredeste på markedet. Stoke-skiene fungerer som et godt kompromiss på dager når man ikke helt vet hva man vil:-) Alt i alt konkluderer jeg derfor med at randonnéustyr slår telemarksutyr, både oppover og nedover. Stabiliteten du får med fast hel nedover gjør at du kan velge mye lettere ski - noe som er en stor fordel på vei opp:-)
|
|
|
 Re: Lett og stabilt topptursutstyr - telemark eller randonne?
|
Ringrev
|
Ringrev
Synes valget over høres fornuftig ut. Selv kjører jeg på smalere ski (Mustagh Ata SL med tlt5 performance), så de er ikke aktuelle - men med en smalere ski tjener du litt på fellene også. Hvis det er skikkelig hardt så vil så lette ski mangle litt stabilitet, men ellers er det bare å dra på. En ting jeg liker i off-piste, men ikke i bakke, er at skiene har forholdsvis lite skjæring - det samme gjelder stoke. Komfort-farten min med skiene er rundt 75 km/t - dvs litt under storslalom-løypekjøring. Går det det fortere ønsker jeg meg tyngre utstyr, men jeg ser også at jeg begynner å tenke konsekvenser av et fall langt inne i fjellheimen rundt den farten...så det er ikke noe stort problem.
|
|
|
 Lett utstyr
|
Fersking
|
Fersking
Rando eller tele er jo mest hva du liker best selv. Når det gjelder hvor mye ting skal veie, så vil jeg si minst mulig, men utstyret må ivareta de fleste av de kravene du har for bruken av utstyret. tar man utgangspunkt i Dynafit Stoke ski, Scarpa Gea (damemodellen av maestrale) og dynafit ST binding så blir vekta: ski 1470g (164cm) + sko 1410g (MP24,5) + binding 520g som blir 3400g totalt per bein. Dette vil være et sett hvor du kan kjøre ganske heftig og samtidig er relativt lett. Vil du ha fetere kjøreegenskaper må du ofte legge på litt i vekt, eller i pris, og vil du ha lettere utstyr går det ut over kjøreegenskaper. Nå er det også viktig å tenke på at vekta ikke har alt å si, du kan spare krefter på tur opp med sko som har en god gå-funksjon (noe Maestrale og Gea har), og feller med lavere friksjon mot sneen slik som mohair eller sælskinnsfeller. De jeg kjenner som går med telemarksutstyr sier at turkompiser med Dynafitbindinger og tilsvarende kondisjonsnivå lett går ifra dem, så det er nok lettere å gå opp med randoutstyr, spesielt med tech bindinger. Likevel så lages det i dag mange lette bindinger for telemark med gå-funksjon (feks. Voile switchback og 22design Axl), slik at forspranget rando gjengen har begynner å krympe. Du går jo med Linkenbindinger som er notorisk tunge å gå tur med, men som er veldig gode nedover, og kan nok ha noe å hente på å velge telemarksbindinger med gå-funksjon med tanke på turen opp, men dette vet jeg for lite om siden jeg aldri har prøvd telemarksutstyr selv. Om du har lyst til å fortsette med telemark eller gå over til randorigg må du nesten ta stilling til selv. Jeg kan varmt anbefale randoutstyr, men samtidig så kan det være lurt å sjekke hva du kan finne av lettvekts telemarksutstyr hvis du vil fortsette med det.
|
|
|
 rando/tele
|
Ringrev
|
Ringrev
[img][/img]Hei!Har selv et innlegg lenger nede på siden som heter"Lett utstyr til teletoppturer"og er som deg svært interessert i å bære på minst mulig opp men samtidig å kunne ha stabilitet og fly ned igjen.Ser at de fleste her snakker godt om randoutstyr uten egentlig å samtidig ha kjørt tele og dermed kan vurdere den ene stilen opp mot den andre.Jeg har hatt begge deler og er ikke i tvil om hva JEG foretrekker.Med rando mister jeg evne til å "leke",danse som telestilen oppfordrer til på en helt annen måte enn randoo.Liker du derimot å kjøre kun laaaange storslalomsvinger i stooor fart kan du liksågodt konvertere til rando.Solgte nettopp mitt randoutstyr for å kunne kjøpe med nye "brukte" teleplanker for pudderdagene.:twistedBlir også myye fortere sliten i beina/fotan når jeg kjører alpint enn tele som kommer ganskle enkelt av at tele gir mye mere rom for dynamiskkjøring,mindre statisk enn randoo) Du får en masse bra lette teleplanker rundt lengden 164 men pass på at de ikke har for stor svingradius.Selv har jeg coomback 181 og er veeeeldig fornøyd med disse som allround ski.Cooomback i 174 veier ca 1800 så 164 veier vel ca 1500,men det finnes masser mange andre gode ski der ute.Vil anbefalle svingradius fra 18-25.Det er på slike ski du virkelig får utnyttet telestilen .NB!(når det gjelder pudderkjøring har ikke radiusen noe vesentlig å si) La det være litt camber/spenn i skiene da slike ski er mere allround enn flate eller omvendt spenn. som funker bedre for alpinkjøring.(mener nå jeg da,egen erfaring)Når det gjelder bindinger bruker jeg telebulldog touring modell som veier kun ca 600g pr stk(slå den du-kun dynafit speed,til samenligning veier ntn ca 1kg pr stk).Dette imlige bindinger i forhold til de fleste og veldig stabile(og stilige:wink)Bestilles direkte fra USANå snør det forresten deilige store snekjerringer så jeg får håpe "nyskia" kommer i morgen.Lykke til med valget ,som for meg er soleklart:grin RIN
|
|
|
 Selskinnsfeller
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Glemte at jeg også bruker lette selskinnsfeller som er klart best på kaldt tørt føre mindre bra på slush.RIN
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tusen takk for all input! Det er et vanskelig valg. Jeg er jo alpinist da, med sporadisk telemarkskjøring. Hovedgrunnen til at telis er vurdert er fordi det blir mest toppturer på våren, og da går det mye i slush. Syns ikke det er like spennende på alpint, men blir det bratt nok så kan nok utfordringen bli overveldende også her. Jeg skal ned og veie telisski med binding nå, om jeg kan spare mye vekt så tror jeg telis fortsatt er aktuelt, om ikke veier det for dynafit! Må prøve gea igjen. Bruker egentlig 24,5 i støvler, men endte opp på 26 for å få igjen støvelen. Har breie føtter og legger, men har forstått at de skal være stramme. Får lage et ekstra hull på spenne nr 2 og 4 (nedenifra) så passer dem i strls 24,5/25 :p Hadde vært SYKT digg å bare ha 3,5 kg på hvert bein, mdet er bare 1 kg mer enn ankelvektene jeg tusler rundt i! (påskeforberedelser, 5 kg per bein er TUNGT).
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei RIN; Hvor bestiller du de bindingene? Er det disse?http://www.burntmtn.com/description/index.htm 600 gram var lett du!!
|
|
|
 louis.dandurand@burntmtn.com
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Dette er din mann!Kjempe hyggelig og super service.Vær nøye med å spørre om gåfunksjonen er fikset for det var den ikke på min modell .Fiksa det på egenhånd.Jeg bruker ikke stopperene som fulgte med.Hæløftere er en nøvendighet,ikke obligatorisk,tror jeg.Trenger du bildet av skia mine m/bindinger kan jeg sende deg det.Ha en fin kveld. RIN
|
|
|
 Bulldogbindings
|
Ringrev
|
Ringrev
Ja det er rett nettside,dvs riktige bindinger.RIN
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg tipper faktisk litt mot telis, kanskje hovedsaklig fordi da kan jeg selge det gamle og kan også bruke det nye i bakken. Rando blir bare rando liksom. Jeg har funnet en superdeal på K2 GotBack (damemodell til coomback, men selvfølgelig LILLA, bah, jeje). Denne er jo 102 mm og i lengde 160. Jeg vil tro at 160 holder i og med at jeg kjører telemark? Jeg er vandt til 170 på alpint pudder. Jeg er da 165 høy. Skia veier 1690 gram + 750 per binding og skoene veier ca 1500 per sko så det blir 3840 gram totalt per bein, altså nesten 1 kg lettere,og det burde jeg vel merke? Eventuelt så finnes jo payback med 92 på midten, som er samme som backlash, men den har jeg da ikke funnet noen superdeal på... Hva tycks om gotback i 160?
|
|
|
 Lengde ski
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Om du har litt kortere ski enn din lengde betyr ikke så mye når du kjører tele er min er faring.(hvis du ikke skal kjøre storslalomsvinger,med stor fart da bør lengden krype 5-10 cm over høyden din)Tror ski er bra jeg!Binding 750g ?Merke?RIN
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det er en black diamond o2 midstiff!
|
|
|
 Bindinger
|
Ringrev
|
Ringrev
Visste ikke at de var så lette!Trodde voile switchbacken (800g)var lettere.Har selv hatt disse og var storfornøyd.RN
|
|
|
 Bindinger
|
Ringrev
|
Ringrev
Visste ikke at de var så lette!Trodde voile switchbacken (800g)var lettere.Har selv hatt disse og var storfornøyd.RN
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hei. Hvis foten din er 24,5cm lang så vil jeg nok ikke valgt en sko som er i størrelse 26, den er garantert for stor for deg. de fleste sko i dag leveres med en innersko som må varmes opp og tilpasses foten før de tas i bruk, i motsetning til tidligere hvor innerskoene ofte var i et materiale som skulle gå seg til med bruk. Når du kjøper sko, så skal de ikke føles som joggesko i butikken, men føles litt trang på foten, og det er viktig å tenke på at når skoen skal varmebehandles, så skal ikke innerstøvelen krympe til foten, men skal utvides av foten. Når det gjelder spennene, så kommer det til å gå seg til når skoen varmebehandles, da vil du få mere plass til å spenne skoen, noe som er sykt trangt på maestrale i butikken. En grei måte å se om du har rett størrelse på skoen er å prøve skallet. Ta ut innerstøvelen og sett foten i skallet sånn at tærne såvidt kan stryke borti plasten fremst i skallet, da skal du ha ca. 2 cm klaring mellom hælen og hæl-lommen i skoen for en behagelig sko, hvis du liker at skoen skal være litt tettere på foten kan du akseptere ned til 1cm klaring, men ikke mindre, og da bør du være sikker på at det er en trang sko du vil ha. Det er viktig å ha bøy i knærne når du gjør dette, da foten ofte vokser noen mm når du legger vekt på den. Denne metoden stemmer både for telemark og alpint/rando. Kjøper du skoen for stor, så kan du oppleve å bli sliten/smerter i beina, du klarer ikke spenne skoen hardt nok igjen, mangel på sirkulasjon i foten/kalde føtter, foten vrir seg inni skoen og du mister verdifull kraftoverføring når du kjører, og ikke minst den så alt for velkjente hælløften som fører til de deiligste gnagsår. K2 sine ski måles etter en standard ingen helt vet hva er, men de er ofte noe lengere enn det oppgitte målet, samtidig som når du velger en ski med rocker, eller tidlig tupp, så vil den reelle lengden på skia som er i kontakt med underlaget være litt kortere, derfor velger enkelte en litt lengere ski avhengig av hvor mye rocker du har. K2 lager jevnt over gode ski, så du blir nok fornøyd med Gotback. Jeg har som sagt ikke så mye peiling på telemarksutstyr, men den BD 02 har vel ikke gå-funksjon? Jeg vet ikke hvor mye dette har å si, men vil tro du sparer en del krefter med en gå-funksjon på bindingen, som igjen gjør at du kan gå fortere og lengere. Dette kan kanskje RIN gi deg et godt svar på? 1 kg forskjell på hver fot vil du nok merke, men det skader neppe å prøve å skave av et par gram til hvis du kan. Det er en gammal regel som sier at 1 kg på foten er som 5kg i sekken, og kanskje mer, så å prøve å skave av noen 100 gram har faktisk utrolig mye å si, spesielt på lange og krevende turer.
|
|
|
 Voile Switchback
|
Fersking
|
Fersking
Voile Switchback er oppgitt til 1362g mens BD02 midstiff er oppgitt til 1410g. Bindingen hun bruker i dag veier 1720g. Alle vekter er oppgitt per par, og er produsentens tall som ikke alltid stemmer med virkeligheten på godt og vondt.
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for masse bra input Paulus! Jeg er nok enig i at 26 er for liten, jeg kjøpte egentlig en testet versjon av denne, så det var kanskje flaks at de plutselig ikke hadde den likevel :p Ang gotBack så er jeg litt bekymret for at 160 blir for kort? Jeg er veldig fornøyd med K2 hvertfall, kjører MissBehaved på alpint og har nå Pistols på telis, men begge disse er jo tyngre varianter. Jeg skal se om jeg får tak i en billig coomback i 167, men denne skien blir igjen litt tyngre, sikker 16-1700 gram per ski. O2 bindingen har tourmode, samme system som på linken:
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sitat ingrrid:Jeg er nok enig i at 26 er for liten For STOR!
|
|
|
 bd02binding
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Kom faktiskt til å tenke på at det var jo BD02 uten gåfunksjon jeg hadde for et par år siden.Kjøpt brukt på\ nettet.Ingen gåfunksjon ,så de sto ikke på skia mer enn et par tre turer før jeg svitsjet over til voile switchkbaken og ble kjempefornøyd.:razzToppturbindingen bare MÅ ha gåfunksjon.Vi snakker om to forskjellige verdener! RIN
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, det følger med sånn bøyle til helen, så det er ikke noe problem  Men blir gotback (samme som coomback) for korte i 160?
|
|
|
 korte/lange ski
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Har i flere år kjørt med 163cm atomic sugar daddy(svingrad ca 27 ikke ideelt for kortsvinger og telemark egentlig) fra mai til juli ,slushsne og det har funka veldig bra,er selv 176.Så korte ski er lekne og gode i bratte renner,men skal du ha storslalomsvinger bør du gå opp i lengde for å bedre stabilitet ved større hastighet.RIN
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
JEG HAR KJØPT SKI!! Hihiii http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/17567 Superbillig faktisk  Og sekk:http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/17626 Nå mangler jeg bare støvler! Ser etter billige scarpa T2 eco strl 24,5 om noen selger brukt eller finner skitbillig 
|
|
|
 godt kjøp!
|
Ringrev
|
Ringrev
Lykke til med teletoppturene!RIN:wink
|
|
|
|
|
|
 Rando eller Tele
|
Entusiast
|
Entusiast
Hei, ser du har bestemt deg for Tele, men svarer likevel med mine erfaringer. Jag har kjørt på Telemark siden 1985, men konverterte til Rando i år. Jeg brukte gamle blå T2, G3 Targa Ascent og G3 Saint ski. Har nå byttet til Dynafit TLT binding på Saint'ene og kjøpt BD QUadrant støvler. Støvlene har 4 spenner og stivhet på 120 og er likevel mer behagelig å gå med og samme vekt som mine gamle T2. Bindingene er rundt 900 g letter pr ski enn Telemark. Så til kjøringen: Det er jo ikke overraskende at Rando er mye mer stabilt på guffent føre. Når det gjelder pudder/slusj opplever ikke jeg at det er noe mindre morsomt med Rando. Jeg er enig med RIN at jeg blir fortere sur i lårene på flate transportstrekninger. Men hvis jeg setter støvlene i gåmodus (og dermed kan rette ut knærne og få mer bevegelighet) unngår jeg det. Unasett så er fasit for meg at med overgang til Rando har ustyret både blitt ca 1,8 kg lettere og mye mer stabilt en Tele.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
HeiJeg har utvidet reportuaret fra kun tele til OGSÅ rando. I første omgang har jeg brukt Scarpa TX NTN-støvler i Dynafitbindnger. Jeg har aldri stått m fast hel før og ble litt overrasket over å bli sur i lårene såpass fort. Jeg sikler på noen Dynafit TLT5 støvler og mannen i butikken mente at NTN-støvlene var for aggresive i vinkelen, noe som tar på lårmuskulaturen. Dynafit TLT5 er derimot mer oppreist, noe som i følge ham ikke vil ta så mye på lårene. Dette virker forsåvidt fornuftig. Har han rett ?
|
|
|
 Oleg
|
Fersking
|
Fersking
Han har forsåvidt rett i det, men du vil nok kjenne at du blir sur i lårene selv med en TLT5 støvel. Hvis det er kjørestillingen som er eneste grunnen til å kjøpe deg nye støvler, så ville jeg prøvd å se om du kan justere vinkelen på skaftet i fartsretningen. Mange sko har mulighet å justere vinkelen sånn at du står mer rett, eller mer fremover i støvelen.
|
|
|
 sure lår
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!MIN erfaring med rando er at jeg blir myyye mere sur i låra når jeg kjører nedover sammenlignet med tele ikke under transportetappen.Årsaken,til surhet et statisk ensformig muskelarbeid mens tele er mye mere dynamisk,mener nå jeg da:winkRIN
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hehe, jeg blir like sur i beina når jeg kjører telemark som når dere kjører alpint. Har kjørt alpint siden jeg var seks år, så blir sjelden sur i beina. På telemark derimot, de musklene har ikke like lang erfaring! Tror det er alt hva man er vandt til fra før 
|
|
|
 Tilleggsinformasjon
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har kjørt telemark i 15 år, før jeg konverterte til alpint. Toppturer ble stort sett for mye pes med tungt telemarksutstyr (sist brukt: Scarpta T1, Linkenbindinger og Atomic Janak), så det begrenset seg til noen spesielt solrike dager når jeg var langt fra heis... Konklusjonen min er klar: Randoneeski slår telemark på kjørestabilitet og vekt.
|
|
|
|
|
|
 Fri hæl eller rando
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei hakkespett!Rando er nok mere stabilt men behøver ikke være noe vesentlig lettere enn teleutstyr.Dersom du kun har erfaring med denne kombinasjonen teleutstyr:Scarpta T1, Linkenbindinger og Atomic JanakSkjønner jeg godt at du konverterte.Har tilfeldigvis også selv prøvd denne kombien som ikke skaper en god telefølese.Utstyret er solg for lenge siden! RIN
|
|
|
|
|