Rando eller tele er jo mest hva du liker best selv. Når det gjelder hvor mye ting skal veie, så vil jeg si minst mulig, men utstyret må ivareta de fleste av de kravene du har for bruken av utstyret. tar man utgangspunkt i Dynafit Stoke ski, Scarpa Gea (damemodellen av maestrale) og dynafit ST binding så blir vekta: ski 1470g (164cm) + sko 1410g (MP24,5) + binding 520g som blir 3400g totalt per bein. Dette vil være et sett hvor du kan kjøre ganske heftig og samtidig er relativt lett. Vil du ha fetere kjøreegenskaper må du ofte legge på litt i vekt, eller i pris, og vil du ha lettere utstyr går det ut over kjøreegenskaper. Nå er det også viktig å tenke på at vekta ikke har alt å si, du kan spare krefter på tur opp med sko som har en god gå-funksjon (noe Maestrale og Gea har), og feller med lavere friksjon mot sneen slik som mohair eller sælskinnsfeller. De jeg kjenner som går med telemarksutstyr sier at turkompiser med Dynafitbindinger og tilsvarende kondisjonsnivå lett går ifra dem, så det er nok lettere å gå opp med randoutstyr, spesielt med tech bindinger. Likevel så lages det i dag mange lette bindinger for telemark med gå-funksjon (feks. Voile switchback og 22design Axl), slik at forspranget rando gjengen har begynner å krympe. Du går jo med Linkenbindinger som er notorisk tunge å gå tur med, men som er veldig gode nedover, og kan nok ha noe å hente på å velge telemarksbindinger med gå-funksjon med tanke på turen opp, men dette vet jeg for lite om siden jeg aldri har prøvd telemarksutstyr selv. Om du har lyst til å fortsette med telemark eller gå over til randorigg må du nesten ta stilling til selv. Jeg kan varmt anbefale randoutstyr, men samtidig så kan det være lurt å sjekke hva du kan finne av lettvekts telemarksutstyr hvis du vil fortsette med det.