Gikk til anskaffelse av fullt Dynafit-utstyr i vinter, og fikk prøvd det i påsken på flere turer: Dynafit Stoke, TLT5 støvler og TLT Vertical bindinger. Kosta skjorta og mere til, men betalte seg både på turene opp og på turene ned:-)
Pakken er ekstremt lett, noe som bidro til å gjøre turene oppover til en sann glede. Jeg gikk stort sett først, selv om mine venner er i bedre form enn meg. Forskjellen lå i kiloene på beina.
Turene ned var også moro: Med parallelle ski står man fjellstøtt sammenlignet med telemark - så at skia er veldig lette blir ikke noe problem. Tvertimot oppleves de som svært manøvreringsdyktige, og med god bredde flyter de godt i slush og pudder.
Jeg kjører ellers storslalomski i preppa bakker og foretrekker is framfor mykt underlag der - og på pudderdager velger jeg noe av det bredeste på markedet. Stoke-skiene fungerer som et godt kompromiss på dager når man ikke helt vet hva man vil:-)
Alt i alt konkluderer jeg derfor med at randonnéustyr slår telemarksutyr, både oppover og nedover. Stabiliteten du får med fast hel nedover gjør at du kan velge mye lettere ski - noe som er en stor fordel på vei opp:-)