Det er et umulig spørsmål og jeg vipper frem og tilbake hele tiden. Jeg styra fælt med å få til noe randonneutstyr før påske, men det ble rett og slett for dyrt. Jeg gikk hele påsken med mine 20 år gamle t2 scarpa støvler, linken bindinger og seth pistols fra 2005, og det var TUNGT! Jeg fikk lyst til å rope til alle som suste forbi meg at jeg har 2 kg mer per bein enn dem, men det kan man jo ikke gjøre..
Så jeg har sett på topptur, og Scarpa maestrale er en utrolig komfortabel sko, ja den passer faktisk i den minste herremodellen. Av binding blir det nok en dynafit st, og mulig jeg arver en atomic janak bro i 174cm (103 på midten). Men de veier over 3,7 kg, så de er vel litt tunge? Får vel bli nye ski og vel om det skal lønne seg på vekta. Eller er det kanskje ikke så tungt? Klarer ikke å fine ut hva pistolsene veier på nett... Noen som vet?
Jeg har allerede nevnt hva jeg har av telemarksutstyr, så om jeg skal kjøpe nytt må det bli en major vektfordel. Sko må jeg bytte ut uansett og T2 eco er prøvd og liked, og også litt lettere enn det jeg har. Men hva med ski og binding? Hvilken telemarksbinding er lett, men stabil? G3? Og ski? De gamle coomba frister, men kommer bare i 174 cm, som er litt langt på telis (men jeg kjører jo på 169 nå, så det er ikke så fryktelig stor forskjell).
Så det jeg lurer på: Randonne eller telis?
Hvor mye skal ting veie? Hva veier en lett men stabil ski?
Jeg trenger stabilitet, og skal ikke ha ski smalere enn 95 mm. Skal jeg gå for telemark må jeg hvertfall ha stabilitet om jeg skal klare meg nedover, surra rundt på noen rossignol B78 en periode, og det var skikkelig crap å kjøre på. Jeg skal ikke ha noe fjellski, jeg skal ha SKIski, så det aller letteste er utelukket.
Jeg vil helst komme meg raskere OPP og like enkelt ned som det utstyret jeg har.
Tusen takk for alle svar, meninger, kunnskap osv!!
http://ingridsblogg.no