Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av toppturutstyr til dame
#169885 16/04/2011 11:59 AM
Sandra Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! Jeg hadde satt stor pris på om noen hadde noen innvendinger/tips til utstyr jeg har sett på til bruk på toppturer. Det blir ikke de lengste turene, kanskje 2-3t gå, slik at nedfarten er vel så viktig som gåegenskapene - om ikke viktigere.

Ski:Står mellom Vølkl Kiku og G3 Zest. Har også sett på K2 Wayback, men heller mest mot de to førstnevnte. Veldig usikker på hvilke av de to jeg skal velge, men heller litt mot Kiku'n pga finere design - neida. På grunn av mykere spenn og twintip - uten at jeg har planer om å renne baklengs, men liker å ha muligheten. Ingen nødvendighet mao.

Bindinger:Det er her jeg virkelig trenger hjelp! Jeg har ikke peiling på hva jeg skal velge. Jeg står i utgangspunktet mellom Marker Tour (Duke er for tung) og Dynafit st10. Diamir Frischi freeride ble plutselig aktuell pga av billig pris, men jeg kjenner lite til de så er litt rådvil. Til de nevnte ski, hvilke bindinger burde jeg gå for? (Btw, hvis noen vet om noen bra tilbud på bindingene så er jeg veldig interessert.)

Sko:Når det gjelder sko så har jeg forelsket meg i Scarpa Gea. Det er uten tvil de som passer meg best fysisk. Når det gjelder psykisk så er jeg ikke helt komfortabel med prisen, men det hører vel til. (Btw, samme her forresten. Noen som har sett en bra pris på disse?)

Hadde satt stor pris på (raske) tilbakemeldinger. Føler meg litt lost i denne jungelen av utstyr.

Alle er gode valg
Sandra #169886 16/04/2011 6:58 PM
Fersking
Fersking

Hei.Hva slags type kjører er du? Gønner du nedover sidene med rå kraft og straighliner bratte renner, eller bruker du mer finesse og alpedanser ned sidene med fine korte svinger? Er du førstnevnte bør du nok velge utstyr som er både stivt og gjerne tungt, mens er du sistnevnte kan du komme unna med å velge lett og relativt mykt utstyr.Både Kiku og Zest er kanonski, og det tror jeg nok Wayback og er kjenner jeg K2 rett. Men disse skiene er ganske så forskjellige når det kommer til bredde. Kiku er relativt bred til dameski å være, noe som er bra for flyt i løs snø, mens Wayback er en smalere ski som nok er mer beregnet for lengere turer etter dagens standard. Zest legger seg mellom disse to og er god på det meste. Det du må vurdere er hvor og hva slags føre du kommer til å bruke skiene til, hvis du bare skal ha en ski til alt ville jeg valgt Zest eller Kiku. Når du skal velge ski, tenk og på vekt. Velg den letteste skien som likevel opprettholder dine krav til bruksområde og teknikk. Når det gjelder bindinger vil jeg fraråde Frischi på det sterkeste. Bindingen gjør hva den lover og får deg på fjellet og ned igjen, men den er fryktelig tung, og gir deg et veldig høyt tyngdepunkt. Marker sin tour binding har jeg ikke noe erfaring med. Dynafit er det helt klare valget med mindre du skal stupe utfor klipper på mange meter, de er lette å gå med og veier lite. Du kan også vurdere Dynafit sin Speed binding, som er litt billigere, men da får du ikke bremser, og bremser er både kjekt og lettvindt. Når det gjelder sko så er det passform som er alfa og omega. Kjøp den skoen som er mest behagelig på, og pass på å ikke kjøpe for stor sko. Hvis skoen føles som en joggesko når du prøver den i butikken er den sansynligvis for stor. Skoen skal føles ganske stram rundt foten, og du bør ikke ha mulighet til å røre foten for mye, eller i det hele tatt inne i skoen. De fleste skoene må varmetilpasses i dag og dette gjør det mye vanskeligere å velge sko bare ved å prøve dem på foten i butikken. Hør på hva betjeningen anbefaler, men hvis de anbefaler en sko som er mer enn 1 størrelse opp i forhold til det de måler foten din til så har du grunn til å være skeptisk. Håper dette var til hjelp, men skjønner og at det kan gjøre deg mer usikker :s

K2 Wayback anbefales
Sandra #169887 16/04/2011 10:26 PM
Fersking
Fersking

kjøpte akkurat K2 wayback for å kjøre telemark,brukte en del tid på research på nett, blant kjente og på sportsforretninger. Skiene fungerer kjempefint både i bakke og opp/ned topper. Foreløpig testa i løssnø, tung løssnø/slush, skare og is..Har ikke noe negativt å si om skiene. Nå først skjønner jeg hvorfor folk kan kjøre som de gjør nedover bakkene. Disse skiene kan en både "danse" med, kjøre store svinger eller små korte. De flyter godt!! Ettersom det er telemark jeg kjører er du kanskje ikke så interessert i tips til binding?

Valget er tatt
Sandra #169888 18/04/2011 10:34 PM
Sandra Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for interessante tilbakemeldinger.

Jeg endte opp med G3 Zest, diamir fritschi freeride pro-bindinger, scarpa gea-støvler og G3-feller. Tror og håper det er en fin pakke.

Endte opp med de bindingene ettersom de visstnok er en mellomting mellom marker tour og dynafit. Dynafiten er best på oppturen og marker'n på nedkjøringen. De på Jesting Sport mente diamir-bindingene har fått for lite oppmerksomhet i forhold til hva de er god for, og var ikke i tvil om at det var de som passet best til mitt bruksområde.

Nå er jo dette stikk i strid til hva du anbefalte meg, Paulus, men jeg får se på den ekstra vekten som en bonus på nedfarten og som en ekstra trening på vei opp.

Har hørt veldig mye bra om waybackene, gøril. Følte imidlertid spennet og bredden på zesten var mer riktig for meg, selv om det ikke er den største forskjellen. Gleder meg til å "danse" ned bakkene! Mye skills som ligger i skiene. wink