Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kråkvasstind
#169727 17/03/2011 9:22 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Planlegger å bestige Kråkvasstind i starten av april, og lurer på om noen som har vært der før kan svare meg på et par spm om fjellet? smile

For det første lurer jeg på hvor bratt og krevende det er. Vil det for eksempel være noe skredfare å snakke om i "aprilsk" vårsnø?

En annen ting jeg tenker på som snowboarder er hvor jevn stigningen er. Kan man kjøre ned så å si i et strekk fra toppen, eller må man ta av seg brettet og traske mye også på vei nedover? For det kan jo være et lite antiklimaks.

Re: Kråkvasstind
tarjeibo #169728 17/03/2011 3:08 PM
Fersking
Fersking

Det er ikke spesielt bratt, så hvis du velger slakeste trase unngår du skredfare. Men bruk kart og velg smart. Forøvrig er snøen ofte homogen og trygg i april, men det kan vareiere med været, og bør ikke tas for gitt!Du bør kunne kjøre sammenhengende ned til Angårdsvatnet uten å ta av deg snowboardet dersom du treffer perfekt.

tarjeibo #169729 17/03/2011 3:47 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Nå er ikke jeg kjent i området, men det er snakk om å starte fra hytten Bårdsgården i Storlidalen.

Virker det fornuftig med tanke på en oppstigning med minimalt med skredfare?

tarjeibo #169730 18/03/2011 8:39 AM
Fersking
Fersking

Ja

tarjeibo #169731 18/03/2011 9:39 AM
Fersking
Fersking

Var på Kråkvasstind forrige helg. Går ut i fra at det som omtales som normalveien er den lange slakeryggen som går i bue litt øst for toppen. Da vi var der var det veldig avblåst langs den ruta. Det var store partier med stein langs ryggen. Det må komme en del mer snø som faktisk blir liggende for at det skal gå an å kjøre sammenhengende her. Vi valgte å gå mer rett på toppen. Denne siden hadde ligget mer i le og det var mer snø her. Den ruta er mer enn bratt nok til at det kan gå skred, så her må man vurderer snøforholdene nøye før man går opp. Vi kjørte ned samme veien og svingte vestover mot Sandåtjønna. Måtte stake over tjernet før vi kom inn i bekkedalen. Der er det ganske slak helling men med så hard snø som det var forrige helg gikk det fint å kjøre hele veien ned til Angårdsvatnet. Hvis dere kjører og parkerer ved Ångården får dere litt kortere tur over vannet enn hvis dere går fra Bårdsgården.

tarjeibo #169732 21/03/2011 12:05 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for gode svar!

Hm.. nå spør jeg kanskje litt vanskelig her men la gå:

Større deler av turfølget er ikke utstyrt med nødvendig sikkerhetsutstyr i forhold til skred (altså mangler skredsøker).

Da burde man vel absolutt ikke gå opp der hvor det var "mer enn bratt nok til at det kan gå skred".

Så hvis vi sier at kun terreng slakere enn 30 grader er aktuelt, så lurer jeg på hvor stor del av nedkjøringen som er forblåst. Er det sånn at det "nesten ikke er kjørbare høydemetre igjen", eller er det bare et lite stykke der det ikke funker?

tarjeibo #169733 21/03/2011 2:06 PM
Fersking
Fersking

Høres nok lurt ut å holde seg under 30 grader hvis ikke alle har nødvendig utstyr. Vanskelig å si så lang tid i forveien hvordan snøforholdene kommer til å være. Hvis dere er heldige kan det være fint å kjøre langs ryggen når dere er der og da kan Kråkvasstind være en ok tur. Storhornet er en veldig trygg tur i samme området som ikke er brattere enn 30 grader. Jeg ville nok heller valgt den når ikke alle har skredutstyr.