Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randopakke til nybegynner...
#169657 03/03/2011 7:48 PM
Onsing Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei dere, etter å ha lest meg grønn, googlet meg blå og surfet finn.no/friflyt o.l til jeg ble gul uten å forstå hva jeg bør ha, velger jeg nå å spørre her.

Jeg er altså helt grønn vedrørende rando utstyr og det å gå toppturer på slikt. Begynner å bli voksen (35) med str. 180cm/90kg/42 labber. Jeg har lyst til å prøve meg på noen toppturer og gidder da ikke bekoste utstyret for mye i første omgang. Det må vel være mulig å få ei grei brukt pakke (ski/binding/støvel/stav) til ca kr 5000,- bor i Østfold... Erfaringsmessig er jeg vel habil på brett/ planker med fast støvel, men har vært mest i preppa bakke.

Noen forslag?

Re: Randopakke til nybegynner...
Onsing #169658 05/03/2011 2:07 PM
Fersking
Fersking

Har du allerede ski? I så fall, hvorfor ikke bare kjøpe et par Marker bindinger og feller til dem? Har gått masse toppturer uten dedikert randoutstyr, null stress det. Bindinger, feller og teleskopstaver blir fort noen tusenlapper uansett.

Kommer selvfølgelig litt an på hva slags ski du har (all-mountain og bredere bør funke fint), men poenget mitt er bare at du på ingen måte må ha egne ski og sko til toppturer. Dessuten er nedturen gøyere med utstyr du kjenner.

Re: Randopakke til nybegynner...
Onsing #169659 07/03/2011 9:35 AM
Ringrev
Ringrev

Hva med å leie?Rå-sport i Oslo har utleie tror jeg.

Forsåvidt enig med kommentaren over, men å labbe avgårde med for tungt utstyr kan også ta knekken en på en....man må ihvertfall være klar over hva man gjør, og ha tålmodige tur-kompiser.

Jeg går på tur minst like mye for turen, som for nedkjøringen. Når man går opp, blir det mye opp og relativt lite ned. (Omtrentlig kan man kanskje si at en time opp gir fem minutter ned)