Flicklock systemet fungerer bra, og valg av materiale er opp til deg. Karbon er bittelitt lettere men dyrere. De tåler mye men knekker de så knekker de. En alustav vil bøyes ganske langt før den tar kveld og kan derfor lett bøyes tilbake.
Jeg har brukt Black Diamond Traverse i årevis og aldri hatt problemer med mine totalt tre par. De har strøket med under stygge tryn i skauen hvor alt av staver ville gitt etter.
Gjerne kjøpt stav med innebygget sonde, men husk at dette må aldri, aldri, aldri erstatte ei søkestang! Det er KUN å tenke på som reserveløsning. Dropper du søkestang for et slikt par med staver så er du teit.
Ang søker så er stort sett alt nytt godt nok. BCA er svært vanlig og utbredt at bare det er en garanti for at den holder en viss standard. Det eneste du kan gjøre feil her er å kjøpe noe som er for gammelt eller for sært. Jeg har BCA Tracker og er fornøyd med den. I Røde Kors brukte vi Mammut Pulse, men jeg kunne ikke se at jeg hadde behov for alle de funksjonene til mitt eget private bruk. Dessuten kan jeg bevege meg raskere med Tracker enn Pulse. Mulig ny firmware eller software har forandret på dette siden da.