Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hva bør jeg kjøpe av teleskopstaver til topptur og skredsøker?
#169493 17/02/2011 11:10 AM
eau Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har kjøpt randoutstyr og er nå på utskikk etter staver og skredsøker. På stavsiden er jeg fortsatt ikke sikker på om jeg skal kjøpe carbon eller aluminium, noen som har noen tanker om det? Vurderer black diamond razor carbon, bd pure carbon, bd traverse (kun aluminium), Leki Mountain Lite Carbon og Leki Peak Vario S Speed Lock. Noen som har noen erfaring med disse stavene og bd vs leki??

Skredsøker så tenker jeg å kjøpe en forholdsvis enkel digital skredsøker med 3 antenner og vurderer først og fremst arva evo3, ortovox 3+ og bca tracker 2. Fordelen med arvaen er at den er litt billigere enn de to andre, så om den er bra nok så tenker jeg å kjøpe den.

Re: Hva bør jeg kjøpe av teleskopstaver til topptur og skredsøker?
eau #169494 17/02/2011 11:44 AM
Entusiast
Entusiast

Flicklock systemet fungerer bra, og valg av materiale er opp til deg. Karbon er bittelitt lettere men dyrere. De tåler mye men knekker de så knekker de. En alustav vil bøyes ganske langt før den tar kveld og kan derfor lett bøyes tilbake.

Jeg har brukt Black Diamond Traverse i årevis og aldri hatt problemer med mine totalt tre par. De har strøket med under stygge tryn i skauen hvor alt av staver ville gitt etter.

Gjerne kjøpt stav med innebygget sonde, men husk at dette må aldri, aldri, aldri erstatte ei søkestang! Det er KUN å tenke på som reserveløsning. Dropper du søkestang for et slikt par med staver så er du teit.

Ang søker så er stort sett alt nytt godt nok. BCA er svært vanlig og utbredt at bare det er en garanti for at den holder en viss standard. Det eneste du kan gjøre feil her er å kjøpe noe som er for gammelt eller for sært. Jeg har BCA Tracker og er fornøyd med den. I Røde Kors brukte vi Mammut Pulse, men jeg kunne ikke se at jeg hadde behov for alle de funksjonene til mitt eget private bruk. Dessuten kan jeg bevege meg raskere med Tracker enn Pulse. Mulig ny firmware eller software har forandret på dette siden da.

eau #169495 17/02/2011 12:02 PM
Fersking
Fersking

Jeg har Life-link Carbon Pro staver med innebygd søkestang og er godt fornøyd. Men som det sies her, så er ikke dette en erstatning til ordinær søkestang, så på topptur bør slik innebygd søkestang være overflødig..Hvis du står snowboard, blir nok disse litt lange å putte i sekken på nedturen, da de kun har et ledd og ikke kan legges helt sammen.En fordel med disse, som muligens gjelder andre staver også, er at dersom du knekker den nedre karbon delen (som omtrent er den eneste delen som kan knekke på disse stavene), kan du kjøpe ny del til ca. 500,-. Da slipper du med andre ord å kjøpe et nytt sett med staver.Ellers er de selvfølgelig relativt lette.

eau #169496 17/02/2011 12:02 PM
Fersking
Fersking

ser nå at du ikke står snowboard....

eau #169497 17/02/2011 1:25 PM
Entusiast
Entusiast

"Problemet" i mine øyne er at de perfekte stavene finnes ikke. Med litt modifikasjoner derimot kommer man langt. Jeg har endt opp på BD Pure Carbon men har satt på Swix skinntrinser og byttet ut håndtakene med håndtak fra Life Link Carbon Pro for å få utløsbare (herpa en skulder tidligere).

Kjørte lenge på BD Traverse men knakk så mange etter hvert at jeg ble lei. Karbonstavene har holdt enn så lenge smile

eau #169498 17/02/2011 3:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har de BD-stavene som er alu på toppen og karbon nederst. Jeg synes disse mye stivere enn alu-stavene jeg hadde før. Kjekt at staven ikke bøyer når du er nødt å støtte deg hardt på en stav. De har også tålt diverse små og store tryn. Så kan fint anbefale BD's karbonløsninger. Kjøp som nevnt egen søkestang. Søkestang i staven føler jeg bare er et salgstriks og totalt meningsløst.

Har BCA Tracker 2. Kan fint anbefales. Har de funksjonene du trenger, og BCA har et langt og godt rykte på seg ift brukervennlighet og utstyret er til å stole på.

eau #169499 17/02/2011 9:25 PM
Entusiast
Entusiast

Har og egentlig lyst på karbonstaver :wink Om du ikke syns det er mye penger så kjøpt det. Bare ikke kakk de for mye i stålkantene så lever de nok lenge!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå