Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptursko for brede føtter?
#169433 07/02/2011 3:20 PM
Knutsen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

har en kompis som er på utkikk etter randostøvler. Ettersom jeg har mest peiling på telemark vet jeg ikke hvilken sko å anbefale til en kar på rundt 90kg med bred fot. Han har kjørt med noe av de bredeste salomonskoene i 28.5 mondo og disse satt greit, men fortsatt ikke helt bra. (tror salomonskoa het noe i duren av Mission RS)

Noen som har noen anbefalinger? Har så godt som utelukket Scarpa Maestrale selv om den satt greit i butikken, men lurer litt på Mobe eller Skookum?

Re: Topptursko for brede føtter?
Knutsen #169434 07/02/2011 3:38 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skookum er brei iallefall og stort volum. God kjøresko for en tyngre kar, jeg er selv 95-100kg. Jeg har forresten et par brukte 28,5 Skookum som jeg tenker å selge billig, om det skulle være av interesse. Selges pga at de var for store til meg.

Mobe synes jeg selv var ubehagelige i butikken, virket smalere enn Skookum. Ellers finnes jo BD Factor og Salomon Quest som skal være breie. Garmont er bare å glemme. Selv har jeg Dynafit Titan som i utgangspunktet er smale, men med litt blokking her og der fungerer bra.

Knutsen #169435 07/02/2011 4:14 PM
Entusiast
Entusiast

BD og Garmont. Har kjørt to sesonger på mine Factor og aldri kunnet klage på komforten. Jeg har en ganske lav og brei fot og brukte lang tid på å prøve støvler og undersøke passformer. Salomon var et av merkene jeg prøvde når jeg skulle kjøpe, og jeg gikk ikke lenge i butikken med de på foten før jeg begynte å få så vondt at jeg strøyk de av lista. Jeg syns selv at Scarpa bare er "sånn passe", ikke de smaleste men fremdeles langt fra optimal.

Tilfeldigheten vil at jeg nå selger mine BD Factors... Grunnen er at jeg solgt skiene jeg hadde randobindinger på, nå er det bare telemark, og jeg trenger pengene mer enn en et par støvler som står og samler støv i boden :P

Knutsen #169436 08/02/2011 11:19 AM
Knutsen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for svar, karer.Skal formidle anbefalinger og salg videre til han som skal ha seg utstyr.

Knutsen #169437 08/02/2011 12:57 PM
Medlem
Medlem

Jeg ville ikke gått for Scarpa.Mine føtter er ganske brei, er plattfot og Scarpa er ikke ideel. Jeg har gått over til Dynafit Zzero.Sjekk de også

Knutsen #169438 08/02/2011 1:17 PM
Entusiast
Entusiast

Både Salomon, Scarpa og Dynafit er 98mm brede på det meste (I "standardstørrelsen 27mp"), men forskjellen ligger i hvor denne bredden er plassert. Ingen av disse støvlene passer spesielt bra om man har litt andefot. På meg klemmer de enten feil, eller så knuser tåboksen tærne mine.

Black Diamond har 102mm bredde og er virkelig bredere. Efficient-serien er litt smalere, men jeg husker ikke om de måler 98 eller 100mm. BDs passform er relativt lav over vrista og passer de med "stor" storetå godt. Garmont varierer litt mellom 98, 100 og 102mm, så det kan varitere med modellen. Tåboksen er litt annerledes der fordi den er mer halvsirkerforma.

Glem forsåvidt ikke at hælen må stemme like godt som tærne!...

Både Salomon og Fisher har støvler som er laget for brede føtter eller er hvor ytterskallet er enklere å tilpasse rare passformer, men desverre er ingen av disse randostøvler.

Knutsen #169439 08/02/2011 9:26 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tror faktisk jeg kan bekrefte en del av det Peddyslate skriver. Jeg har kanskje ikke helt andeføtter, men har en meget utpreget kul på innsiden av foten (overgang tå/fot og er veldig brei over foten der) og tær som snevrer seg litt inn igjen. På akkurat det punktet kulen er har jeg fått blokka ut mine Dynafit Titan. Titan blir smalere fram mot tærne, og jeg hadde særlig problem med at den medfølgende innerskoen ikke blir særlig breiere her ved termoforming. Resultat var delvis overlappende tær pga smal innersko. Dermed kjøpte jeg meg et par Intuition-innerstøvler, som har fikset dette problemet.

Og som Peddy også sier, hælen er viktig. Hælen min sitter som støpt nå, og derfor valgte jeg å "gutse" litt på Titan-kjøp og blokking.

Etter bomkjøp og mye prøving av støvler på "vanskelige" føtter, kan jeg ikke understreke viktigheten av å prøve så mange forskjellige sko som mulig for å finne den som passer best. Ingen føtter er helt like, ikke en gang ditt eget par....

Knutsen #169440 08/02/2011 10:19 PM
Entusiast
Entusiast

Har jobba litt som skitech og fikk da tak i alle såleomrissene fra de fleste merkene i tillegg til at jeg foretrakk å ringe fabrikken i Europa framfor å høre på antagelsene til folk wink

Har en følelse av at mange i Norge innbiller seg at de har bred fot når saken egentlig er at passformen er feil. De kjenner det ikke der støvelen faktisk er bred nok, men legger merke til hvor den klemmer! Men egentlig spiller alt av tall, mål og omriss liten rolle. Stikk foten oppi støvler og prøv prøv prøv som det blir sagt her =)

Knutsen #169441 09/02/2011 8:42 AM
Medlem
Medlem

Men hvor mye vil prøving i butikk egentlig hjelpe?Man kler de på seg, står der med de kanskje noen minutter, det føles greit men egentlig vet man ikke hvordan de blir når man har labbet oppover i 4 timer og beina er fulle av blod. Eller man står i bakken i 3 timer med t-krokheis, er skoene like gode da?Det er nesten umulig å finne ut ved å prøve de noen få minutter i butikken.Min mening er at man ikke skal kjenne noe ubehag når man har skoen på, overse kommentarer fra selger om at "de kan varmetilpasses og det ordner alt". Ikke kjøpe for små sko ( mange selgere pusher små sko), Investere i ett par kvalitetssåler, helst customstøpt. Støpte såler har for meg forvandlet ett par telemarksko fra helvettesgryter til tøfler smile

Knutsen #169442 09/02/2011 9:22 AM
Entusiast
Entusiast

Prøving hjelper smile Innerstøvelen er ikke helt "dau", og man kjenner i grove trekk hvor selve skallet vil knipe.

Knutsen #169443 09/02/2011 12:00 PM
Knutsen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Jobber selv som skiselger og montør på Platou Sport, og vi selger i hovedsak Dynafit og Scarpa som topptursko, pluss telemark, som er mer mitt felt. som nevnt tidligere er Scarpa og Dynafit 98mm på det meste. Så selv om jeg har relativt grei kontroll på de merkene tror jeg de blir for smale for kompisen min. Jeg har selv gått igjennom 3 par NTN sko på en sesong før jeg fant de som nå skal bli med meg i graven.

Har forresten en NTN guide til sko inne på forumet her om noen lurer på det =P

Så ettersom jeg forstår blir BD kanskje hans beste valg? Han har lite lyst å gamble på sko med studentøkonomi etc. Og blokking ser jeg selv på som siste utvei.