Topptur i Harstad området til helgen?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Heihei!! Noen som skal til fjells i Harstad-området til helgen:)?? Er gira på tur, men ikke alene.
|
|
|
 Re: Topptur i Harstad området til helgen?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hadde dårlig tid når eg skreiv første innlegget, så skriver litt mer nå:wink Har gått på toppturer før, men ikke i fjellene rundt Harstad. Jeg setter STOR pris på hvis det er noen som skal på tur til helgen og vil ha med seg en "rookie":wink Trenger ikke å være en lang tur, deilig å bare komme seg ut!!!:) Går selvfølgelig med S/M, søkestang og spade. Kan også å bruke det, hvis noen som lurer på det. Trener jevnlig med dette utstyret i vintermånedene.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Håper du finner en turkompis, mange fra Harstadområdet på egen "Lofotcamp" i helga, planlagt ei stund nå. Men de som står på ski fra Strandstind i helga får de beste forholdene, der er det STORE snømengder, mye mer og mye bedre enn her i Lofoten akkurat nå.. Men satser på at renna i Geitgaljen er bra!! God tur!
|
|
|
 Strandstind!
|
Fersking
|
Fersking
Skal ta Strandstind på Søndag kl 0900, går opp fra Truckstoppen eter Fiskøya.:) bare å slenge seg på:)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Heihei!! Takker så mye tilbudet, men har dessverre dukket opp noe som gjør at jeg ikke kan være med i morgen!!:( Kjenner at det irriterer meg veldig mye!! Strandstind virker som en super topp!! Har sett noen filmer og bilder fra turer på Strandstind!! Blir mer enn gjerne med en annen gang!! Hvis du orker så skriv gjerne hvordan turen og forholdene var:) Hvordan er forresten topptur-aktiviteten ellers i Harstad området? Mange som er i fjellet?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hei Maaloy Joda, det er mange som går turer i fjellene rundt Harstad. Skal på Strandstind med hol68 ondag om du vil være med (meldt bra vær), planlegger ellers å gå på Trolltind fredag.......
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takker så mye for tilbudet:)!! Men kan bli vanskelig, begynner på jobb kl 15 på onsdagdermed blir det vel knapt med tid??
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
dersom vi starter å gå kl 10, er vi på toppen ca kl 13, litt skifting, nede i god tid før kl 14, rett på jobb, du rekker det med god margin, i alle fall med 10 minutter..;-) Antagelig ingenting i veien for at vi kan starte kanskje en halv time tidligere, ihvertfall ikke for meg!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Heihei!! Beklager sen tilbakemelding, har ikke hatt tilgang på nett før nå.Har også sendt mld til "Rando" via tlf. Det har seg slik at jeg må begynne på jobb kl 1330. Fikk vite det nå i kveld. Beklager. Jeg blir mer enn gjerne med på tur når som helst ellers, hvis det passer for deg/dere? Kjører gjerne en time eller to for en tur:)
|
|
|
 Fantastiske forhold!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
..Strandstind byr på vanvittig gode forhold fra varde til vei!! Kjørte nordsiden idag, kanskje østsiden til neste uke!
|
|
|
 Strandstind
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei!Er gira på strandstinden eller helligtind fredag,si fra om noen flere vil værra med! Hol68;østsiden av strandstind, da parkerer man ved høyspenten etter Feskfjorden? Sondre
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Heihei!! Er det noen fjell i Harstad som man kan gå på alene en ettermiddag/formiddag, og hvor hellingen er såpass at det nesten uansett forhold er liten eller ingen skredfare? Greit med et alternativ som man kan gå alene før/etter jobb, og når det av ymse grunner er mangel på turgåere. Trenger ikke å være en lang tur, er DIGG å komme seg ut på ski selv om turen ikke er lang!!!:grin
|
|
|
|
|
|
 Nonstind
|
Fersking
|
Fersking
En lett tilgjengelig, kort, men likevel morsom tur er Nonstind i Kasfjord. Du kan velge å kjøre ned "hovedhenget" som ligger opp mot 30grader i bratthet, eller lenger sør på ryggen (mot Koven) hvor det er noe slakkere - avh av egen vurdering av skredfare. Beskrivelse finner du her http://utpaatur.net/turInfo.php?turID=57 Utpaatur.net anbefales generelt for inspirasjon til toppturing i Harstad-området.
|
|
|
 flere topper
|
Fersking
|
Fersking
Hei igjen Maaloy Jeg er også en tilhenger av disse korte morgen eller ettermiddagsturene og vil anbefale følgende fjell i tillegg til Nontind som er en veldig fin tur: Meraftesfjellet (nabofjellet til Nontind) - du går bare til den vestre toppen fra pipvatnet, ev. kan du gå på både denne og Nontind om tiden strekker til. Hinnstein fra Breivika (kan gå fra Rypelia 85moh) - gir nesten 500 høydemeter fin kjøring i åpen skog Heia fra idretsplassen i Medkila - gir 450 høydemeter morsom småkupert kjøring i den gamle slalombakketraseen. Nattmålsfjellet fra Kilkam stadioen (følg lysløypa inn til Nattmålsfjellvatnet og gå så direkte mot toppen) - gir ca 350 høydemeter morsom kjøring med masse rart det går ann å hoppe fra. det står flotte turbeskrivelser på alle disse og flere andre på http://www.utpaatur.net/ ps: send meg gjerne en SMS når du skal på tur - kanskje jeg kan være med ;-) god tur
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for supre tips!!!:) RANDO: Sender deg en SMS ved første anledning!! Gi beskjed du også når det blir tur på deg, så kanskje jeg kan være med:)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ellers er det noen som har tenkt seg på tur i helgen??
|
|
|
 Tur - kort varsel.
|
Fersking
|
OP
Fersking
Litt kort varsel, men prøver! Noen som kunne ha tenkt seg på en formiddagstur imorgen? Tenkte da på en av de kortere turene som er nevnt i innlegget "flere topper" av Rando eller innlegget "Nonstind" av skommis.
|
|
|
 Rådende forhold
|
Fersking
|
Fersking
Jeg sitter sørpå og har i lengre tid planlagt en toppturhelg med søring-kompiser i hjemmefjella rundt Harstad. Denne helgen er satt til neste helg. Jeg har prøvd å følge litt med på vær og vind i det siste, og akkurat vær og vind har det jo vært en hel del av. Ser at det har vært mildt, men antar at det er mulig det har snødd over ca 3-400moh. Dersom noen i området har noen som helst vurdering av1) forhold, kjøremessig2) skredfare (antar den er greit tilstede)hadde jeg satt stor pris på dette. Langtidsvarslet byr på mer mer vind, rundt 10-15mm nedbør og jojo-temperaturer. I mine ører høres det ikke ut som kommende vær kommer til å dempe skredfaren.
|
|
|
|
|
|
 Heia - 526 moh.
|
Fersking
|
OP
Fersking
Heihei!! Tenker meg en tur på Heia imorgen tidlig, regner med å være klar ca klokken 0830/0900 fra Medkila stadion. Er bare å bli med de som vil! Bare å poste hvis du er int, så blir vi enige om nøyaktig tidspunkt.
|
|
|
 Overraskende forhold på Grytøya
|
Fersking
|
Fersking
Som kjent er det kommet en god del snø de siste dagene, sammen med tildels mye vind. Derfor var det en smule overraskende å finne absolutt hele siden på Lundenesgalten svøpt i en god halvmeter homogen nysnø. Selv på topppunktet var snøen bortimot fullstendig upåvirket av vind. Skredfaren er nok absolutt tilstede, men det var positivt å se at nysnøen var såpass homogen, med god binding til laget under. Da skylaget sprakk opp, vinden stilnet og sola kom fram, var tidenes tur på Galten et faktum for dette turlaget. God tur til alle som tenker seg ut i løpet av uka 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Høres veldig bra ut skommis !!Har du vært på noen andre topper iløpet av helgen?? Er det ellers noen som har vært på fjellet i Helgen? Selv stikker jeg en tur på Heia etter jobb idag, rundt klokken 17/17:30.. Bare å bli med de som vil!!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ja, fikk en fantastisk tur på Middagstind, Kvæfjord, i går. Snøen i "rennen" på vestsiden var utrolig fin. Litt avblåst helt i toppen, men i det hele tatt langt bedre enn forventet gitt at det har blåst mye vestlig i det siste.
|
|
|
|
|