Har pre-utløst 2 ganger de siste 10 årene. Begge(*) gangene var på is/veldig hardt med kortsvinger. Den ene gangen var jeg på vei ned fra Augunshaug på Norefjell, den andre gangen i bakken på stølen - da endte det brukket ribbein. Etter ribbeinsbruddet strammet jeg bindingene 2 hakk (fra 8 til 10). Har ikke løst ut etter det. Jeg i dag ikke sikker på om disse utløsningene var preutløsninger eller bare for løse bindinger. Norefjell-episoden kan ha vært is.

Jeg har løst ut et par ganger rett frem når det har vært behov for det, men har også hengt fast...trolig fordi det ikke var hardt nok trykk - det endte heller ikke med skade.

Med alpinbindinger har jeg også hatt for tidlige utløsninger. Vanskelig å finne en innstilling som holder en fast, men ikke for fast... Endte med en skulder ut av ledd i jula da en ski sto igjenn i snøen (pudder).

(*) Kjørte et år med Coomba og ft12. Da hadde jeg veldig mange reelle preutløsninger på hardt føre - tåbindingen åpnet seg. Typisk ved omstigning på hardt føre. Viste seg å være feil med bakbindingen, som jeg fikk byttet, samt sålebrudd i skoen, som jeg også byttet. Bakbindingen hadde slarkete pinner.

Hadde også mange preutløsninger med et par Salomon Ak Rocket (200cm) - de skyldtes utelukkende feil montering. Fikk fikset det => 0 problem.