Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Myten om Dynafit som løser ut feil...?
#169344 29/01/2011 2:52 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Hvilke konkrete erfaringer har folk gjort med Dynafits bindinger?

- Under hvilke forhold har de faktisk løst ut ved kjøring og ikke fall? - Når løser de ut under forhold hvor man ville forvente at en alpinbinding holdt fast? - Når man låser tåa fast, hvordan løser bindingen ut da?- Kjørekomfort?

Jeg hadde satt fryktelig stor pris på at sånt man har "hørt" blir holdt utenfor til fordel for faktiske erfaringer. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har "hørt" så mye rart som jeg tenkte kunne være en idé å få litt klarhet i.

Re: Myten om Dynafit som løser ut feil...?
Peddyslate #169345 29/01/2011 3:45 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Personlig har jeg opplevd det jeg vil kalle for helt uventet utløsning fra eb Dynafit-binding en fire-fem ganger. Det har vært med to forskjellige bindinger, og tre forskjellige bindings-oppsett (den ene bindingen har stått på to forskjellige ski). Alle gangene har vært på veldig hardt skareføre, og så og si alle tilfellene skjedde i veldig slakt terreng. Om det er feilstilling på bindingene eller noe annet som er årsaken vet jeg ikke, men det ene paret med ski var en Dynafit ski med inserts til bindingene.

Når bindingene er låst fremme så har jeg opplevd at de løser ut bak ved belastning oppover (eller fremover om du vil), men tåbindingen har da ikke løst ut, og jeg tror(!) at det skal svært mye til å løse ut ved sidelengs belastning.

Peddyslate #169346 29/01/2011 4:01 PM
Medlem
Medlem

Har opplevd at dynafit løste ut, men da var det frosset snø/is under fjæra framme på bindingen slik at jeg ikke fikk strammet den nok. Jeg skjønte ikke umiddelbart at det var det som var problemet og strammet og startet å kjøre flere ganger før jeg kom ned til bunnen av bakken. Det skal sies at bindingen løste svært tidlig ut, bare etter ett par svinger så vidt jeg husker.

Eller når de ikke løser ut...
Peddyslate #169347 29/01/2011 6:57 PM
Medlem
Medlem

Jeg brakk en skokk med ribbein etter et tryn i romjula med FT12, der bakbindingene ikke løste ut. En alpinbinding hadde løst ut rett oppover, noe Dynafit tydeligvis sliter med. HPK, en annen bruker på forumet, brakk ankelen tvert av i Tryvann i fjor. Mener å huske at det var noe av det samme.Ellers er jeg superfornøyd med stabiltet, stivhet og kjøreegenskaper både på Støvler og bindinger fra Dynafit.

Peddyslate #169348 29/01/2011 9:36 PM
Ringrev
Ringrev

Har pre-utløst 2 ganger de siste 10 årene. Begge(*) gangene var på is/veldig hardt med kortsvinger. Den ene gangen var jeg på vei ned fra Augunshaug på Norefjell, den andre gangen i bakken på stølen - da endte det brukket ribbein. Etter ribbeinsbruddet strammet jeg bindingene 2 hakk (fra 8 til 10). Har ikke løst ut etter det. Jeg i dag ikke sikker på om disse utløsningene var preutløsninger eller bare for løse bindinger. Norefjell-episoden kan ha vært is.

Jeg har løst ut et par ganger rett frem når det har vært behov for det, men har også hengt fast...trolig fordi det ikke var hardt nok trykk - det endte heller ikke med skade.

Med alpinbindinger har jeg også hatt for tidlige utløsninger. Vanskelig å finne en innstilling som holder en fast, men ikke for fast... Endte med en skulder ut av ledd i jula da en ski sto igjenn i snøen (pudder).

(*) Kjørte et år med Coomba og ft12. Da hadde jeg veldig mange reelle preutløsninger på hardt føre - tåbindingen åpnet seg. Typisk ved omstigning på hardt føre. Viste seg å være feil med bakbindingen, som jeg fikk byttet, samt sålebrudd i skoen, som jeg også byttet. Bakbindingen hadde slarkete pinner.

Hadde også mange preutløsninger med et par Salomon Ak Rocket (200cm) - de skyldtes utelukkende feil montering. Fikk fikset det => 0 problem.

Peddyslate #169349 30/01/2011 11:50 AM
Medlem
Medlem

Har eit par gonger oplevd at binninga har løst ut på grunn av is i festehulla. Isen renskes raskt ut med skistaven så eg oppfatter ikkje dette som noko problem.

Synes i større grad det er eit problem at binninga ikkje løyser ut når den bør. To gonger har binninga mi løyst ut og eg har hatt mange fleire fall som skulle tilseie utløysing.

Peddyslate #169350 30/01/2011 7:33 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg kjører Dynafit FT12, veier 65 kg og har sålelengde 318mm. Jeg kjører KUN med bindigen i kjørefunksjon, er for redd for knærene til å låse den.

Jeg har kun i 2 tilfeller opplevd at de har løst ut "unødvendig".

Case 1 var i skianlegg da jeg hoppet skrått på en kul og landet i bratt skråning. Ene skia poppet umiddelbart. Det er mulig det var snø i bindingsystemet som gjorde at jeg poppa, men tror ikke det. Derimot hadde jeg DIN stillt ganske lavt, noe som er mulig at kan være grunnen.

Case 2 var en dropp på 5 meter til bra mykt men ikke altfor bratt landing. Landet fint og kjørte noen meter videre ut i preparert løype før jeg merka at tåen på ene bindingen var poppa.

Ellers har de oppført seg upåklagelig både i hoppsvinger i bratt lende på hardt føre, i oppkjørt og ruskete kjøring i høy fart og til bakkekjøring. Har til og med brukt dem til litt BC-jibbing, selv om målet da aldri var å stå noe ettersom landingen var ett stort hull. Men bindingen løste ut som den skulle når det var behov for det.

Har opplevd en gang at bindigen først løste ut bak for så bruke litt tid på å løse ut bak. Dette var ikke noe stort problem, den løsnet jo etter hvert.

Det kjipeste jeg har opplevd med bindingene er strengt tatt en gang i gåmodus da jeg skulle traversere ganske bratt på veldig hardt føre og jeg klarte å sparke meg ut av ene bindingen og skia stakk av gårde i mangel på skibremser ved gåfunksjon. Dette var mens jeg framdeles var ganske fersk med Dynafit, og jeg er usikker på om det var fordi jeg ikke hadde trukket nokk til på låsespaken. Har flere ganger senere prøvd å sparke meg utav, men med relativt mye kraft har jeg ikke klart det.

Ellers har jeg lite å utsette på bindigen egentlig. Den har vært solid og holdt meg låst til skiene gjennom mye rart akkurat som jeg hadde forventa av en alpinbinding. Jeg er rett og slett litt overrasket over hvor mye de små "pinnene" tåler. Bare pass på at du ikke har snø/is som pakker seg under fjærene på frambindigen, siden den da ikke lukker seg skikkelig og du popper veldig lett.

Peddyslate #169351 01/02/2011 9:31 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat ToHee:Jeg brakk en skokk med ribbein etter et tryn i romjula med FT12, der bakbindingene ikke løste ut..

</p>

Har tenkt litt på denne...klarer ikke å se for meg et scenario der manglende utløsning medfører knekte ribbein... Hva skjedde?<p>(Ribbeinsbruddet jeg nevnte i min post over, var at jeg landet på skia etter utløsning).

Utløsning
Peddyslate #169352 07/02/2011 10:40 PM
HPK Offline
Medlem
Medlem

Sitat ToHee:HPK, en annen bruker på forumet, brakk ankelen tvert av i Tryvann i fjor. Mener å huske at det var noe av det samme.

Det har vært flere poster ang ufrivillig utløsning ved bruk av Dynafit bindinger.Først vil jeg presisere at jeg har ikke vært plaget av sen eller tidlig utløsning hverken privat eller ved skikjøring generelt.

Jeg har imidlertid opplevd et par ganger at bindinene har løst ut etter bare et par svinger. Dette har skjedd rett etter at jeg har tatt på skia og jeg er 99% sikker på at dette skyldes is og snø på støvel eller i binding. Jeg sjekker nå alltid bindingen for is/snø og passer på at frontbindingen biter seg ordentlig fast i støvelen og har ikke opplevd at bindingen løser ut da.

Jeg er ca 90 kg og har kjørt med DIN 8 i 2 år og bindingene har løst ut stort sett kun ved behov inntil i fjor vinter.Landet litt frampå etter et dropp på ca 2-3 meter. Tror den ene skia hang litt igjen i en stein eller noe. Kom veldig frampå i sakte fart og litt tung snø. Rotasjon og høyre binding løser ut. Venstre binding løste ikke ut før leggen ga etter og begge leggbeina gikk tvert av.Tilbake på ski igjen nå, men med DIN 6.

Peddyslate #169353 08/02/2011 11:18 AM
Ringrev
Ringrev

Huff da hørtes ikke godt ut, men det er nok mange bindinger som ville ha slitt med utløsning i en slik situasjon: hørtes ut som type fall man får i "beinbrekkerføre". Din 6 hørtes løst ut....men jeg kjørt med din 7 i mange år før jeggradevis har gått opp til 10 grunnet fortidlig utløsning med skade både med alpinski og dynafit (vekten har ikke gått opp tilsvarende). Liker det ikke, men siden jeg faktisk har skadet meg med lavere din, så får jeg heller prøve hardere din...

Utløsning ved fremoverfall
Peddyslate #169354 20/02/2011 6:07 PM
Entusiast
Entusiast

Stuket skia i en fonn bak et tre i relativt lav fart sist søndag. Dynafit bak-bindingen løste ikke ut og kom veldig frempå - slik at jeg rev av den ene leggmuskelen.

Spørsmålet er hvordan jeg unngår at noe slikt skjer igjen, Hadde stilt inn bindingen på DIN 7 etter tabellen, og med mine 100 kg mente jeg det skulle være ganske safe. Stiller selvsagt bindingene lavere heretter, men vil jo heller ikke at de skal løse ut for tidlig heller.

Er egentlig veldig fornøyd med bindingen, men det er noe dritt å skade seg fordi mekanikken ikke funker som forventet.

Peddyslate #169355 20/02/2011 10:43 PM
Fersking
Fersking

Hm... La akkurat ut en tråd på http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=276001 ang. dette. Har hatt flere tilfeller der skia har løst ut når den ikke skulle.- Et par ganger ved skøyting.- Det værste tilfellet var ved traversering, der frambindingen var strammet godt. Da hoppet "strammespaken" over et hakk, og skia løste ut foran. Bindingen måtte demonteres og monteres igjen halvveis opp på Glittertind. Heldigvis hadde vi med mekaniker med verktøysett smile Mistet også skia på vei ned, hardt underlag.- Sist nå i helga. Hadde varierende forhold med pudder og hardt underlag. Skia løste ut to ganger ved slag. Ikke hard kjøring.

Begynner å bli ganske lei av å ikke kunne stole på bindingene. Får ikke ordentlig glede av nedkjøringen :sad

Peddyslate #169356 24/02/2011 10:33 AM
Entusiast
Entusiast

Lou dawson diskuterer instilling av Dynafit her:

http://www.wildsnow.com/1549/dynafit-release-adjustment-tips-tricks/

Virker på meg at der man har et fall skrått fremover har bindinge et problem, men det er de vel ikke alene om? Leser man diskusjonsloggen er det flere som har opplevd noe av det samme.

Peddyslate #169357 24/02/2011 12:57 PM
Ringrev
Ringrev

Fremoverutløsning er ikke en lett greie - jeg har ikke sjans til å teste ut det, da jeg ikke klarer å presse meg ut. Det gjelder uansett om det er dyanfit eller en alpinbinding. Med dynafit-bindinger så har jeg løst ut fremover, men det virker som de kan slite litt hvis det er en treg stopp....I år har jeg forøvrig hatt flere merkelige utløsninger med alpin-bindinger (Salomon), men ingen med dyanfit.

Peddyslate #169358 24/02/2011 1:11 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat Marve A.:Hm... La akkurat ut en tråd på http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=276001 ang. dette. Har hatt flere tilfeller der skia har løst ut når den ikke skulle.- Et par ganger ved skøyting.- Det værste tilfellet var ved traversering, der frambindingen var strammet godt. Da hoppet "strammespaken" over et hakk, og skia løste ut foran. Bindingen måtte demonteres og monteres igjen halvveis opp på Glittertind. Heldigvis hadde vi med mekaniker med verktøysett smile Mistet også skia på vei ned, hardt underlag.- Sist nå i helga. Hadde varierende forhold med pudder og hardt underlag. Skia løste ut to ganger ved slag. Ikke hard kjøring.Begynner å bli ganske lei av å ikke kunne stole på bindingene. Får ikke ordentlig glede av nedkjøringen :sad

<p></p>
http://www.budstikka.no/sport/ski/sejersted-avsluttet-vm-pa-en-ski-1.6028233#Så mange pre-utløsninger på årets VM også.... Ved slag, så hjelper det å få belastet frembindingen skikkelig.Husk også at det kan være feil med bindingen - de skal jo ikke hoppe over hakk....

Peddyslate #169359 24/02/2011 3:29 PM
Entusiast
Entusiast

@ Marve: Som sagt i din andre tråd: husk at ved gå-modus skal spaken på frembindingen klikkes opp for å låse frembindingen.

Ellers høres det ut litt merkelig ut, det må være noe galt med dine bindinger ?

Peddyslate #169360 25/02/2011 12:02 AM
Fersking
Fersking

Dynafit bindinger igen igen. Meget er skrevet om dynafit-bindinger i mange tråde - god viden kan hentes. Min personlige opsummering er, at der i dynafit bindinger er tale om en relativ avanceret mekanik i en udsat konstruktion - det giver fordele og ulemper - fordelen er vel primært lav vægt og god funktionalitet. Ulempen er, at man ganske simpelt ikke kan behandle bindingen som andre bindinger, men man må forstå de grundlæggende funktioner for at sikre, at den virker efter hensigten. De vigtigste take-outs er for mig, at bindingen skal være ren for sne og is i tåbindingen og i huller på støvlen - selv dne mindste sne/is kan forårsage, at tåbindingen låser falskt i køre-modus med de fejlagtige og irriterende og usikkerhedsskabende udløsninger i nedkørslen til følge. Min medicin er: vær nøjagtig og grundig i isætning af støvlen hver gang og udfør en kontrol hver gang! (hele vægten lagt direkte på tåbindingen før bagbindingen isættes - ingen - absolut ingen - frigang i tåbindningen her = korrekt lås i køremodus).

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå