Det finnes jo alternativer hvor kjøreegenskaper ikke blir ofret i det hele tatt... Jeg regelrett brant opp penger og ødela en sesong på K2 Coomback! Lette og "fine" å kjøre, men den har ei øvre fartsgrense som er mulig å finne for en gjennomsnittlig kjører med litt hang til å dra på. Jeg ble tvunget til å søndagskjøre på den. Så min erfaring med den typiske lettveksskia er dårlig. Problemet er vel gjerne det at den er lik alle andre ski, men det er bare mindre av alt i den. Derfor blir den gjerne litt for myk eller lite torsjonsstiv. Det er ei grunn til at "skikkelige" kjøreski er laga av "så mye" materiale som de er. De går fortere og de er lettere å kjøre fort på.

Løsninga, materialet som gir ei lett ski som fremdeles er ei ordenlig kjøreski på alle mulige måter, er karbon. Her kan en fjærvekter fremdeles være akkurat så stiv både her og der, hit og dit, som man måtte ønske. Min sister ervering heter DPS Wailer 112RP... Desverre er det heller få igjen av noen modeller - på hele planeten!!! Men ring til Intersport i Heiloveien i Tromsø, der tilhører nemlig den svært så eksklusive klubben av DPS-forhandlere. Tror det er under ti på verdensbasis?

Det koster, mye, men er verdt det. Ingen har så langt jeg vet klart å legge fram noe som skulle tyde på at karbon er minst 30% letter men samtidig potensielt 30% stivere enn andre materialer.

TL;DR: Mange lettvektsski kjører ikke spesielt bra, ski som er laget av karbon derimot gir i både pose og sekk men koster deretter. Sjekk ut DPS, nesten umulig å få tak i men Intersport i Heilovegen i Tromsø har.