Skal du begynne med toppturer anbefaler jeg å starte med litt lette og lettkjørte ski, så vil du helt sikkert finne litt ut av hva du liker å utfordre deg selv med etter hvert. Dynastar Legend skiene er yppers og K2 Coomback er også supre ski for en begynner med litt skierfaring. Noen liker best å gå opp og så ta seg forsiktig med mange rolige svinger ned, andre ønsker å utfordre seg med fart og bratte forhold, andre igjen ønsker å leke på alle formasjoner og det som finnes av terreng med hopp og akrobatikk. Det er da ulike ski som egner seg for ulike aktiviteter. Det finner du ut av når du har fått deg noen fine turer.Se om du finner noe brukt, for det er nesten garantert at du vil endre behovet etter første sesongen og utvikle deg som toppturer. Altså: finn deg ski som ikke er for tung og tungkjørt, for det er viktig at du ikke kjaser deg ut de første turene, slik at du finner gleden med toppturer. Jeg startet seint i livet med toppturer, men gjør nå 50-70 per sesong og synes det er noe av det flotteste jeg kan gjøre! Velkommen ut i fjellet! Husk å bruke penger på viktig sikkerhetsutstyr også: skredsøker, metal spade og søkestang er helt nødvendig. Gode skistøvler er også viktig. Bindinger og ski vil du vokse med og ut av, så det er ikke der du skal legge mye penger i starten. Brukt funker godt og fjorårets er garantert bra nok! Se etter relativt lette ski med rundt 90 cm på midten.