Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Erfaringer med Dynafit Stoke?
#169139 03/01/2011 10:11 AM
Onrop Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Vurdere Dynafit Stoke. Noen som har erfanger med skiene? Har stort sett bare fått positive tilbakemeldinger på skiene, men jeg hørte om en som var missfornøyd. Noen som har erfaringe dem?

Re: Erfaringer med Dynafit Stoke?
Onrop #169140 03/01/2011 7:58 PM
Entusiast
Entusiast

Positivt på alle området (som er viktig), uten å gå i detalje så er nok dette en av de bedre (om ikke beste) brede (over 100 mm midje) ski som finnes på markedet. Ikke noe negativer erfaringer (og har testet under forskjellige forhold).

Onrop #169141 03/01/2011 9:13 PM
Ringrev
Ringrev

Har ikke kjørt med den selv:Franske Ski hevder at den var godt likt blandt gode kjørere, og var svært god i høye hastigheter. De gode kjørerne ønsket å ta den med på tur. (3,5/5 opp, 4/5 på cruising, 4/5 på "angrep", 4,5/5 på myk snø 3/5 på hard snø). Den hederen "Bemerkelsesverdig"/Remarquable.

Franske Montagne oppfattet den som meget god i vanskelig føre, men "usikker" på hardt føre. "Selv om testerne moret seg, var det ingen som vurderte å brukde den med feller". De ga den 5/5 på varm snø. 1/5 på sikkerhet på hard snø. 4,5/5 på kortsvinger og store svinger og 4/5 på skare. (Oppfatter bladet som veldig tur-orientert. Samtlige bilder var av folk med scarpa f1...) I samme kategori fikk Dynafit Mustagh Ata SL 4,5/5 på varm snø, 4 på oppkjørt snø, 3 på sikkerhet hard snø, 3,5 på kortsvinger, 4 på store svinger og 5 på skare...den 82mm brede Dynastar Altitrail Powder vant kategorien. (I "ski" knuste Mustagh altitrail i fjor).Skien scorer maks(10/10) på vridningsstivhet på tuppen, 5,5/10 på vridningstabilitet i bakskia, 7/10 på generell stivhet...og med sine 1643 gram 2/10 på vekt.

Hvordan skal man tolke dette? Trolig at en ski som er god for en, kan være dårlig for en annen. Jeg forstår godt at en bred ski med for myke sko føles utrygt, spesielt hvis man ikke er vant med å kjøre slike ski.

Onrop #169142 03/01/2011 10:38 PM
Fersking
Fersking

Har ikke noe erfaring med skia, men når det kommer til den franske skitesten som det blir referert til, så tror jeg at man må ta med i beregningene at franskmennene har en noe annen "ski/topptur filosofi" en nordmenn.

Synes selv at Stoke ser ut som et veldig spennende alternativ, men som allroundski tror jeg den kan bli litt for myk på ordentlig norsk driitføre.

Det er også viktig som skimachine sier at man må ha sko som kan håndtere skia. På topptur mener jeg at man ofte kan bli begrenset av skoa. Så en firespenners sko er nok å foretrekke på ei slik ski.sko som kan håndtere skia. På topptur mener jeg at man ofte kan bli begrenset av skoa. Så en firespenners sko er nok å foretrekke på ei slik ski.

Onrop #169143 04/01/2011 12:28 AM
Entusiast
Entusiast

Men seriøst folkens, går vi toppturer i "drittføre" ? Er dere som meg så sjekker dere værmeldingen og fortrekker løssnø eller slusj. Dynafit Stoke er en topptur ski, ikke noen allround ski (selv om den funker ok på hardt underlag, ikke knallbra). Faktiske kan du kun bruke Dynafit eller G3 bindinger på Stoke, mao detter er en topptur ski. Ikke med kondom drakt, men for den som vil ha best mulig ski på løst føre, samtidig som oppturen går lett. Skjønner ikke dere som skal dra inn allround prinsippet på alle typer ski.

Onrop #169144 04/01/2011 9:08 AM
Ringrev
Ringrev

Begge testene var franske: den ene av et ski-blad, og den andre av et fjell-blad. Franske "Ski" synes jeg treffer veldig godt med testene sine. Stoke var en av vinnerene - kun slått av Faction Alias...tror jeg, men det er uansett en mye tyngre ski.

"Montagne" sine tester stusser jeg litt ved - og er ofte veldig forskjellige fra "Ski" sine. Jeg har ikke lest om metodikken "Ski" benyttet i år, men i fjor benyttet de alt fra FIS kjørere og topp-nivå freeridere til nybegynnere. Montagne bruker tur-gåere. Det jeg likte med testene i Montagne var at de også testet vridningsstabilitet. Vedr. Stoke synes jeg det var litt interessant å se at de hadde en veldig vridningsstabil framski, men at bakski var mykere. Det er jo ikke slik at en ski er objektivt god/dårlig...det virker som om Stoke er en veldig god ski for gode kjørere.At noen av de smalere skiene i testen fikk bedre score forundrer meg egentlig ikke - det er et fjellblad som tester, og de vektlegger nok opp-turen vel så mye som nedoverturen....og hvis skoene er for myke for skia, så er vel løpet kjørt.

Ellers blir det jo ofte drittføre på toppturer, selv om det er en del bra også...så jeg setter ihvertfall pris på at Dynafit lager ski som takler det godt (bl.a. ved å benytte variabel radius). Kan ikke huske en tur til f.eks. Store Ringstind hvor føret var det samme fra topp til bunn.....

Onrop #169145 04/01/2011 11:11 AM
Medlem
Medlem

Sjekk ut tetongravity.com. Under community ligger det ett forum heter tech talk. Såvidt jeg husker så ligger det en egen tråd med diskusjon rundt Dynafit Stoke.

Det forumet kan forøvrig anbefales samme hva slags ski-utstyr man lurer på hva andre mener om.

Onrop #169146 04/01/2011 4:10 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat skimachine:Ellers blir det jo ofte drittføre på toppturer,

<p></p>
Da får du bli med meg hehe. Seriøst, veldig sjelden at jeg ikke har veldig gode forhold på topptur. Da går jeg heller ikke.

Onrop #169147 04/01/2011 8:23 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg går gjerne på tur uansett...og misforstå meg rett: det er ofte drittføre, men også ofte veldig bra...men gjerne på samme tur. Noe av grunnen er kanskje at turkammeratene mine i hovedsak er alpinister og ikke skikjørere...Ellers blir jeg gjerne med på tur ;-)

Kongeski!
Onrop #169148 05/01/2011 11:37 AM
Onrop Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Prøvde mine nye Stoke igår kveld og fikk ca 300 høydemeter med kongepudder og ca 400 høydemeter med litt tyngre snø. Skia fikset begge deler upåklagelig! Meget god fornøyd! Merket også at utstyret er langt lettere enn det jeg hadde fra før (Sugar Daddy med Diamir), sparer ca 750 gr pr ski.

Godt fornøyd etter denne turen, ihvertfall.