Begge testene var franske: den ene av et ski-blad, og den andre av et fjell-blad. Franske "Ski" synes jeg treffer veldig godt med testene sine. Stoke var en av vinnerene - kun slått av Faction Alias...tror jeg, men det er uansett en mye tyngre ski.

"Montagne" sine tester stusser jeg litt ved - og er ofte veldig forskjellige fra "Ski" sine. Jeg har ikke lest om metodikken "Ski" benyttet i år, men i fjor benyttet de alt fra FIS kjørere og topp-nivå freeridere til nybegynnere. Montagne bruker tur-gåere. Det jeg likte med testene i Montagne var at de også testet vridningsstabilitet. Vedr. Stoke synes jeg det var litt interessant å se at de hadde en veldig vridningsstabil framski, men at bakski var mykere. Det er jo ikke slik at en ski er objektivt god/dårlig...det virker som om Stoke er en veldig god ski for gode kjørere.At noen av de smalere skiene i testen fikk bedre score forundrer meg egentlig ikke - det er et fjellblad som tester, og de vektlegger nok opp-turen vel så mye som nedoverturen....og hvis skoene er for myke for skia, så er vel løpet kjørt.

Ellers blir det jo ofte drittføre på toppturer, selv om det er en del bra også...så jeg setter ihvertfall pris på at Dynafit lager ski som takler det godt (bl.a. ved å benytte variabel radius). Kan ikke huske en tur til f.eks. Store Ringstind hvor føret var det samme fra topp til bunn.....