Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
skal ha meg ny jakke!!
#169118 29/12/2010 12:42 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Eg er i tvil mellom to jakker: Enten blir det Haglofs spitz i orange eller haglos cirque i blå. Er veldig i tvil! Kva skal eg velge? Fint om noken kan meddele erfaring, fordelar og ulemper når det gjeld jakkene. Lurer også på kva som er vanlig å ha under når ein er på forexempel topptur. Har høyrt noken bruke dunjakke under.. er dette ein lur måte å gjere det på? isofal, kva dunjakke vil anbefalast? Blir svørt glad om nokon tar seg tid å komentere innlegget smile

størrelse
mountain skier #169119 29/12/2010 12:58 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Er 177 høg og lurer på om eg skal kjøpe medium elle large?

Under skallet..
mountain skier #169120 29/12/2010 1:06 AM
Fersking
Fersking

Jeg bruker ullundertøy og gjerne en fleecegenser under skalljakken, også har jeg en dunjakke i sekken hvis det er vind og kaldt. Dunjakken er også fin å ha når man stopper for å holde varmen. På den andre siden er det vanskelig å si hva som er lurt å ha under, noen er veldig varmblodige mens andre ikke, og været spiller en stor rolle. Her er en størrelseguide for Haglöfs:http://www.oslosportslager.no/magasinet/hagl%C3%B6fs-storrelseguide-753.aspx

Re: skal ha meg ny jakke!!
mountain skier #169121 29/12/2010 5:54 AM
Fersking
Fersking

Mine beklednings-forslag:

YTTERJAKKE: Lett, men godt vind-dekkende jakke (du trenger ikke nødvendigvis en kraftig arbeids/klatrejakke). Hvorvidt den skal være lang el. kort avhenger av om buksa er kort el. lang (ikke kort jakke og kort bukse). Tips: Arcteryx el. Norrøna.

ISOLASJON: Her funker en stretch-fleece selv ned mot 15-20 vindfulle blå sålenge det vindtette ytterplagget er godt - tips: Norrøna Trollveggen.

Skal du ha isolasjonsjakke, så styr unna dunjakke med slitesvakt ytterlag av to grunner: Dun kollapser i fuktig tilstand - selv om det er veldig behagelig og lett under optimale forhold. Men det er det ikke bestandig på topptur. Du svetter innenfra (selv om du er kommet til toppen og er på tur nedover). I tillegg kan det hende at det snør og denne kan bli bløt mot jakke. Løsningen er Primaloft som ikke trekker til seg fuktighet utenfra såvel som innenfra på samme måte som dun.Og har primaloft-jakka i tillegg et skall av Gore-Tex, beskytter den i større grad mot fuktighet utenfra, i tillegg til at den tåler større mekanisk slitasje enn dunjakker normalt gjør (fall i snø, greiner som river opp jakka når du befinner deg i skog).Tips: Norrøna Lofoten Primaloft.Uansett hva du velger: Sørg for at disse plagg-kombinasjonene fungerer sammen! - Ytterjakken trenger ikke være stor, tung og volumiøs sålenge du får stretchfleecen under. Likevel kan det hende at du samtidig ønsker å trekke primaloft-jakka over den vindtette "oppover-jakka" hvis du ikke liker å ta av deg vindtett på toppen.

UNDER/INNERST - ULL: F.eks. Icebreaker, kort (alpin) stilongs, trøye høy hals, evt brynje super thermo innerst på de kalde dagene. Poenget med lagvis bekledning er at du kan variere etter temperatur.

HODE/HALS: Vindtett lue (Lowe Alpine) og en stretch balaclava til å bruke under vindtett lue når det drar seg til med vind og kulde. Balaklavaen bør kunne brukes som hals, trekkes opp under hake såvel som over nese uten "slark" (Lowe Alpine har en slik med stretch). Dette funker veldig bra for de aller fleste temperaturer/vindforhold Norge har.

HANSKER (viktig!): Hansker med mulighet for å kombinere to ulike fór. Et fór med mye isolasjon og et tynt vindtett fór til å gå oppover med. For de fleste dagene er det nok med et tynt vindstopper på oppoverturen. Drar det seg til, trekker du skallhansken utenpå den vindtette "oppover"-hansken. For kjøring eller når du er i ro på fjellet nyttes isolasjonfóret. Mitt tips her er Hestra Alpine Pro (ytterhanske og isolasjon), og Haglöfs tynn vindtett hanske.

SOKKER: Tynne, lange alpinsko-sokker med et visst ispett av ull som fungerer i kombinasjon med ("korte") alpin-longs.