Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nok en tråd om K2 Sidestash
#169094 27/12/2010 8:56 PM
banan_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitter her og har bestemt meg for å bestemme meg for hvilke ski jeg skal ha og bestille dem før året er omme.

Er en liten jente på 167 og veier stortsett rundt 53 kg. Men ikke la deg lure av størelsen. Jeg står hardere enn de aller fleste jeg kjenner, og trives best på mine Fischer RC4 Worldcup GS ski, hvis det sier dere noe...

Akkurat nå heller jeg mest mot K2 Sidestash. Egentlig så tilfredsstiller denne alle mine behov, men jeg er litt usikker på vekten. Hvordan er denne å dra med seg opp på 1000m+? Har gått til innkjøp av Dynafit Zzero 4 C-TF, og har planer om å sette Dynafit Vertifal FT Z12 på dem.

Blir det litt overkill med en slik ski på de bindingene(noen mener bindingene blir litt pinglete, men med min vekt så tror jeg ikke det blir noe problem)? Hvor mye har egentlig 270g per ski å si (i forhold til f.eks. Coomback). Er vel 174 jeg burde gå for?!

Har òg sett/ser på andre ski som K2 Hardside, G3 Zest-t/Fever (som det er klin umulig å finne noen bra reviews på), og litt på K2 Coomback (som jeg syntes blir litt myk).

Alle formeninger og forslag settes pris på.

Re: Nok en tråd om K2 Sidestash
banan_ #169095 27/12/2010 9:40 PM
Ringrev
Ringrev

Veier mellom 85 og 90 - race bakgrunn. Du burde ikke ha noe problem med dynafit binding. Husk bare på å velg 110 mm stoppere: de egner seg veldig dårlig til utbøying+fjæren i frembindingen er sterkere enn på 92mm versjonen. Hvis du da skulle ha problemer kan du låse frembindingen (noe jeg ikke gjør), Har også hatt duke for å kunne bruke alpinsko...men de ble sjelden med på tur - og du ender raskt med litt slark mellom sko og binding når du har gått litt...som kan medføre uønskede utløsninger.Husk at skoene må være 100% isfrie for at de skal fungere som designet.

banan_ #169096 27/12/2010 9:49 PM
Ringrev
Ringrev

Vedr ski: Atmoic Access får veldig god kritikk i franske blader.Atomic Charter og action alias får også gode kritikker.Kjører selv på mustagh ata sl (187), som jeg synes passer bra i Norge (de vant franske SKI sin rando-test i fjor). De finnes også i en stivere utgave: Dynafit Guide XL, som du muligens burde ta en titt på.K2 får stort sett god kritikk for pudder-egenskaper og lettkjørhet, men ellers mindre bra.(Jeg har gått bort fra brede (+100mm) ski på topptur - synes jeg får god nok flyt med 88mm+fart. Synes også den bredden gir litt kvikkere ski - men de krever mer teknikk. Det er få ting jeg misliker mer enn en ski som gir etter under press (noe både K2 coomba og k2 obsethed gjorde for meg når det ble hardt - med de var veldig gode i puuder)).

banan_ #169097 28/12/2010 2:11 AM
Fersking
Fersking

Hva med Hardside, G3 Onyx og Zzero? Jeg er dobbelt(!) så tung som deg og opplever fin flyt med Sidestash (108mm under midten) - kan forøvrig bekrefte alle de gode omtalene denne skia har fått. Forskjellen til Sidestash er at Hardside er 98 under midten og burde gi 53kg mer enn bra flyt i tillegg til at den raskere kant-til-kant. En annen forskjell er at Hardsiden har en noe kortere svingradius (hva ønsker du?). I tillegg sparer du pittelitt vekt. Ellers skal skiene ha samme stivhet såvidt jeg vet. Ville kanskje vurdert G3 Onyx binding pga evne til absorbere skarpe trykk som Dynafit ikke har. Mulig ikke dette spiller stor rolle for din vekt.

banan_ #169098 28/12/2010 1:42 PM
Fersking
Fersking

Hvis du vælger FT Z12 bindingen (som jeg kan anbefale)og ikke er vant til dynfit-bindings systemet skal du være opmærksom på: 1. at det er kvalificeret folk der monterer bindingen; 2. at du lærer især tåbindingens små luner at kende. Det er altså (i min optik) skidt at køre med tåbindingen låst i "gå-mode" og der kan være et problem med at få tåbindingen til at låse rigtigt, hvis man ikke kender bindingen. Den skal ikke jokkes i bund m. fuld kraft, men derimod sættes præcist i uden sne/is og aktiverers kontrolleret og - vigtigt - kontrolleres ved små bevægelser med foden inden du sætter hælen i bagbindingen. Der kan være en fejl isætning, hvor alt ser rigtigt ud, men hvor tåbindingen ikke er rigtig låst. Søg evt på youtube efter videoer der demonstrerer funktionaliteter - og god tur, jeg synes de "stærke" dynafit bindinger er fine til hårdt skiløb i mixed terræn også på brede ski - om de kan stå storslalom på hård piste? let us know :-)

banan_ #169099 28/12/2010 4:00 PM
Ringrev
Ringrev

ENig med han over.Jeg har opplevd pre-releaser. Det har utelukkende skjedd i kortsvinnger på blåis. Dette skjedde etter 10 år med dynafit. Jeg skrev om det på wildsnow, og fant ut hvordan jeg fremprovoserte det på gulvet. Problemet var større jo bredere ski jeg hadde - noe som ble bekreftet da dynafit endret fjær på 110mm bindingen... Jeg vil tro at det ikke er noe problem nå.

banan_ #169100 29/12/2010 11:12 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg er 182cm høy og 90kg tung og opplevde at Scarpa Skookum ble for slapt til Sidestash. Vil også tippe at Dynafit bindinger blir upresise.

Mulig du har nok flex i de støvla med lavere høyde, men spander Marker F10/12!

Generelt tror jeg du får mer glede av Wayback eller Coomback med rando.

Sidestash går som en drøm med flex 130 alpinstøvler og marker duke, men det blir tungt å gå langt med!

banan_ #169101 30/12/2010 12:33 PM
Fersking
Fersking

Topptur i går,Sykkylven på Sunnmøre!!Utsyr:K2 Sidestash,Marker tour F12 og Scarpa Maestrale!!Oppturen= :grinKjørte ned igjen og satt slik i bilen heim :grin

banan_ #169102 30/12/2010 5:14 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat svisjenøkken:... Vil også tippe at Dynafit bindinger blir upresise.,,.

<p></p>
Presisheten til dynafit har aldri vært et problem - de er tilnærmet like stabile som duke...trolig mer dersom skoene ikke her helt nye (fordi slitasje på såle påvirker duke negativt).

sånn skal det stå:
banan_ #169103 31/12/2010 12:59 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat svisjenøkken:Jeg er 182cm høy og 90kg tung og opplevde at Scarpa Skookum ble for slapt til Sidestash. Vil også tippe at Dynafit bindinger blir upresise.

da tror jeg du skal spare penga til noe annet enn tipping. Det er kun skoa som er begrensningen med tanke på stivhet/presisjon. skal du ha mer presis binding må du skru skoa fast i skia med gjennomgående bolter.

Jeg våger å påstå at den eneste grunnen til å kjøpe noe annet enn dynafitstandard til ren toppturbruk er trangt budsjett. Men for all del: følg rådene til larsDK, dynafit funker dårlig hvis man ikke bruker det rett.

redigeringsfunksjon asap!
banan_ #169104 31/12/2010 1:01 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat svisjenøkken:Jeg er 182cm høy og 90kg tung og opplevde at Scarpa Skookum ble for slapt til Sidestash. Vil også tippe at Dynafit bindinger blir upresise.

da tror jeg du skal spare penga til noe annet enn tipping. Det er kun skoa som er begrensningen med tanke på stivhet/presisjon. skal du ha mer presis binding må du skru skoa fast i skia med gjennomgående bolter.

Jeg våger å påstå at den eneste grunnen til å kjøpe noe annet enn dynafitstandard til ren toppturbruk er trangt budsjett. Men for all del: følg rådene til larsDK, dynafit funker dårlig hvis man ikke bruker det rett.