Var og testet tlt5 mountain i dag, eller fikk aldri testet dem. Jeg har normalt bred fot, og den skoen gjorde vondt bare jeg så på den. Hadde ikke mulighet å få foten nedi. Den perfekte fit fra fabrikk er zzero4 29.5. Dalbello virus 29 virket grei, men må nok tilpasset, ikke fått prøvd i 29.5 denne..
Jeg prøvde også TLT5 mountain og hadde vondt på innsiden av foten i en time etter å ha hatt den på i 5 minutt!
men så begynte jeg å tenke på blokking av skoa der de var vonde og fant en sak på nett om blokking av sko. Der sto det at at ofte problemet like mye var manglende støtte og at det første man må gjøre er å ha i riktig støttende innersåle... Jeg har overpronasjon, og har spesialtilpassede såler i noen joggesko som korrigerer overpronasjonen (dvs løfter innsia av foten både foran og bak). Det som skjer når innsiden løftes er at nederste del av ankelen kommer opp, og dermed blir foten smalere på midten. I tillegg kommer du høyere opp i skoa hvor det er mer plass.
Så med friskt mot var det tilbake å prøve TLT5 TF med innersålene mine. Og nå var det helt annet resultat. Det føltes plutselig helt perfekt. Tight og fin rundt midfot og bakfot, litt romslig framover. Litt trange oppover, men det var jevnt og går seg nok til med thermomoulding... Så da er det bare å håpe at det havner noen TLT5 performance under juletreet =)
Så om du har overpronasjon er det et tips å prøve de med såle som korrigerer for dette!