Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
3 eller 4 spenner dynafit?
#169082 27/12/2010 8:12 PM
fffd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det stor forskjell?

Hva bør jeg vurdere, mister en mye stabilitet?

Re: 3 eller 4 spenner dynafit?
fffd #169083 27/12/2010 8:28 PM
Ringrev
Ringrev

Er det zzero3 vs zzero4 du tenker på? Har du vurdert 2 spenner? Gikk fra zzero4c til tlt5 performance, og kunne ikke vært mer fornøyd, selv om jeg også var fornøyd med zzero4. Det er mulig at zzero4 er hakket vassere når det er stupratt (over 50 grader), pga mer fremovervinkling... For å få maks ut av zzero4 måtte jeg kneppe de hardt og stramme powerstrappen...Utfordringen med zzero3 er nok ikke antall spenner, men at det det er en lav sko. Siden jeg må kneppe o stramme zzero4 maks for å få ut stabiliteten har jeg ikke så stor tro på zzero3 - men den er sikkert bedre å gå med...men neppe like god som tlt5.

fffd #169084 27/12/2010 8:43 PM
fffd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jupp, er Zzero3 det var snakk om. Vurderer dem, har kun fått testet zzero4, og dem satt veldig bra på foten.

Så hadde var det en nettbutikk som hadde zzero3 til en grei pris, så vurderer dem.

Anbefaker ikke zz 3
fffd #169085 28/12/2010 8:48 PM
Fersking
Fersking

Har "plagdes" med zz3 i 2 år, gikk så over til tlt5. En helt anen opplevelse.Kan få kjøpe mine zz3 str 46 og kr. 1000,-.

tlt5 performance/mountain?
fffd #169086 28/12/2010 8:59 PM
fffd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det da snakk om performance eller mountain? Er det noen reell forskjell mellom disse 2 foruten prisen og vekt?

tlt5
fffd #169087 29/12/2010 8:39 AM
Entusiast
Entusiast

Kan dere som anbefaler tlt5 si noe mer om hvordan de fungerer på vei ned? De er jo tynnere enn andre støvler, betyr det mindre polstring og en kaldere støvel? Kan man termoforme innerstøvelen på disse? Leser et elelr anent sted at Dynafit typisk er smale, er det tilfellet også for TLT5?

fffd #169088 29/12/2010 9:14 PM
Ringrev
Ringrev

TLT5 er smale, de (ihvertfal performance) har thermo-innerstøvler. De er smale: helen er smalere enn på zzero 4, men tåboksen er større. Gikk en tur på Guastatoppen for et par dager siden: 15 m/s og -15grader. Jeg frøs ikke på vei opp, men ble litt kald på vei ned: sokken var litt fuktig...av snø eller svette(?) (jeg gikk opp - hadde bare med en felle). Nedover er TLT5performance litt annerledes enn zzero 4. Zzero 4 har mer vinkling og er muligens stivere forover. ZZero 4 sin stivhet kommer plutselig. TLT5p har en litt mer oppreist stilling (15 grader), en veldig gradevis stivhet. Jeg tror tlt5p er stivere bakover. Kjøremessig så merker jeg mindre til småvibrasjoner enn med zzero4, har bedre kontroll på skiene i store svinger, men muligens litt mindre snert på kortsvingene. Jeg blir merkbart mindre sliten med tlt5.Fra Gaustatoppen kjørte jeg uten tunge. Det fungerer greit så lenge det er litt passiv kjøring - men den er klart bedre med tunge. Kommentarene over var med tunge. ZZero4 passer min fot veldig godt...men tlt5 kunne ikke ha passet bedre. Det påvirker nok også min erfaring.

fffd #169089 29/12/2010 9:26 PM
Ringrev
Ringrev

Noen på tetongravity hevdet at performance var 40% stivere enn mountain - men jeg har ikke prøvd mountain.

Grunnen til at jeg slo til på tlt5, var at jeg savnet gå-egenskapene til tlt4. Det går greit å kjøre med så myke sko som tlt4 også, så lenge skiene ikke er for brede (jeg hadde 75-80mm under foten). Det er mer krevende å kjøre med en myk sko, da man f.eks. ikke kan dra seg opp hvis man havner bakpå. Man kan heller ikke brøyte seg gjennom tung snø eller bruke kraft til å få feste på is. Men, hvis man aksepterer at man må kjøre i full balanse så kan sko ala tlt4 eller zzero3 gi mye glede. (TLT5p er i en helt annen divisjon enn TLT4 - ville bare komme med erfaringene med markedets kanskje mykeste og laveste sko...siden du vurderer en lav sko,)

tlt5 mountain for ekstremt smal fot?
fffd #169090 30/12/2010 5:23 PM
fffd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Var og testet tlt5 mountain i dag, eller fikk aldri testet dem. Jeg har normalt bred fot, og den skoen gjorde vondt bare jeg så på den. Hadde ikke mulighet å få foten nedi. Den perfekte fit fra fabrikk er zzero4 29.5. Dalbello virus 29 virket grei, men må nok tilpasset, ikke fått prøvd i 29.5 denne..

Tlt 5 moutain str 30 passer min fot perfekt.
fffd #169091 30/12/2010 5:45 PM
Fersking
Fersking

Har også zz3 str 30, men de blir for trang foran, og for store bak. Har prøvd og varmetilpasset de, men fortsatt problem modell for min fot. Sønnen har Dynafit Titan str 30,og vil si at de er samme modell som zz. Tlt5 er vanskelig/trang og få på, men når de først er på plass så er de perfekt.

Tlt5 Mountain: Løp å kjøp!
fffd #169092 30/12/2010 5:52 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Nå har jeg gått 7 toppturer med Tlt5 Mountain og så langt er jeg kjempefornøyd med støvlene. Jeg gikk forrige sesong toppturer med alpinstøvler og Duke bindinger, og jeg var spent på om jeg ville bli skuffet med tanke på skikjøringen med mye mer spinkle støvler. Men stivheten på støvlene har overrasket meg positivt!

Jeg har gått turer helt nede i -10 grader, og jeg har ikke opplevd at beina blir kalde på veien opp eller ned.

Det eneste minuset med støvlene er at de føles vide framme på foten. men det kan kanskje fikses på med andre typer såler eller kanskje man kan ta på en ekstra "sokk" som dekker framfoten.

Konklusjon: TLT5 Mountain anbefales! smile

fffd #169093 10/11/2011 10:31 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Var og testet tlt5 mountain i dag, eller fikk aldri testet dem. Jeg har normalt bred fot, og den skoen gjorde vondt bare jeg så på den. Hadde ikke mulighet å få foten nedi. Den perfekte fit fra fabrikk er zzero4 29.5. Dalbello virus 29 virket grei, men må nok tilpasset, ikke fått prøvd i 29.5 denne..

Jeg prøvde også TLT5 mountain og hadde vondt på innsiden av foten i en time etter å ha hatt den på i 5 minutt! 

men så begynte jeg å tenke på blokking av skoa der de var vonde og fant en sak på nett om blokking av sko. Der sto det at at ofte problemet like mye var manglende støtte og at det første man må gjøre er å ha i riktig støttende innersåle... Jeg har overpronasjon, og har spesialtilpassede såler i noen joggesko som korrigerer overpronasjonen (dvs løfter innsia av foten både foran og bak). Det som skjer når innsiden løftes er at nederste del av ankelen kommer opp, og dermed blir foten smalere på midten. I tillegg kommer du høyere opp i skoa hvor det er mer plass. 

Så med friskt mot var det tilbake å prøve TLT5 TF med innersålene mine. Og nå var det helt annet resultat. Det føltes plutselig helt perfekt. Tight og fin rundt midfot og bakfot, litt romslig framover. Litt trange oppover, men det var jevnt og går seg nok til med thermomoulding... Så da er det bare å håpe at det havner noen TLT5 performance under juletreet =) 

Så om du har overpronasjon er det et tips å prøve de med såle som korrigerer for dette! 

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå