Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
ATK RT binding innstilling?
#169032 20/12/2010 2:15 PM
Bachen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Lurer på om noen har no synspunkter på hva jeg burde sette "DIN" innstillingen på mine ATK RT (dynafit system) fram bindinger.

Jeg kan stille fra 5-9 DIN. jeg veier 79 kg med alt utstyr.

Vil ha en innstilling som er så skadeforebyggende som mulig.

Noen som har noe erfaring med denne bindingen?

Re: ATK RT binding innstilling?
Bachen #169033 20/12/2010 5:19 PM
Ringrev
Ringrev

Tviler på at du får noe særlig hjelp - veldig ny binding. Du bør ikke ha strammere binding enn at du kan vri deg ut. Vil tro 7-8 er omtrent riktig. Hvis du tar det rolig når det er hardt kan du klare deg med mindre...tungt og mykt er det farligste for knærne.

Bachen #169034 20/12/2010 5:52 PM
Bachen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat skimachine:Tviler på at du får noe særlig hjelp - veldig ny binding. Du bør ikke ha strammere binding enn at du kan vri deg ut. Vil tro 7-8 er omtrent riktig. Hvis du tar det rolig når det er hardt kan du klare deg med mindre...tungt og mykt er det farligste for knærne.

Ja til og med leverandøren min viste nesten ingenting om bindingen. Så tenkte ta sjangsen å høre her :P

Noen som vet hva en Dynafit TLT frambinding har i standard DIN?

Bachen #169035 20/12/2010 10:33 PM
Ringrev
Ringrev

Dynafit frambinding har ingen standard din...alt styres fra bakbindingen. I gå mode er det veldig lite hold i dynafit. Låst er den rundt 18 sies det.Hørt noen rykter om at din-settingen på bindingen din egentlig er for gå-mode...noe som vil gjøre den tryggere dersom man blir tatt av ras mens man går.

Uansett: regelen er den samme - du bør prøve å vri deg ut av bindingen.

Bachen #169036 20/12/2010 10:45 PM
Ringrev
Ringrev

Ble mye rot her... Du bør ikke prøve å vri deg ut av bindingen når den er låst/i gå mode: det kan ødelegge insertene i skoene, eventuelt plastikken rundt. Ihvertfall så bør du ikke bruke for alt for mye kraft.

Gi gjerne en oppdatering når du har blitt klokere - sikler litt på den bindingen selv. Lurer også på om du klarer å vri bakbindingen med staven...

Bachen #169037 21/12/2010 12:33 AM
Bachen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat skimachine:Ble mye rot her... Du bør ikke prøve å vri deg ut av bindingen når den er låst/i gå mode: det kan ødelegge insertene i skoene, eventuelt plastikken rundt. Ihvertfall så bør du ikke bruke for alt for mye kraft.Gi gjerne en oppdatering når du har blitt klokere - sikler litt på den bindingen selv. Lurer også på om du klarer å vri bakbindingen med staven...

Det ligger nok noe i det du sier at den er mest ment for DIN justering i gåmodus ja. Jeg har studert bindingen en del og har liksom ikke helt skjønt hvordan den skal påvirke utløserfjøra, men jo mer du skrur til, jo høyere/strammere vil jo låsepunktet på gåmodusen bli. Så du er nok ikke helt ute å kjører med den uttalelsen der smile

Nå har ikke jeg montert den ekstra "klossen" for det høyeste gåpunktet. Så det å vri bakbindingen med staven krever nok en eller annen superkraft for å få til :P Men mulig det går med "klossen" montert.

Har ikke fått så alt for mange turer med utstyret enda, men håper det blir en del i jula. Så får heller komme tilbake når jeg er noen erfaringer rikere!

generelle regler
Bachen #169038 21/12/2010 10:25 AM
Fersking
Fersking

hei,her er noen retnignslinjer fra en italiensk webside om skialpinisme:

http://www.ironelli.it/wp-content/uploads/2010/01/Tabelleregolazioniattacchi.jpg

Jeg tror at det skal gå ganske greit å vri bakbinding med staven om klossen for "ekstra høyde" i gå modus er påmontert (se bilde her: http://www.atkrace.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=38%3Aatk-race-rt&lang=en)

ellers er det nok delte meninger om DIN-instillingen, f.eks. de fleste som konkurrere i Alpene låser frontbindingen når de kjører ned for å være sikre at de ikke mister ski... frarådet fra alle produsenter og i alle butikker, men allikevel vanlig praksis.

Tror tabellen med generelle instillinger er en greit (og trygg) utgangspunkt.

Hvor kjøpte du bindingene? Tenkte å sjekke prisen...

Lykke til og god tur.

Bachen #169039 22/12/2010 3:27 PM
Bachen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat luca:hei,her er noen retnignslinjer fra en italiensk webside om skialpinisme:http://www.ironelli.it/wp-content/uploads/2010/01/Tabelleregolazioniattacchi.jpgJeg tror at det skal gå ganske greit å vri bakbinding med staven om klossen for "ekstra høyde" i gå modus er påmontert (se bilde her: http://www.atkrace.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=38%3Aatk-race-rt&lang=en)ellers er det nok delte meninger om DIN-instillingen, f.eks. de fleste som konkurrere i Alpene låser frontbindingen når de kjører ned for å være sikre at de ikke mister ski... frarådet fra alle produsenter og i alle butikker, men allikevel vanlig praksis.Tror tabellen med generelle instillinger er en greit (og trygg) utgangspunkt.Hvor kjøpte du bindingene? Tenkte å sjekke prisen...Lykke til og god tur.

Takk for tabellen og tips!

Min Kontakt kjører også mest med bindingen låst for det meste. Jeg derimot prøver å motstå den fristelsen.

Har hatt noen turer i bakken da det har vært skikkelig hardt og jeg ble skikkelig overrasket over hvor stabil bindingen var!Bruker da bindingen på Dynafit sin Broad peak ski som fungerer til det meste virker det som smile

Jeg har en sponsordel med Dynafit i Sverige, så henter utstyret direkte derfra. Vet ikke helt hva utsalgsprisen på bindingen er i butikk.